Seiskan valokuvaaja Ari Lahti on nähnyt kekkerit ja kokkareet, mutta myös murhatun pikkutytön nukkekodin

Valokuvaaja Ari Lahti halusi sotakuvaajaksi, mutta päätyi Seiskaan. Lahti on tavannut kaikki Suomen julkkikset ja nähnyt yhden jos toisenkin nousut ja laskut. Kirjan hän teki, koska ihmisten pitää tietää muutakin kuin se, mikä näkyy kevyesti lehtien sivuilla.

viihde
Valokuvaaja Ari Lahti.
Miten julkisuus muuttaa ihmistä ja millaisia ovat tunnetut suomalaiset kulissien takana? Sen tietää Seiska-lehden pitkäaikainen valokuvaaja Ari Lahti.

Valokuvaaja Ari Lahti tietää, miten julkisuus muuttaa ihmistä ja minkälaisia tunnetut suomalaiset ovat kulissien takana. Hän on havainnoinut myös tarinat Suomen rankimpien uutisjuttujen taustalla, aina Jokelan kouluampumisista 8-vuotiaan tytön surmaan.

Lahti on työskennellyt valokuvaajana 20 vuotta, ottanut satoja tuhansia valokuvia. Lahden ikimuistoisimpia otoksia on koottu kirjaan Kasvot – valokuvaajan vuodet viihdemaailmassa, joka julkaistaan torstaina.

Kirja alkaa Samuel-pojasta. Lahden mukaan traaginen tarina on koko kirjan lähtökohtana, koska ihmisten pitää tietää muutakin kuin se, mikä näkyy kevyesti lehtien sivuilla. Tarina oli Ylen aamu-tv:ssä vierailleen valokuvaajan mukaan myös henkilökohtainen merkki, että ala tehdä nyt jotain.

Seiskan valokuvaajana työskentelevä Lahti ottaa paitsi uutiskuvia myös julkkiskuvia. Hän on tavannut suomalaiset julkkikset – ihan kaikki. Yhtään yksittäistä suosikkia Lahti ei julkkisten keskuudesta kuitenkaan nosta esiin: yhtenä päivänä tykkää yhdestä, seuraavana toisesta. Silti kestosuosikkien suosioon on syynsä.

– Jokaisessa ihmisessä on oma persoonallisuus, jokainen on omalla tavallaan persoona. Totta kai pitkäaikaiset ihmisten mielenkiinnon kohteet, kuten esimerkiksi Nykäsen Matti, niinkin legendaarinen kaveri kuin olla ja voi. Täytyy muistaa, että Nykäsen Matilla on se herkkä, vekkuli, ujo poika siellä taustalla. Se, mitä lehtien palstoilla pääasiassa saadaan lukea, se on se toinen Matti, Lahti muistuttaa.

Työskentely Nykäsen kanssa on helppoa, Lahti sanoo.

– Ollaan joskus juotu muutama... kuppi kahvia. Matti tietää pelin hengen, mä teen oman työni ja hän tekee sen mulle helpoksi.

"Piti miettiä, mitä on ihmisyys"

Julkkiskuvien lisäksi Lahti on napannut suomalaisen uutiskuvauksen dramaattisimpia otoksia. Pysäyttävä kokemus on ollut 8-vuotiaan tytön nukkekodista otettu valokuva. Tytön isä ja hänen naisystävänsä saivat elinkautisen tuomion tytön murhasta.

– Nukkekoti on sellaisessa kunnossa, kun tyttö lähti viimeisen kerran kotoaan. Olen valokuvaaja, en psykiatri tai psykologi, mutta tulkitsen näin, että hän halusi kertoa jotain itsestään sillä huoneella.

Kuvassa sohvalla ja ikkunalaudalla istuu perheenjäseniä. Huoneen keskellä on pieni nalle, jonka Lahti tulkitsee kuvaavan tyttöä.

– Kokonaisuudessaan tuon keikan jälkeen meni viikkoja, että piti oikeasti miettiä mitä on ihmisyys, Lahti kertoo.

Toinen kokeneen valokuvaajan pysäyttänyt uutiskuva on Jokelan kouluampumisten jälkeen ottama kuva luodinrei'istä ovessa.

– Se on ovi kahden maailman välissä. Siellä toisella puolella oli ne oppilaat, toisella puolella pahuus. Ja se pahuus yrittää tulla sen oven läpi, Lahti sanoo.

Lahden kuvissa on muutoinkin paljon symboliikkaa, mutta se ei valokuvaajan mukaan ole tietoista, vaan hyvinkin intuitiivista.

"En ohjaa vaan dokumentoin"

Alun perin Lahti halusi sotakuvaajaksi, mutta päätyi kuitenkin Seiskaan. Taustalla on työskentely freekuvaajana, kunnes tuolloin A-lehdissä työskennellyt ystävä Jupe Tuomola kutsui näyttämään kuvia.

Parin-kolmen A-lehdissä vietetyn vuoden jälkeen Aller houkutteli Lahden Seiskan talliin. Aluksi pesti oli kivaa: kekkerit ja kokkareet, ja julkkisten näkeminen. Tänä päivänä se on Lahden työmaailma, ja hän tekee selkeän eron kodin ja työn välillä.

Kirjaan taltioitu kuva Johanna Tukiaisen kolmipäiväisistä häistä kertoo Lahden kuvausuran epämiellyttävimmästä keikasta. Lahti näkee ja tallentaa kuitenkin myös sen, mitä tapahtuu _Arto söi koiranruoat, repi tukasta ja aneli armoa _-otsikonkin takana.

– En ohjaa heitä tekemään asioita, vaan dokumentoin. Teen vain sen työni, otan kuvia ja tulkitsen heidän maailmaansa. En koe henkilökohtaisesti olevani vastuussa mistään, tämä on vain mun työ, Lahti sanoo.

Dramatiikkaa, seksiä, viinaa

Lahden mukaan lehtiä eivät myy vain julkkisten kasvot, vaan se mitä ihmiset tekevät. Hän uskoo, että tarina kiinnostaa aina enemmän kuin se kuka henkilö siinä on: dramatiikkaa, seksiä, viinaa – niillä Seiskaa myydään.

Lahti on seurannut julkisuuden henkilöiden nousuja ja laskuja pitkään.

Pitkänlinjan julkkikset, ne jotka ovat omilla avuillaan nousseet koko kansan tietoon, kuten Kimi Räikkönen tai Teemu Selänne, eivät Lahden mukaan ole muuttuneet julkisuuden myötä miksikään, koska he tietävät että julkisuus on vain osa työtä.

Sen sijaan realityohjelmien kautta tulleilla "uusilla tähdillä" julkisuus pääsääntöisesti "nousee nuppiin" jossain vaiheessa, Lahti mainitsee.

– Kyllä siellä näkee aika paljon sitä, että ihminen kuvittelee olevansa se hahmo, joka hän on televisiossa. Pahimmillaan se johtaa oman minäkuvan murenemiseen, Lahti sanoo.