Lihastreenin vaikutuksia voi seurata uudenlaisella laitteella

Oululainen startup-yritys tähtää maailmanmarkkinoille lihasten aktivaatiota mittaavalla laitteella. Fibrux Oy:n tuote mittaa lihasten voimaharjoittelun vaikutuksia langattomasti. Kesäkuun loppupuolella markkinoille tuleva mittalaite tehdään suurimmaksi osaksi Oulussa.

Kotimaa
Fibrux-mittari tarkkailee lihaksen kehittymistä reaaliajassa
Yle

Oululaisyrityksen keksimässä tuotteessa lihakseen kiinnitetty anturi mittaa nopeiden ja hitaiden lihassolujen aktiivisuutta ja välittää tiedon langattomasti joko älypuhelimen tai tabletin näytölle. Laite kertoo esimerkiksi, kuinka tehokkaasti treeni vaikuttaa lihakseen, ja paljastaa myös lihaksen väsymisen.

Mpower-laite on suunnattu etenkin voimaharjoittelun apuvälineeksi, kertoo Fibrux Oy:n toimitusjohtaja Juha Lampela.

– Se on erityisesti suunnattu tehostamaan voimaharjoittelua ja auttamaan urheilijaa, kuntoilijaa tai muuta käyttäjää saamaan harjoittelusta parhaan mahdollisen tehon irti.

Tuotteen taustalla hieroja ja ex-nokialaisia

Fibruxin Mpower-tuotteen takana on Mika Herrala -niminen mies, joka on taustaltaan hieroja ja biofyysikko. Myös tämän, kuten monen muunkin startup-yrityksen taustalla on vahva panostus ex-nokialaisilta. Esimerkiksi yrityksen toimitusjohtaja Lampela on itse toiminut Nokian kännykkäpuolen tuotteistuksen teknologiajohtajana. Mittalaite myös valmistetaan Oulussa.

– Käytetään oululaista osaamista suunnittelussa, mutta ihan valmistuksessa, eli piirilevyt ladotaan täällä ja mekaniikkaosat tehdään paikallisesti. Joitakin komponentteja tuotepakkaukseen on jouduttu jäljestämään muualta, mutta suurimmaksi osaksi laite on oululaista tekemistä.

Tuotetta kaupataan ensin ammattilaisille

Tuotteen ensimmäinen, muutaman sadan kappaleen valmistuserä tulee myyntiin kesäkuun loppupuolella. Ensin tuotetta kaupataan ammattilaisille, esimerkiksi fysioterapeuteille ja voimailukäyttöön. Seuraavien kuukausien aikana selviää, millaisen vastaanoton tuote saa ja onko yrityksessä ainesta menestyjäksi.

– Ensimmäiset 3–4 kuukautta näyttävät suunnan, miten tuote käy kaupaksi, Lampela sanoo.

Yritys tähtää maailmanmarkkinoille, ja sillä onkin jo ollut tunnusteluita Yhdysvaltoihin.