1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Koijärvi, Forssa

"Koijärven henki" jatkaa aktivismin perinteitä - se on säilötty ihmisiin ja kouluun

Uudet sukupolvet kasvavat Forssan Koijärvellä siihen, että omalla työllä on merkitystä. Koijärven koulu on esimerkki siitä, ettei maaseutu hiljene eikä sen ihmisiä saa vaientaa.

Koijärvi, Forssa
Mies istuu koulun ruokalassa oppilaiden keskellä ja katsoo kameraan.
Heidi Kononen / Yle

Forssan Koijärven historia on tallentunut suomalaisten muistiin kansalaisaktivismin ja vihreän aatteen kasvualustana.

Viiden kilometrin päässä 1970-luvun kiivaasta tapahtumapaikasta seisoo Koijärven komea päiväkoti-koulu. Toimintaperiaatteena - ympäristöystävällisyys.

Rehtori Tero Kaseva muistaa hauskan jutun reilun vuoden takaa, koulun avajaisista.

– Kun koulu avattiin, tuli paljon huolestuneita kommentteja siitä, eikö koulun ja päiväkodin välillä pitäisi olla vähintäänkin palo-ovi? Kai nyt jonkinlainen raja pitäisi olla, muistaa Tero.

Kuusi lasta istuu sohvalla iloisin ilmein.
Leevi, Tiuku, Camilla, Rebekka, Ilmari ja Nestori ovat Koijärven koululaisia. Samassa lokerossa!Heidi Kononen / Yle

Mutta rajaa ei ole. Niinpä rehtorikin saattaa joutua vastaamaan työpäivän alkajaisiksi tiukkaan kysymykseen siitä, miksi hänellä on juuri tänään punainen paita.

Tai väistämään käytävällä hurjasti kiitävää potkupyörää.

– Uskon pienempiin ryhmiin ja ennenkaikkea yhteiseen tekemiseen ilman tiukkoja rajoja. Eri-ikäiset oppivat ottamaan toisiaan paremmin huomioon ja toimimaan yhdessä.

Jos jalkapallokentällä pelaavat eskari-ikäiset ja kuudesluokkalaiset, saattaa oppilaasta tullakin opettaja. Mitä se opettaa lapselle?

– Toisen neuvominen antaa osaamisen tunnetta siitä, että pystyy itse jakamaan ja ohjaamaan. Se vaikuttaa itsetuntoon myönteisesti, kun voi tuntea ylpeyttä itsestään, pohtii rehtori Tero Kaseva.

Kasevan mielestä leikki on lapselle hyväksi mahdollisimman pitkään.

– Silloin ideoita ongelmanratkaisuun löytyy ehkä enemmän, verrattuna sihen jos tehtävä annetaan suoraan ratkaistavaksi. Leikki kehittää luovuutta.

Koijärven henki elää ja voi hyvin

Koijärvellä on totuttu tekemään itse, mutta yhteistyössä. Tästä Koijärven koulu-päiväkoti on valtava työnäyte. Vaikuttaako 1970-luvun historialliset tapahtumat kyläläisten omatoimisuuteen?

Lasten maalattuja kenkiä aseteltuna taideteokseen.
Koijärven koululaisten kengät kertovat tarinaa. Moni kenkä on ollut metsässä, kalassa tai muuten luonnon helmassa.Heidi Kononen / Yle

–Ainakin koulun suhteen vanhemmat ja isovanhemmat ovat antaneet meille mallia itse tekemisestä ja osallistumisesta. Koulun piha-alueiden rakentaminen kaikkine maansiirto-töineen tehtiin talkoilla. Lapset olivat mukana koulun muuttotalkoissa ja osa oli jopa kaivamassa salaojia.

Koulunpihan rakentamisessa on ollut mukana yli sata ihmistä takanaan tuhansia talkootunteja. Koijärveläiset lapset saivat esimerkin siitä, miten voi toimia yhdessä ja siten saavuttaa asioita enemmän.

–Minulle se, että voidaan tehdä ja toimia yhdessä on arvona suurempi kuin se, että jotain voi sattua. Jos sitten sattuu, niin opitaan erehdyksestä ja korjataan se. Ehkä se Koijärven henki jossain dna:ssa vaikuttaa, nauraa forssalainen rehtori Tero Kaseva Koijärven koulusta.