Yle Cannesissa: Voittaako Hymyilevä mies tänään kultaa?

Kultaisen palmun voittajaa on mahdoton arvata, mutta esikoiselokuvien puolella ohjaaja Juho Kuosmasella on kaikki mahdollisuudet hymyillä, kirjoittaa Yle Uutisten kulttuuritoimittaja Janne Sundqvist.

kulttuuri
Elokuvasta Hymyilevä mies
Hymyilevää miestä esittää Jarkko Lahti.EPA

Cannesin elokuvajuhlat huipentuu tänään sunnuntaina kilpasarjan palkintojenjakoon. Festivaalin päätösgaalassa saatetaan ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen nähdä myös suomalaisväriä, jos Juho Kuosmasen Hymyilevä mies voittaa parhaan esikoiselokuvan palkinnon.

Un certain regard -sarjan palkintoa kuvattiin jo mediassa historialliseksi tapahtumaksi, mikä on yhtä hassua kuin jos voittoa jääkiekon B-sarjan MM-kilpailuissa kuvattaisiin historialliseksi. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että kyseessä on iso ja merkittävä voitto suomalaiselle elokuvalle.

Parhaalle esikoiselokuvalle annettavan Kultaisen kameran voittaminen olisi kuitenkin oikeasti historiallista. Se myös sinetöisi Kuosmasen jo nyt saavuttaman maineen ja arvostuksen Cannesissa.

Kertoimet ovat hyvät

Mustavalkoisella henkilökuvalla nyrkkeilijä Olli Mäestä on kaikki mahdollisuudet palkintoon, jota tavoittelevat kaikki festivaalilla esitetyt esikoiselokuvat esityssarjasta riippumatta.

Haastajia Kuosmaselle kuitenkin löytyy, sillä Kultaista kameraa tavoittelee yli 20 elokuvaa. Esimerkiksi ranskalainen lähiökuvaus Divines on vahva esikoisteos, joka on kerännyt paljon kehuja kriitikoilta.

Huojentava asianhaara on kuitenkin se, että moni festivaalin esikoiselokuvista esitettiin kuitenkin nimenomaan _Un certain regard _-sarjassa, jonka parhaaksi Kuosmasen esikoisteos jo lauantaina kruunattiin.

Kuka vie kotiin kultapalmun?

Vielä kovempi kilpailu käydään Cannesin varsinaisessa kilpasarjassa, jonka tuomaristoa johtaa Mad Max -ohjaaja George Miller. Vaikka saksalainen Toni Erdmann on ollut festivaalilla kriitikoiden ehdoton suosikki, ei se välttämättä ole juryn elokuvantekijöiden suosikki.

Lisäksi Toni Erdmann sai ihan festivaalin loppumetreillä kovan haastajan hollantilaisen Paul Verhoevenin Ranskassa kuvaamasta kierosta trilleristä Elle, jota on jo ehditty kehua tämänvuotisen festivaalin parhaaksi elokuvaksi.

Elokuvalehti Screen Dailyn kriitikkoraadin suosikeiksi ovat nousseet myös romanialaisen Cristian Mungiun draamaelokuva Bacalaureat sekä yhdysvaltalaisen Jim Jarmuschin kaurismäkimäinen hyvän tuulen elokuva Paterson.

Ranskalaisen Film francais -lehden kriitikkokoosteessa hyvät arvosanat on saanut myös Bruno Dumont´n farssimainen epookkirevittely Ma Loute.

Lisäksi iranilaisen Asghar Farhadin piinaava draama Forushande voi sekin löytyä huomenna palkintosijoilta.

Pohjanoteerauksia loppumetreillä

Festivaalin viimeisinä päivinä nähtiin kilpasarjassa kriitikkojen mukaan myös erityisen huonoja elokuvia. Screen Daily -lehden koostaman kriitikkoraadin arvosanat kävivät pohjamudissa, kun Sean Pennin elokuva The Last Face sai asteikolla nollasta neljään keskiarvon 0,2.

Täystyrmäyksen seurauksena voi olla, että Pennin elokuvasta ei sen koommin enää juuri mitään kuulla.

Myös Nicolas Winding Refnin haastava ja äärimmäisyyksiin menevä erilainen kauhuelokuva The Neon Demon sai enimmäkseen negatiivisia kritiikkejä. Lehdistönäytöksessä sille buuattiin ja hurrattiin yhtä lailla, mikä kuvaakin elokuvaakin varsin osuvasti. Sitä on yhtä helppo pitää erittäin hyvänä tai todella huonona elokuvana.

Screenin raati ei pitänyt myöskään Kanadan ihmepojan Xavier Dolanin väkevästä perhedraamasta Juste la fin du monde. Film francais’n listaamat ranskalaiskriitikot sen sijaan puolustivat elokuvaa eikä ole mitenkään mahdotonta, etteikö Cannesissa vuodesta toiseen loistanut Dolan saisi jotakin kotiinvietävää tänäkin vuonna.