Kekseliäisyyttä ja metelinsietoa – kirjaton opetus tuo tuloksia, mutta vaatii opettajalta uusia ulottuvuuksia

Kun Kuokkalan yhtenäiskoulussa päätettiin heittää matematiikan kirjat opetuksessa nurkkaan, opettajaa hirvitti. Nyt tapa opiskella on niin mieluinen kaikille, ettei siitä haluta luopua.

Kotimaa
Kuokkalan yhtenäiskoulussa kokeillaan kirjatonta matematiikan opetusta.

Viidesluokkalainen Jenni Pelkonen tykkää kirjattomista tunneista, koska opettaja ja oppilaat ovat saaneet keksiä uusia tehtäviä. Hänestä opiskelu on nyt helpompaa kuin ennen.

– Kirjoissa on ollut ne vanhat tehtävät, jotka ovat olleet aika tylsiä.

Helppous ja hauskuus näkyy tuloksissakin, sillä numerot ovat nousseet.

Kuokkalan yhtenäiskoulussa kokeillaan kirjatonta matematiikan opetusta.
Jarkko Riikonen / Yle

Luokanopettaja Kirsi-Maria Keskistä huolestutti aluksi, pystyykö hän tarjoamaaan lahjakkaille lapsille riittävästi tekemistä – mutta turhaan. Tekemistä on riittänyt ja kaikki ovat vieläpä tykänneet tunneista.

Opettajan mielestä kirjattomuudesta on ollut ihan konkreettista hyötyä opetuksessa.

– Tulee kokeiltua eirlaisia työskentelymuotoja. Esimerkiksi ryhmäytyminen tapahtuu tosi helposti, ja ihan huomaamatta oppilaat auttavat toisiaan.

Opettaja pitää hyvänä myös kiireettömyyttä, joka tuo oppilaalle kypsyttelyaikaa: siitä opettajakin huomaa helposti, milloin asiat sujuvat tai milloin kaivataan lisää aikaa.

Materiaalien askartelun ja etsimisen lisäksi Keskinen on joutunut opettelemaan myös metelinsietoa.

– Opetus on niin toiminnallista että lapsista lähtee välillä tavallista enemmän ääntä.

Koulussa vieraili Riikka Pennanen.