1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kolmenkympin alueella rekalla ohi 83 km/h – saattoauto estää asfalttimiehen painajaista uusiutumasta

Tietyön tekijöitä pyritään suojaamaan käyttämällä yhä useammin niin sanottua saattoautoa, ettei asfalttimiesten painajainen toistuisi. Tietöitä tehdään tänä kesänä todennäköisesti enemmän kuin aiemmin, koska normaalin päällystystyön lisäksi meneillään on korjausvelkahankkeita.

Pekka Kuronen Kuva: Yle

Lapinjärvellä valtatie kuudella asfalttiporukka painaa 10–12-tuntista työpäivää. Kuusi metriä leveä maantie saa uutta asfalttipintaa noin kahden kilometrin päivävauhtia.

Jyrsintää, tasausta ja pintaa. Kokenut asfalttimies tietää, että tiet ovat aiempaa huonommassa kunnossa ja korjaukset entistä vaativampia.

Lämpömittarissa on 26,5 astetta, ja liikenne seisoo. Ympärillä on vain pusikkoa. Uutta asfalttia syntyy kaista kerrallaan, on annettava välillä vastaantulijoiden mennä.

Yläosattomia asfalttimiehiä ei enää näy

Asfalttimassan läheisyydessä levityskoneen takana vasta kuuma on. Massan lämpötila huitelee 160–170 asteen tietämillä. Juomavesilitrojen määrä ei taida pysyä kenelläkään laskuissa. Huh hellettä, mutta paitaa ei heitetä pois.

Yläosattomia asfalttimiehet saattavat olla enää päiväunissa, sillä turvallisuussyistä ylävartalo on nykyään suojattava, vaikka miten kuuma olisi.

Kuva: Yle

Turvallisuuteen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Miehet työskentelevät välillä hengenvaarallisissa olosuhteissa. Ilomantsilainen asfaltintekijä Pekka Kuronen muistaa viime kesältä tilanteen, joka ei paljoa naurata.

Kurosen porukka oli hommissa, kun ohi jyristeli rekka silminnähden vauhtia. Poliisin tutka poimi rekan vauhdiksi 83 km/h levityskoneen kohdalla, missä miehet ovat maantiellä keskiviivan tuntumassa työnteossa. Kolmenkympin alueella.

– Kyllä ne rekat voisivat vähän himmailla, kuittaa Kuronen kuitenkin sävyisästi.

Nyt turvana on saattoauto tai etuauto, kuten asfaltintekijät sanovat. Formuloissa sitä kutsuttaisiin turva-autoksi. Saattoauto vetää perässään autoletkan turvallisesti matalaa nopeutta ohi tietyöporukan. Paljon turvallisempaa, Kuronen kiittelee.

Alkuvaikeuksia oli, mutta nykyään autoilijat osaavat ajaa kiltisti saattoauton perässä, sanoo työnjohtaja Timo Helko NCC Industry Oy:stä. Hänen valvovan silmänsä alla on koko 23 kilometrin päällystystyö valtatie kuudella.

Puuduttavaa työtä

Saattoauton ratissa on Eetu Salminen. Hän ajaa koko työpäivän muutaman sadan metrin pituista lenkkiä. Päivän päätteeksi matkamittari näyttää kolmeasataa kilometriä. Työ on puuduttavaa, valittelee Salminen. Mutta kaivattua vaihtelua tuo se, kun välillä pääse ohjailemaan liikennettä liikennevalolla.

Kuva: Yle

Päällystystöitä tehdään eri puolella Suomea todennäköisesti aiempaa enemmän, sillä normaalin pinnan uusimisen lisäksi meneillään on korjausvelkatöitä. Siis tietöitä, jotka tehdään valtion lisärahalla, kun normaali teiden kunnossapito on laahannut liian alhaisen rahoituksen vuoksi vuosikausia perässä.

Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla uusitaan valtatie 8:n sillat. Mikkelissä on meneillään isoja väylähankkeita, Jyväskylässä uudistetaan valtatie yhdeksää, ja Uudellamaalla korjataan muun muassa Kehä I:tä.

Enemmän päällystettä vähemmällä rahalla

Iso osa liikennettä häiritsevistä tietöistä pyritään tekemään yöaikaan, mutta ruuhkilta on vaikea välttyä. Hermojaan säästääkseen voi miettiä vaikka sitä, että uutta pintaa syntyy nyt huomattavasti halvemmalla kuin aiemmin. Bitumin hinta nimittäin on pudonnut öljyn hinnan myötä noin 25 prosenttia parissa vuodessa.

Vähemmällä rahalla siis voi päällystää enemmän. Veronmaksaja kiittää.