1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Vapaa aukiolo kasvatti ruokamyyntiä tavarataloissa ja hypermarketeissa, pienet myymälät kärsivät

Aukiolon vapautuminen on vienyt asiakkaita pienemmiltä myymälöiltä. Niitä voisi auttaa suunniteltu alkoholin myynnin osittainen vapautus, arvioi Päivittäistavarakauppa ry.

Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Ruuan myynti tavarataloissa ja hypermarketeissa kasvoi tammi–huhtikuussa 2,2 prosenttia viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna, kertoo Päivittäistavarakauppa ry.

– Ruokakaupan alkuvuoden positiivisessa kehityksessä näkyy selvästi aukiololain kumoamisen vaikutus, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Kaupat ovat saaneet päättää itse aukioloajoistaan tämän vuoden alusta lähtien.

Pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto supistui 2,4 prosenttia ja kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmä 2,0 prosenttia. Yhteensä käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto laski 2,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Kokonaisuudessaan ketjujen liikevaihto kasvoi tammi–huhtikuussa 0,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Luvuissa ovat mukana Päivittäistavarakaupan jäsenyritysten liikkeet eli Keskon Citymarketit, S-ryhmän Prismat ja Sokokset, Stockmann-tavaratalot, Tokmannit ja Minimanit sekä Anttila-ketju. Tiedot ovat Tilastokeskuksen keräämiä ja niissä on mukana myös verkkokauppa.

Vaatteiden ja kodin tuotteiden myynti tavarataloissa hurjassa kasvussa huhtikuussa

Huhtikuussa ketjujen liikevaihto kasvoi 5,1 prosenttia edellisvuodesta 579 miljoonaan euroon. Pukeutumisen liikevaihto kasvoi lähes 37 prosenttia ja kodin ja vapaa-ajan tuotteiden liikevaihto kasvoi 12 prosenttia. Yhteensä käyttötavaroiden liikevaihto kasvoi 18,7 prosenttia vuoden 2015 huhtikuuhun verrattuna.

– Huhtikuun käyttötavarakaupan kova kasvu selittyy tavaratalojen isoilla kampanjoilla, jotka tänä vuonna ajoittuivat huhtikuulle kun ne viime vuonna olivat maaliskuussa, Luoto sanoo.

Elintarvikkeiden liikevaihto sen sijaan supistui 1,6 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta. Myynnin kutistuminen johtuu Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan pääsiäisen ajoittumisesta: Viime vuonna ruokaostoksia kasvattavaa pääsiäistä vietettiin huhtikuussa, tänä vuonna maaliskuussa.

Vapaa aukiolo syönyt pienempien kauppojen myyntiä, alkoholi pelastaisi

Kun lukuihin lasketaan mukaan myös Päivittäistavarakaupan jäsenyritysten pienemmät liikkeet, päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi–huhtikuussa 0,5 prosenttia edelllisvuodesta. Kasvu kuitenkin keskittyi suuriin supermarketteihin ja hypermarketteihin.

Pienemmissä myymälöissä myynti laski tammi–huhtikuussa edellisvuoteen verrattuna. Pienmyymälöiden myynti supistui 10,5 prosenttia, valintamyymälöiden 5,6 prosenttia ja pienten supermarkettien 2,3 prosenttia edellisvuodesta.

– Huhtikuun ja koko alkuvuoden myynnin kehityksessä näkyy aukiololain kumoamisen vaikutus. Se on osaltaan lisännyt myös kilpailua myymälätyyppien välillä, sanoo Kari Luoto.

Alkoholin myynnin osittainen vapautus pelastaisi pienet kaupat, sillä valikoiman rajoitukset vaikuttavat niiden kilpailukykyyn erityisen paljon, Luoto sanoo tiedotteessa.

– Koko maan kattavan myymäläverkoston säilymisen kannalta näillä päätöksillä on iso merkitys.

Ruuan hinta laski alkuvuonna 1,6 prosenttia

Yhdistyksen jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti oli huhtikussa 1 375 miljoonaa euroa, hieman yli kaksi prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi–huhtikuussa yhteensä 1,2 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta ajanjaksosta, Päivittäistavarakauppa ry laskee. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi–huhtikuussa 1,6 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 0,3 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan jäsenyritysten liikkeitä ovat aiemmin mainittujen tavaratalojen ja hypermarkettien lisäksi K-supermarketit, K-marketit, K-market Neste-asemat ja muut K-ruokakaupat, Alepat, Salet, S-marketit ja ABC-myymälät, Valintatalot, Siwat, Lidl-myymälät, M-ketjun myymälät, Minimanit sekä R-kioskit.