Venäjä varustautuu vauhdilla Murmanskin ympärillä ja Koillisväylän varrella

Venäjä vahvistaa määrätietoisesti sotilasvoimaansa arktisella alueella. Tavoitteena on suojella Murmanskissa tukikohtaansa pitäviä ydinsukellusveneitä, mutta myös ottaa hallintaan kauppareitiksi kaavailtu Koillisväylä.

Kotimaa
Vladimir Putin ja Sergei Shoigu.
Venäjän presidentti Vladimir Putin ja puolustusministeri Sergei Shoigu vierailivat Venäjän Pohjoisen laivaston tukikohdassa Severomorskissa, Murmanskin alueella heinäkuussa 2014.Mikhail Klimentyev / Ria Novosti / EPA

Venäjä on rakentamassa tai kunnostamassa Pohjoisen jäämeren rannalle kymmenen tutka-asemaa, kolmetoista sotilaslentokenttää ja ohjustukikohtia. Vakituisen sotilashenkilöstön määrää arktisella alueella lisätään, ilmoitti Venäjän puolustusministeriö tammikuussa.

Tavoitteena on estää mahdollinen hyökkäys pohjoisesta ja erityisesti suojata Pohjoisen laivaston ydinsukellusveneitä, sanoo strategian opettaja, kapteeni Juha Kukkola Maanpuolustuskorkeakoulusta. Siksi Venäjä on vuoden aikana esimerkiksi sijoittanut pitkän kantaman ilmatorjuntaohjuksia Barentsinmeren saarille Novaja Zemljalle ja Frans Josefin maalle.

– Jos tulisi suurvaltojen vastakkainasettelu, niin Venäjän näkökulmasta on nimenomaan tärkeää saada Pohjoisen laivaston sukellusveneet lähtemään turvallisesti pohjoiselta alueelta sinne, minne ne ikinä halutaankin lähettää. Venäjälle on tärkeää pystyä säilyttämään ydinasepelote, Kukkola toteaa.

Venäjällä ylivoimainen jäänmurtokalusto

Venäjä varustautuu pohjoisessa sitä vauhtia, että se näyttää sotilaallisesti ylivoimaiselta. Kukkola muistuttaa kuitenkin, että myös Yhdysvallat harjoittelee esimerkiksi murtautumista Pohjoisnavan jään läpi sukellusveneillä, jotka voivat laukaista ydinkärkiohjukset. Kukkola arvioi, että muut maat voivat ilmassa ja jään alla haastaa Venäjän, joka on vahva maalla ja merellä.

– Tietenkin Venäjä on pyrkinyt myös kehittämään jäänmurtajakalustoa, joka sitten mahdollistaa rajoitetusti Venäjän sotalaivaston liikkeet tuolla alueella, vaikka jäätilanne olisi huono. Muiden maiden jäänmurtajakalusto on Venäjään verrattuna huomattavasti suppeampaa.

Jäänmurtajahankinnat jopa kolmemetrisen jään murskaamiseen ja sotilastukikohtien perustaminen palvelee myös taloudellisia tavoitteita. Venäjän mielessä ovat arktisen meren öljy- ja kaasuvarat sekä uudeksi, käänteentekeväksi kauppareitiksi uumoiltu Koillisväylä. Venäjän pohjoiselle rannikolle rakenteilla oleva tukikohtaketju toimisi rahtiliikenteen huoltopaikkana.

– Venäjä haluaa, että reitin käyttäjät tiedostavat alusta alkaen, että Koillisväylä on Venäjän hallinnassa oleva alue. Silloin Venäjä olisi hyvissä neuvotteluasemissa, kun esimerkiksi mahdollisista väylän käytön korvauksista sovittaisiin.

Kapteeni Juha Kukkola toteaa kysyttäessä, että Venäjä voisi vaivatta pysäyttää kauppaliikenteen Koillisväylällä, jos se niin haluaisi.

– Jo pelkästään kiistämällä huollon, pelastuspalveluiden ja vastaavien käytön Venäjä voisi vaikuttaa siihen, että ei olisi enää taloudellisesti järkevää käyttää koko väylää. Totta kai se myös pystyisi sulkemaan väylän omalla laivastollaan niin halutessaan.