Tarkkaamattomuus liikenteessä on uusi kuolemansynti

Tarkkaamattomuudesta liikenteessä on kasvamassa liikenteen neljäs kuolemansynti rattijuopumuksen, turvalaitteiden käyttämättömyyden ja kovien ylinopeuksien rinnalle.

Kotimaa
kännykän käyttö ajaessa on vaarallista
Kännykän ja sosiaalisen median käyttö on neljäs kuolemansynti liikenteessä.Antti Mikkola / Yle

Sen näkee liikenteessä selvästi. Edellä oleva auto liikkuu hoiperrellen eteenpäin tai lähtee pitkällä viiveellä liikennevaloista kun kuljettajan huomio on kiinnittynyt kännykkään ja liikenteen monitorointi jää taka-alalle.

– Tämä väline antaa kauhean ja ikävän hyvän mahdollisuuden olla siinä reaaliajassa läsnä, pohtii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski.

Somesta on tulossa merkittävä tappaja

Sosiaalisesta mediasta on syntymässä alkoholin kaltainen tappaja liikenteessä. Kännykkään ja sosiaaliseen mediaan keskittyminen on yhä yleisempää niin kävelijöiden, pyöräilijöiden kuin autoilijoiden keskuudessakin.

– Tarkkaamattomuudesta on hyvää vauhtia kasvamassa liikenteen neljäs kuolemansynti rattijuopumuksen, turvalaitteiden käyttämättömyyden ja kovien ylinopeuksien rinnalle.

Eero Kalmakoski, Liikenneturva

– Tarkkaamattomuudesta on hyvää vauhtia kasvamassa liikenteen neljäs kuolemansynti rattijuopumuksen, turvalaitteiden käyttämättömyyden ja kovien ylinopeuksien rinnalle.

Mahdottomuutta keskittyä kunnolla kahteen asiaan yhtä aikaa konkretisoidaan havainnollisin esimerkein.

– Me halutaan tällä demota, että jokainen harkitsisi omalta kohdaltaan kannattaako keskittyä muuhun kuin turvalliseen liikkumiseen, kertoo Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion kampuksen opiskelijoille ilmiöstä valistava Kalmakoski.

Liikenneturva kampanjoi lukuvuotensa päättävien opiskelijoiden keskuudessa turvallisen liikennekäyttäytymisen puolesta.

Pohjois-Amerikassa 3 000 kuolemaa vuodessa

– On erittäin isosta asiasta kysymys. Ongelmaan halutaan tarttua ennakoiden. Esimerkiksi juuri tällaisten tapahtumien järjestämisellä autetaan oivaltamaan ja hoksaamaan mistä siinä on kysymys.

– Perimmiltään tarkkaamattomuudessa on kysymys siitä, että liikenteessä liikkumisen ohella on jotakin muuta, joka häiritsee keskittymistä. Siitä voi tulla tällainen neljäs kuolemansynti liikenteessä. Amerikan mantereella on vuosittain yli tarkkaamattomuudesta 3 000 kuolemantapausta liikenteessä, Kalmakoski muistuttaa.

– Ei ole vaikeaa olla kännykällä somessa kävellen tai pyörällä, mutta autoillessa se kyllä on vähän vaikeaa.

Ahmed Aroone

Kun tavoitettavissa pitää olla jatkuvasti, kiusaus kurkkia kännykkää ajon aikana kasvaa monelle liian suureksi. Koskaan ei tiedä, milloin puhelimessa odottaa mielihyvää tuottava viesti, sosiaalisen median päivitys tai koukuttava uutisotsikko.

Jatkuvaa tarvetta kurkata puhelinta voikin verrata riippuvuuteen.

"Kaikki siellä vaan tuntuvat olevan"

– Ei ole vaikeaa olla kännykällä somessa kävellen tai pyörällä, mutta autoillessa se kyllä on vähän vaikeaa, sanoo laboranttiopiskelija Ahmed Aroone, joka Liikennneturvan testissä sai kirjoittaa lyhyen tekstiviestin samalla, kun toisella kädellä kopittelee tennispalloa.

Parin sanan kirjoittamiseen meni yllättävän pitkän aika. Laboranttiopiskelija Otto Sairanen kokeili kahden eri viestin kirjoittamista simultaanisti, kirjain kerrallaan kumpaankin viestiin. Hidasta oli.

– Pyörällä ja kävellessä tulee päivittäin räplättyä - ihan hyvin se on tähän asti mennyt, mutta en sitä kiellä, etteikö vaikuttaisi. Eihän siellä olisi pakko olla, mutta niin vain kaikki tuntuu siellä somessa koko ajan olevan, Sairanen pohtii.

Työelämä on käynyt niin kiireiseksi, että joidenkin osalta on kyse siitä, että auton ratissa tehdään töitä, joita ei ole ehtinyt hoitaa toimistopöydän äärellä.

– Siellä on ipadeja, tablettitietokoneita ja mobiililaitteita. Ikävä kyllä, osa tekee töitäkin ja sitä ei voi tietenkään mitenkään hyväksyä.

Eero Kalmakoski, Liikenneturva

– Siellä on ipadeja, tablettitietokoneita ja mobiililaitteita. Ikävä kyllä, osa tekee töitäkin ja sitä ei voi tietenkään mitenkään hyväksyä, sanoo Kalmakoski.

Haasteet kasvavat

Älylaitteiden kehitys ei suinkaan ole pysähtymässä. Päinvastoin virtuaalimaailma on voimakkaasti tulossa arkeen ja voi ennakoida että nykyisenkaltainen some-ongelma vain kasvaa tulevaisuudessa liikenteessä.

– Teknologian kehitys ei välttämättä tuo parannusta ainakaan tähän asiaan. Mitä enemmän huomiota jakavia asioita liikenteeseen tulee, sitä suuremmaksi kasvaa riski. Toki valinta on meillä yksilöillä.

– Meidän pitäisi vaikeissa ja haastavissakin olosuhteissa pystyä selviytymään vahingoitta jopa muiden liikenteeseen tuomista riskeistä, linjaa yhteyspäällikkö.