1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Hurjaa menoa Oulujärvellä - moottoripyörä kulkee myös vedessä

Oulujärvellä koettiin perjantai-iltana dramatiikkaa, kun järven ylitys suksirakenteisella moottoripyörällä päättyi 6 kilometrin ajon jälkeen moottorin hyytymiseen. Tarkoituksena oli ajaa 16,5 kilometrin mittainen veneilyreitti Kajaanista Paltamoon.

Kotimaan uutiset
Suksilla varustettu vesimopo
Joni Immonen

Kajaanilaisen extream-ryhmän Team Barbendersin hurja kokeilu ylittää moottoripyörällä Oulujärvi Kajaanista Paltamoon epäonnistui. Pituutta veneilyreitillä on 16,5 kilometriä ja pienillä suksilla varustettu moottoripyörä hyytyi noin 6 kilometrin jälkeen laakerin hajottua moottorissa.

Alkujaan tempauksen piti tapahtua lauantai-iltana, mutta huonon sääennusteen vuosi sitä aikaistettiin vuorokaudella. Moottoripyörän ohjaksissa oli 12 miehen hurjasta ryhmästä Lauri Keränen, jota kokeilun epäonnistuminen harmitti.

– Kun puolet matkasta oli taittunut, niin tuntui ettei koneessa ole niin paljon jerkkua, kun oli lähtiessä. Moottori meni jumiin ja homma jäi siihen. Saimme pyörän nostettua saman tien pois pohjasta ja nyt moottoripyörä on jo paloina sekä moottori on nostettu pöydälle. Tutkimukset palajastivat, että selvisimme pienellä vauriolla eli laakerivialla, kertoo Keränen.

Isoja loikkia ja temppuja korkeudessa

Team Barbenders on vuonna 2007 perustettu kajaanilainen moottoriurheilun extream-ryhmä, joka tekee moottoripyörillä isoista hyppyreistä melkoisia loikkia ja temppuja noin kymmenen metrin korkeudella ilmassa.

Moottori meni jumiin ja homma jäi siihen.

Lauri Keränen

– Ryhmässämme Juha-Pekka Poutiainen on hän, joka näitä hyppyjä pääasiassa tekee ja tavoitteena on tehdä mahdollisimman näyttäviä ilmalentoja, sanoo Keränen.

Talvella vastaavia temppuja tehdään moottorikelkoilla. Nyt kokeiltu järven ylitys opetti Keräselle ainakin sen, että aallokkoon ei suksivarusteisella moottoripyörällä ole asiaa.

– Toisesta veneestä tuli aaltoja ja totesin ettei kymmentä kilometriä jaksa, jos aallokossa pitää ajaa. Siinä alkavat riskit kasvaa aika lailla isoiksi.

Harvinaista herkkua

Vesimopo ja Lauri Keränen.
Vesimopo ja Lauri KeränenJoni Immonen

Kovin moni ei ole moottoripyörällä veden päällä ajanut, Keräsen tiedossa on ainoastaan australialainen Robbie Maddison.

– Hän on toteuttanut tämän homman tyylikkäästi Tahitilla. Youtubesta löytyy video Pipe Dream hakusanalla. Siitä olen inspiraation saanut ja haluan kehittää tämän homman jopa pidemmälle mihin hän on kehittänyt, sanoo Keränen.

Siinä alkavat riskit kasvaa aika lailla isoiksi.

Lauri Keränen

Vaikka kokeilussa tällä kertaa moottoripyörä putosi järven pohjaan, niin saasteita ei ympäristölle koitunut. Extreamryhmä onkin huomioinut tarkkaan ympäristöasiat.

– Normaali kaksitahtinen perämoottori saastuttaa enemmän, kun se työntää pakokaasut suoraan veteen. Moottoripyörästä pakokaasut nousevat ilmaan, myös nostolautta oli valmiina ja saimme pyörän välittömästi pois pohjasta. Bensiiniä ei veteen pääse, narulla saimme pidettyä pyörän koko ajan pystyssä. Vaihdelaatikon huohotinputki menee suljettuun astiaan, joten sieltäkään ei öljyä veteen pääse. Kyllä ympäristöasiat pitää näissä asioissa ottaa ehdottomasti huomioon. Meillä on yksi luonto ja sitä pitää varjella, sanoo Lauri Keränen.

Extreamtemput tallennetaan laadukkaasti

Team Barbendersin näyttäviä temppuja ja kokeiluja kuvaa 17-vuotias kajaanilainen Joni Immonen Tanssivat Sudet ryhmästä. Tarkoituksena on saada mahdollisimman laadukkaita videoita youtubeen ja sitä kautta tuoda esille ryhmän toimintaa.

– Tavoitteena olisi saada tälle vesimopovideolle 100 000 katselijaa. Olemme kuvanneet cinematic pätkät käsikirjoitukseni mukaan ja tavoitteena on toteuttaa video mahdollisimman hienosti, sanoo Immonen.

Meillä on yksi luonto ja sitä pitää varjella.

Lauri Keränen

– Unelmana olisi joskus päästä tekemään oma elokuva. Käsikirjoitus, kuvaaminen ja leikkaaminen ovat tuttua puuhaa. Tässä on vielä vuosia aikaa treenata ja koulu sekä opiskelut pitää käydä ensin loppuun, tuumaa Joni Immonen.

Harrastamisella on aina hintansa ja halpaa hommaa ei tämäkään harrastus ole. Tukijoita ja yhteistyökumppaneita ryhmä on kuitenkin saanut kasaan sopivan määrän.

– Yllätyksenä tempaukseen saimme mukaan yllättävän paljon uusia yrityksiä, jotka halusivat näkyä ja tukea tätä hommaa. Niin, että kyllä me bensarahat saimme, naurahtaa Keränen.

Uusi yritys tulossa

Moottoripyörän takarengas
Vesimopon takarengas odottaa uutta kiinnitystä ja uutta Oulujärven ylitystä.Arto Loukasmäki / Yle

Seuraavan yritys Team Barbendersillä Oulujärven ylittämiseen siintää jo mielessä ja se tapahtuu lähiaikoina.

– Uusintayritys voi olla jopa kahden viikon päästä. Ennen sitä teen koneremontin ja kasaan pyörän, samalla yritän varmistaa sen, ettei varmasti pääsisi käymään mitään tällaista. Yritämme tehdä pyörästä entistä paremman, lupaa Keränen.

Lauri Keräsen unelmana on kehittää suksivarusteisesta moottoripyörästä sellainen, että sillä voidaan ajaa näyttävästi sekä maalla että vedessä.

– Mielestäni olisi hienoa, jos tästä kehittyisi laji, jossa voisi kilpailla. Olisi useampia pyöriä ja rata joka olisi sekä maalla, että vedessä. Sehän olisi hieno laji, suunnittelee Lauri Keränen.