Otkesin johtopäätös Karkkilan bussiturmasta: Suomessa syytä aloittaa itsemurhien ehkäisyohjelma

Karkkilassa viime heinäkuussa sattuneessa onnettomuudessa kuoli yksi ihminen, kun henkilöauton kuljettaja ajoi tahallaan päin linja-autoa.

Kotimaa
Yksi kuoli ja useita loukkaantui Karkkilan bussiturmassa..
Yksi kuoli ja useita loukkaantui Karkkilan bussiturmassa – sairaaloille suuronnettomuushälytys.Tapio Pellinen / Yle

Karkkilan viimekesäistä bussionnettomuutta tutkinut Onnettomuustutkintakeskus katsoo, että sosiaali- ja terveysministeriön olisi syytä käynnistää itsemurhien ehkäisyohjelma. Lisäksi ministeriötä suositetaan asettamaan kansanterveystavoite, jotta itsemurhien määrä saataisiin vähenemään.

Keskuksen suositukset perustuvat viime heinäkuussa Karkkilassa tapahtuneen bussiturman tutkintaan. Onnettomuudessa henkilöauton kuljettaja ajoi tahallaan päin linja-autoa. Henkilöauton kuljettaja kuoli ja linja-autossa olleista 19 ihmisestä seitsemän loukkaantui vakavasti.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan onnettomuuden seurauksia pahensi kaksi linja-auton rakenteellista ominaisuutta. Auton keulassa ei ollut alleajosuojaa, joka olisi tehokkaasti pysäyttänyt henkilöauton. Matkustamon istuimien ulkonevat kädensijat taas aiheuttivat paljon kasvovammoja, kun kaksipistevöissä olleet matkustajat löivät päänsä niihin.

Tutkinnan perusteella Onnettomuustutkintakeskus kannattaa parannuksia linja-auton keulan rakenteeseen sekä istuimien takaosiin, kädensijoihin ja turvavöihin.

Turvallisuusjohtamisessa puutteita

Onnettomuustutkintakeskus havaitsi tutkimuksessaan myös puutteita linja-autoliikenteen turvallisuujohtamisessa.

Keskuksen mukaan Karkkilan onnettomuus antaakin perusteet sille, että uuden liikennekaaren säätämisen yhteydessä voitaisiin alkaa vaatia turvallisuusjohtamisen perusteita tieliikenteeltä, johon liittyy suuronnettomuuden vaara tai jossa palvelua tarjotaan maksaville asiakkaille.

Suomessa tehdään vuosittain 900 itsemurhaa, joista parikymmentä ajoneuvolla törmäämällä.