Nordean asiakas: Muista hakea nyhtörahat ajoissa seinästä – maksukortit sunnuntain mykkinä

Nordea tekee sunnuntaina jättiremonttia tietojärjestelmäänsä. Pankki varoittaa, että käytännössä lähes kaikki maksuliikenne on poikki neljätoista tuntia. Käteiset pitäisi muistaa hakea seinästä etukäteen.

talous
Käsi laittaa luottokorttia pankkiautomaatin siniseen kortinlukijaan.
Luottokunnasta neuvotaan keskeyttämään asiointi ja soittamaan automaatissa olevaan numeroon, mikäli huomaa asioinnissa tai automaatissa jotakin normaalista poikkeavaa.Elina Melamies / Yle

Nordea remontoi kaikkein pyhintään eli maksuliikenteen keskustietokonettaan sunnuntaina. Koneen vaihtaminen uuteen katkaisee lähes kaiken maksuliikenteen neljäksitoista tunniksi. Katko alkaa sunnuntaina aamuyöllä kello neljä ja loppuu iltakuudelta – jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan.

Nordea on viestittänyt, että katkon aikana sen korteilla ei saa käteistä, pankkitunnuksilla ei voi tunnistautua, verkko- ja mobiilipankki mykistyy, korttimaksaminen ”onnistuu rajoitetusti”. Nordea kehottaakin asiakkaitaan pankkiautomaatille käteisen nostoon jo ennakkoon.

Mutta mitä tarkoittaa, että maksaminen onnistuminen rajoitetusti?

– Pienet maksut saattavat mennä läpi, esimerkiksi tankkaaminen tai pari taksimatkaa, luonnehtii liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen.

Hänen mukaansa hyväksyttäville maksuille ei ole mitään tiettyä euromääräistä ylärajaa. Korttimaksamista voi kokeilla, mutta ”kannattaa varautua maksamaan käteisellä”.

Mekkonen luonnehtii järjestelmän peruskorjauksen tuovan maksujärjestelmään ”lisää hevosvoimia”. Niitä tarvitaan, kun digitaalisten palveluiden ja pienten korttimaksujen määrä nousee raketin lailla. Kuluttaja ei välttämättä muutosta huomaa, vaikka maksaminen kaupan kassalla saattaakin nopeutua nykyisestä neljästä sekunnista kahteen. Kaupalle sillä on suurempi merkitys.

– Meillä on viime vuosien aikana ollut maksuliikenneongelmia. Nyt maksamisen nopeus ja luotettavuus kohentuvat ja virheet vähentyvät.

Finanssivalvonta valppaana

Neljäntoista tunnin katkoksesta on pitänyt ilmoittaa etukäteen myös pankkiviranomaiselle, Finanssivalvonnalle.

– Päivän mittainen katkos on vielä hyväksyttävää. Hyvä, että toimintavarmuutta lisätään, sanoo Fivan johtava riskiasiantuntija Anne Nisén.

Fivalla ei ole tarkkoja määräyksiä sille, kuinka kauan pankin asiakkaita voidaan pitää vailla maksupalveluja, mutta Nordean katkos ei ole vielä poikkeuksellisen pitkä. Paikallisosuuspankit ja paikallissäästöpankit vaihtoivat taannoin järjestelmiään ja palvelut olivat niilläkin päivän poissa käytöstä.

– Hyvä, että työhön on varattu riittävästi aikaa. On myös sovittu, että meille kerrotaan, jos aika ei näytä riittävän.

Tosin Fivalla ei ole paljonkaan tehtävissä, jos Nordean omat pari sataa asiantuntijaa eivät saa sovelluksia toimintaan uudessa keskuskoneessa.

Riittääkö nyhtöraha seinässä?

Otto-käteisautomaatteja ylläpitävän Automatian asiakkuusjohtaja Jyri Marviala ennakoi, että käteisen nostaminen ei kaikkiaan lisäänny Nordean korttikatkon takia. Lauantaista saattaa tulla vähän tavallista vilkkaampi otto-päivä.

– Emme välttämättä odota käteismenekin lisääntymistä, mutta käteisnostojen ajoitus voi muuttua, Marviala veikkaa.

Hänen mukaansa sunnuntai on edelleen viikon hiljaisin päivä automaateilla siitäkin huolimatta, että kaupat alkavat olla auki koko viikonlopunkin. Marviala ennakoi, että nyhtökäteistä saatetaan hakea automaattista jopa tavallista vähemmän, sillä ”moni saattaa huomata korttikatkoksen liian myöhään”.

Sunnuntaina Nordealla töitä tekee pari sataa it- ja muuta asiantuntijaa. Samanlaisia katkoksia on luvassa puolentoista vuoden kuluessa lisääkin. Nyt vaihdetaan vasta yksi keskuskone, mutta useita on vielä vaihtamatta. Koko it-järjestelmän uusimien hinnaksi Nordea on kertonut huikeat 1,2 miljardia euroa.

Pankki ei kerro kuinka monta keskustietokonetta sillä on, eikä sitäkään missä maissa ne sijaitsevat.