1. yle.fi
  2. Uutiset

Eikö ruohonleikkuri käynnisty talven jälkeen? Nykybensa pilaantuu talven aikana

Kaikki eivät pidä huolta laitteistaan vuodenaikojen vaihtuessa. Moottorikelkka odottaa kesän ajan ensilunta pihan nurkassa ilman suojausta, ja ruohonleikkurit ja muut kesälaitteet jäävät talven tullessa lumen alle. Väärä säilytys on pahimmillaan laitteen tuho.

Kotimaan uutiset
Ruohonleikkuri on liian pitkäksi kasvaneen nurmikon keskellä.
Elli Tervo

Kotiin ostetaan kaikenlaisia laitteita arjen askareisiin, mutta kalliidenkaan vehkeiden kunnosta ei aina osata pitää oikealla tavalla huolta. Kajaanin Laatukoneen kauppias Seppo Kemppainen kertoo, että vääränlaisesta säilyttämisestä johtuvia huoltoja tehdään sesonkien vaihtuessa paljon.

Yleisimpiä ongelmia pienkoneissa ovat tyhjä akku tai vanha polttoaine, jota on jäänyt tankkiin ja kaasuttimeen edellisen käytön jäljiltä pitkäksi aikaa.

Paras aika laitteiden huollolle on ennen säilöön laittamista, eli esimerkiksi kesälaitteet pitäisi huoltaa syksyllä.

– Kevät on onnistuneempi ja helpompi, kun syksyhuoltoon ja puhdistukseen panostaa, Kemppainen toteaa.

Keväthuoltoon kannattaakin varautua jo syksyllä jos vie laitteen huoltoliikkeeseen, sillä syksyllä asiakkailla ei ole kiire laitteidensa kanssa eikä huoltoliikkeissä ole jonoja. Laitteet voidaan hakea huoltoon ja tarvittaessa tuoda takaisin kotiin. Myös talvisäilytys on joissain liikkeissä mahdollista.

– Puhtaus on puoli ruokaa tässäkin asiassa. Laitteen kunnollinenpuhdistus sekä puhtaiden öljyjen ja polttoaineiden lisääminen tankkeihin vähentävät huoltojen määrää.

Ruohonleikkuri huoltoliikkeessä puhdistuksessa.
Laitteet kannattaa puhdistaa ennen säilöön laittoa.Elli Tervo

Kosteus voi hiipiä esimerkiksi ruohonleikkurin polttoainetankkiin talven aikana. Nykyiset bensat, joita autoihinkin tankataan, menevät yksinkertaisesti vanhaksi puolen vuoden aikana, Kemppainen kertoo.

Tämän takia pienkoneille, kuten ruohonleikkureille, on oma bensiini, jota myydään erikoisliikkeissä ja huoltoasemilla. Sitä voi lisätä tankkiin jo syksyllä odottamaan seuraavaa kesää.

– Vanha polttoaine aiheuttaa suurimmat ongelmat, sillä moottori ei välttämättä lähde käyntiin.

Yleinen huolimattomuus laitteiden pidossa ja säilyttämisessä on ehkä vähän lisääntynyt, Kemppainen arvelee.

– Ennen vanhaan maatiloilla koneita huollettiin itse ja ne olivat tuttuja laitteita. Kyllä silti huollossa käy myös erittäin hyviä, vanhoja koneita.

Lue seuraavaksi