Viitostieremontti haukkaa hehtaaritolkulla peltoa ja metsää – maiden hinta on puntarissa

Viitostien korjaaminen Mikkelin ja Juvan välillä tarkoittaa, että kokonaan uutta tietä rakennetaan kilometrikaupalla keskelle metsää ja peltoa. Maiden omistajia pohdituttaa, saavatko he maistaan asiallisen korvauksen.

liikenne
Peltoja ja kaukana siintävä viitostie
Timo Ikonen / Yle

Mikkelin ja Juvan välille rakennettavan uuden viitostien alle on jäämässä laajoja maa-alueita. Viitostien uudella linjalla on tällä hetkellä esimerkiksi peltoja, metsämaata ja kymmenkunta rakennusta, jotka eivät kuitenkaan ole asuinkäytössä. Tiealue on monin paikoin yli 70 metriä leveä, ja risteysalueilla tie vie tilaa vielä paljon enemmän.

Esimerkiksi Juvan Nuutilanmäellä Närhen tilan nyt oraalla oleville pelloille tulee pian nelikaistainen viitostie. Jo nyt pihamaalta idän suuntaan katsoessa voi nähdä autoja vilistämässä nykyisellä tielinjalla. Tulevaisuudessa tielinjaus levenee nelikaistaiseksi Närhen peltojen kohdalla. Alle jää myös metsää.

Jari Närhi
Timo Ikonen / Yle

– Kaikkiaan jää sellainen vähän reilu neljä hehtaaria. Reilu hehtaari on peltoa ja loput metsää, maa- ja metsätalousyrittäjä Jari Närhi laskeskelee.

Kiistely uuden tien linjauksesta on käyty jo moneen kertaan vuosien saatossa, kun tieremontti on rahoituksen puutteessa lykkääntynyt yhä uudelleen. Suunnitelmia on tehty jo vuosien ajan ja suunnitelmia on esitelty. Esittelytilaisuuksia on järjestetty useita ja linjasta on voinut jättää muistutuksia. Jari Närhi onkin varsin rauhallinen sen suhteen, että omat maat jäävät tien alle. Uusi tielinja on Närhenkin mieleen, sillä se muun muassa parantaa turvallisuutta.

Käytännössä miestä kiinnostaa tässä vaiheessa raha eli linjan alle jäävien alueiden korvaussummat.

– Tietysti sellainen korvaus siitä pitäisi saada, ettei se ainakaan tappiolla menisi. Pahoin pelkään, että hinta on sellainen, että sillä ei vastaavaa määrää voi ostaa tilalle.

Närhi muistuttaa, että tukikelpoisen pellon pienentäminen tuo ansionmenetystä vuosittain.

"Pitää olla täysimääräinen korvaus"

Uuden viitostienlinjan maiden omistajat kutsutaan lokakuussa katselmukseen, jossa maanmittauslaitos ottaa maat haltuunsa. Sen jälkeen ryhdytään määrittelemään miten paljon maista maksetaan maanomistajille korvauksia.

– Maantielaki lähtee siitä, että se pitää olla täysimääräinen korvaus. Jos peltoa, metsää tai tonttia jää tien alle, niin toimitusinsinöörit katsovat tilastoista mikä on alueen maan arvo ja sieltä tulee keskimääräinen arvo, Liikenneviraston projektipäällikkö Hannu Nurmi sanoo.

Nurmi tietää, että uuden linjan alle jää runsaasti maata. Uutta tielinjaa tulee parikymmentä kilometriä. Lisäksi vanhaa levennetään.

– Tien linjan leveys on noin 20 metriä ja tien alaosa on luiskien kanssa noin 40 metriä, niin kyllä sinne hehtaareja menee paljon, Nurmi sanoo.

Maanomistajilla on mahdollisuus vaikuttaa korvaussummiin

Uusi tielinja merkitään maastoon ensi syksyn aikana. Samalla tien alle jäävä maaomaisuus inventoidaan ja kirjataan ylös. Seuraavan vuoden puolella pidetään tietoimituksen aloituskokous, jonne kutsutaan jälleen kaikki maanomistajat.

– Siellä kerrotaan maanomistajan oikeuksista, käydään omaisuusluettelot läpi ja maanomistajat saavat silloin tuoda esille esimerkiksi korvausasioita, projektipäällikkö Hannu Nurmi sanoo.

Nurmi toivoo, että asianosaiset tulevat kertomaan toiveensa kokoukseen, sillä inventointi ei välttämättä paljasta kaikkea.

– Jos tiehankkeen tiimoilta tulee esimerkiksi kiertohaittaa tai muuta haittaa, niin ne pitää tuoda esille, projektipäällikkö muistuttaa.

Nuutilanmäen alueen asukkaat ovat olleet aktiivisia Liikenneviraston suunnitelmien suhteen. Ja aktiivisuus on tuottanut tulosta, sillä esimerkiksi paikallistien liittymiin on tehty muutoksia toiveiden mukaan.

– Toivottavasti on sanalla myös korvausasioissa merkitystä. Siinä on kuitenkin elinkeinosta kyse monella, Jari Närhi toivoo.