Mopoja viritetään vauhdin hurmassa – rangaistuksia joka toiselle

Joka vuosi tulee uusi mopoilijoiden sukupolvi ja viritetyt mopot. Viritettyjä vehkeitä löytyy myös mopoautoista, traktorimönkijöistä ja kevytmoottoripyöristä. Oulun poliisin tehovalvonnassa vain joka toinen mopoilija selvisi ilman rangaistusta. Uutta on action-kamerat ja mopotemppuilu.

mopot
Mopo ja poliisiauto.
Toni Pitkänen / Yle

Oulun poliisin tekemä mopojen tehovalvonta tuotti jälleen huolestuttavia tuloksia. Kolmen viikon aikana tarkastettiin 270 mopoilijaa, joista 35 määrättiin ajokieltoon. Sakkoja tai rikesakkoja jaettiin yhteensä lähes 150, ja 60 moposta otettiin kilvet pois.

– Tilanne ei ole edellisvuosiin verrattuna muuttunut, vaan se on edelleen kohtuullisen huono, kertoo vanhempi konstaapeli Juha Myllyaho Oulun poliisilaitokselta.

Vain joka toinen tarkastetuista mopoista selvisi täysin ilman moitteita tai pienellä huomautuksella. Valvontaa kohdistettiin kansalaisten palautteiden perusteilla tulleiden vihjeiden perusteella sekä poliisin oman toiminnan myötä tietoon tulleisiin, eniten vaaraa aiheuttaviin tapauksiin.

Viritettyjä vehkeitä löytyi muitakin

Suurin ongelma on mopojen virittäminen. Esimerkiksi ajokieltoon määrättiin mopoilijoita, joiden mopot virityksen vuoksi katsotaan moottoripyöräksi. Tällöin myös kuljettajan ajokorttivaatimus nousee merkittävästi.

– Virittäminen on nykyään niin helppoa, että pienillä toimenpiteillä vauhtia saa lisää 10-15 kilometriä tunnissa, Myllyaho sanoo.

Joka vuosi tulee uusi mopoilijoiden sukupolvi.

Juha Myllyaho

Oulun poliisilaitoksen niin sanotun moporyhmän muodostivat kaksi moottoripyöräpoliisia ja kahden hengen autopartio. Mopojen lisäksi poliisit tarkastivat myös mopoautoja, mönkijöitä ja traktorimönkijöitä.

– Niistäkin löytyi trimmattuja, Myllyaho huokaa.

Valvonnan aikana tarkastetuista kevytmootoripyöristä löytyi myös monenlaisia virityksiä.

– Ainakin kymmenestä kevarista oli vaihdettu pakoputki ja muitakin osia. Sellaisessa pyörässä saattaa olla tehoja takarattaalta mitattuna jopa 25 kilowattia, kun rekisteriotteeseen on merkitty viisi, kuusi kilowattia.

Poliisi muistuttaa, että jo pienetkin viritykset lisäävät onnettomuusriskiä oleellisesti. Mopojen jarrut ja hallintalaitteet eivät ole tehty koviin nopeuksiin.

Aina tulee uusi virittäjien sukupolvi, uutta on temppuilu

Poliisi toivoo, että valvonnan tuloksien pitäisi herättää vanhemmat tutustumaan lastensa ajopeleihin. Hurjimmat nopeudet viritetyillä mopoilla olivat lähes 100 km/h.

– Joka vuosi tulee uusi mopoilijoiden sukupolvi, ja ongelmat ovat samat. Vanhemmat eivät ole ajantasalla asian suhteen.

Uutena ilmiönä mopoilussa ovat action-kamerat, sometus ja temppuilu.

Kameralla kuvataan, kun ajetaan keulat pystyssä tai jarrutetaan niin, että perä hyppää ilmaan.

Juha Myllyaho

- Kameralla kuvataan, kun ajetaan keulat pystyssä tai jarrutetaan niin, että perä hyppää ilmaan. Parkkipaikat ja vähän isommat tyhjät tienpätkät ovat suosittuja temppuiluun, mikä tietysti on laitonta hommaa.

Videointiin poliisit törmäävät myös valvonnan yhteydessä.

– Heti ollaan kuvaamassa, kun me pysäytetään joku. Mutta ei siinä mitään, kyllähän poliisin toimet pitää kestää päivänvalon.

Positiivisiakin asioita löytyy

Oulussa mopoilijat ovat ajaneet autoteillä vuodesta 2012.

– Se on ollut tosi hyvä liikku. Mopo-onnettomuudet ovat vähentyneet sen myötä merkittävästi, vanhempi konstaapeli Juha Myllyaho toteaa.

Yleisesti ottaen mopoilijat ajavat siellä missä pitääkin, mutta Oulun poliisille tulee kuitenkin useita valvontapyyntöjä, joissa yleisimmin aiheena on pyöräteillä ajaminen, puistoalueella revittäminen ja koulujen pihoilla tapahtuva häiritsevä ajaminen.

Kolme viikkoa kestäneen tehovalvonnan ainoa positiivinen puoli on poliisin mukaan se, että tarkastettujen mopoilijoiden joukosta ei löytynyt yhtään rattijuopumustapausta.