Analyysi: Anne Berner ryhtyi vastaiskuun

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vieritti vastuuta Finavian-sotkuista edeltäjilleen. Finavian tapaus osoittaa, kuinka valtion omistajaohjaus tuottaa vuodesta toiseen murheita poliitikoille, kirjoittaa Ylen taloustoimittaja Jyri Hänninen.

Analyysit (Yle Uutiset)
Anne Berner
Anne BernerPetteri Paalasmaa / AOP

Politiikassa muiden sotkujen siivoamisesta ei saa kiitosta, vaan joutuu itse syytettyjen penkille.

Suurin piirtein tämä oli liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) viesti tiistaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Tilaisuuden aihe oli otsikoitu "Finavia – omistajan katsaus".

Paikalla olleita toimittajia ei kuitenkaan kiinnostanut se, että Finavia jakaa valtio-omistajalleen osinkoja 4,6 miljoonaa euroa ja yhtiöllä on vahva tase. Ministeri Berner tiesi tämän, ja itse asiaan päästiin pian: Finavialle jättitappiot aiheuttaneet johdannaiset ja niitä seuranneen sotkun selvittely.

Bernerin strategia tilaisuudessa oli selvä: hän ei ole syypää sotkuihin, vaan ainoastaan yrittää selvittää niitä.

– Tässä on pyritty siivoamaan erittäin isoa sotkua, joka on syntynyt pitkälti ennen minun aikaani. On kohtuutonta, että sitten itse joudun niin sanotusti syytetyn penkille, Berner sanoi Ylen haastattelussa tilaisuuden jälkeen.

Bernerin mielestä Finavian ongelmiin olisi pitänyt puuttua jo edellisen vaalikauden aikana. Ministeri heitti siis palloa kohti edeltäjiään eli vasemmistoliiton Merja Kyllöstä (ministerinä kesäkuusta 2011 huhtikuuhun 2014) sekä kokoomuksen Paula Risikkoa (ministerinä huhtikuusta 2014 kesäkuuhun 2015).

Omistajaohjauksen suuri tuska

Finavian sotku ja syyllisten etsintä on hyvä esimerkki siitä, kuinka omistajaohjausasiat tuottavat tuskaa poliitikoille vaalikaudesta toiseen. Teit niin tai näin, jonkun mielestä se meni väärinpäin.

Valtionyhtiöt ovat liian herkullisia kohteita, jotta niissä olevia ongelmia ei käytettäisi poliittisten irtopisteiden keräämiseen. Toisaalta kyse on myös veronmaksajien eli meidän yhdessä omistamien yhtiöiden varoista ja toiminnasta.

Jos yksityinen yritys tekee 34 miljoonaa euroa tappioita mönkään menneillä johdannaiskaupoilla, on kyse tietenkin valitettavasta asiasta. Valtion monopoliasemassa olevan yhtiön kohdalla tapausta ei kuitenkaan voi lakaista maton alle.

Nykyisessä hallituksessa omistajaohjaus kuuluu pääministeri Juha Sipillälle (kesk.). Sipilä halusi salkun, koska hänen suunnitelmissaan on myllertää valtion omistajapolitiikkaa.

Salkun sisältö on kuitenkin kuin taikurin tasku: sieltä voi hyvinkin pompata esiin vielä jotain yllättävää.

Tarina jatkuu...

Tiistain tiedotustilaisuudessa Berner kertoi liikenne- ja viestintäministeriön tekevän myös sisäisen selvityksen Finavia-tapauksen hoidosta ministeriössä. Tehtävään on palkattu ulkopuolinen selvitysmies.

Ministeriö luovuttaa raportin Valtiontalouden tarkastusvirastolle, joka viimeistelee omaa laillisuusselvitystään. Myös poliisi tutkii johdannaiskauppoja. Finanssivalvonta taas selvittää johdannaissopimuksia myyneiden pankkien toimintaa.

Finavian johdannaiskaupat tullaan siis syynäämään hyvin seikkaperäisesti.

Tiistaina Berner kiisti puuttuneensa missään vaiheessa Finavian operatiiviseen toimintaan kyseenalaisilla tavoilla. Hänen mukaansa kaikessa on noudatettu osakeyhtiölakia, hyvää hallintotapaa sekä valtioneuvoston kanslian ohjeita omistajaohjauksesta.

Finavian hallituksen entinen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi toisti Iltalehdessä (siirryt toiseen palveluun) tiistaina kuitenkin väitteensä, että Berner olisi puuttunut valtionyhtiön toimintaan ”hyvän hallintotavan vastaisesti”.

Tiistain tilaisuuden käsikirjoitukseen kuului, että Berner kiisti jälleen Tiuraniemen väitteen.

Porvaripuolueiden nokittelua

Finavian sotkun jälkipuinnissa suurin arvostelu liittyy siihen, olisiko Finavian tullut nostaa kanteita vuosina 2009–2010 hallituksessa istuneita hallituksen jäseniä kohtaan. Näiltä vuosilta kanneoikeus on jo nyt vanhentunut.

Bernerin mielestä vankkoja perusteita kanteiden nostamiselle ei ole löytynyt. Ministeriä ja ministeriötä on syytetty oikeustoimien jarruttamisesta.

Valtaosa johdannaistappioista aiheutui vuonna 2011 tehdyistä sopimuksista. Finavian hallitus aikoo vielä arvioida, onko tuon ajan hallituksen jäseniä vastaan syytä nostaa vahingonkorvauskanteita.

Bernerin tiukka esiintyminen voi lievittää ministerin kokemaa poliittista painetta. Hallituksen porvariyhteistyölle se ei välttämättä tehnyt hyvää. Edellisen vaalikauden pätkäliikenneministeri Paula Risikko ehti jo moittia Bernerin lausuntoja.

Risikon mielestä hän oli setvimässä Finavian sotkuja ministerinä.