Aasiasta kehkeytyi Suomen muodille uusi markkinarako

Muodin ammattilaisten mukaan Aasiasta on muodostunut uusi ja tärkeä markkina-alue suomalaisille muotibrändeille. Helsingissä vietetään parhaillaan muotiviikkoa, jonka avulla osaltaan piristetään muotialan vientiponnisteluja.

Ylen aamu
Martta Louekari ja Tiina Alahuhta-Kasko.
Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko ja Helsinki New -tapahtuman Martta Louekari kertoivat aamu-tv:ssä suomalaisen muodin suosiosta Aasiassa ja siitä, miten muotiosaamista viedään maailmalle.

Helsinki New -tapahtuman luova johtaja Martta Louekari sanoo, että Aasia on ihan selkeästi suomalaiselle muodille uusi aluevaltaus. Toki se on tärkeä alue kaikille muillekin eurooppalaisille merkeille.

– Esimerkiksi Kiinaan on syntynyt talouskasvun myötä uudenlainen keskiluokka, jolla on enemmän varaa kuluttaa.

Louekarin mukaan varsinkin uudet, nuoret suomalaiset muotialan yritykset ottavat jo heti alussa huomioon kansainvälistymisen ja viennin. Rohkeutta löytyy yhä enemmän.

– Meillähän on aika pieni markkina, joten kasvu tyssää jossakin vaiheessa, jos aikoo pysyä pelkästään kotimaassa, Louekari huomauttaa.

Hyvä esimerkki nopeasti kansainvälistyneestä muotiyrityksestä on luonnollisesti Marimekko, jolla on jo 155 myymälää eri puolilla maailmaa.

– Meille on avautunut ihan uusia markkinoita Aasian suunnalla, kuten Kiinassa, Taiwanissa, Thaimaassa ja Singaporessa, Marimekon toimitusjohtaha Tiina Alahuhta-Kasko sanoo.

Marimekko toimii usein paikallisten liikekumppaneiden kanssa, koska juuri sitä kautta voi ymmärtää sikäläisten kuluttajien käyttäytymistä.

Tiina Alahuhta-Kasko pitää yhtenä Suomen vahvuutena sitä, että mellä on vahva taideteollinen perintö, ja design kuuluu aidosti arkeen.

– Aasiassa ihmisiä kiinnostaa Suomen tietynlainen eksotiikka, joka liittyy luontoon ja vuodenaikoihin.