Steven Spielberg Ylen haastattelussa: Iso kiltti jätti toi takaisin lapsuuteni

Iso kiltti jätti -elokuva on mestariohjaajan paluu lastenelokuvien maailmaan. E.T:n ja Indiana Jonesien ohjaaja myöntää Yle Uutisten haastattelussa tehneensä myös huonoja elokuvia. Hän ei kerro, mitä ne ovat, mutta kertoo, mitä ne ovat opettaneet.

kulttuuri
Iso Kiltti Jätti
DreamWorks

Cannesin elokuvajuhlilla antoi toukokuussa haastatteluja 69-vuotias elokuvaohjaaja, joka puhkui intoa kuin lapsi.

Hän tuntee Yhdysvaltain presidentin, ja hänen nimensä on toistuvasti mukana maailman vaikutusvaltaisimpien ihmisten listalla. Hän on päässyt tuohon asemaan elokuvilla, joita hallitsee ihmeen ja seikkailun tuntu.

Silti Steven Spielberg kertoo nyt, että jokin aika sitten hän tunsi kadottaneensa jotakin tärkeää.

– Tein viime vuosina paljon historiallisia elokuvia, kutenVakoojien siltajaLincoln. Etsin inspiraatiota menneestä, mutta tunsin kadottaneeni unelmani. Kun sain käsiiniIson kiltin jätinkäsikirjoituksen, koko lapsuuteni syöksyi vauhdilla takaisin, ohjaaja kertoo.

Steven Spielberg
Steven SpielbergYle

"Jätti halusi minut"

Iso kiltti jätti on Spielbergin paluu lastenelokuvan maailmaan monen vuoden tauon jälkeen. Jos Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus lasketaan enemmänkin nuorille ja Tintti-faneille suunnatuksi seikkailuelokuvaksi, on Spielbergin edellisestä varsinaisesta lastenelokuvasta Hook: Kapteeni Koukku jo 25 vuotta.

Ohjaaja on uransa käänteestä innoissaan kuin lapsi.

– Oli kuin Iso kiltti jätti olisi tökännyt minua olkapäähän ja sanonut: ”sinä teet seuraavan elokuvasi minusta”. Se oli kuin taikaa, Spielberg intoilee.

Spielbergin varhaiselokuvien taika onkin läsnä Ison kiltin jätin tarinassa. Se muistuttaa myös hänen elokuviensa parissa varttunutta katsojaa lapsuudesta E.T:n, Indiana Jonesin tai Spielbergin tuottamien Arkajalkojen kanssa.

Elokuvan käsikirjoittaja on Melissa Matheson, jonka kynästä myös E.T. on lähtöisin.

Iso Kiltti Spielberg

Ei ole sattumaa, että uusi elokuvaversio Roald Dahlin lastenkirjasta tehdään nyt. Rakastetun kirjailijan syntymästä on tänä vuonna kulunut sata vuotta. On vaikea kuvitella tarinalle parempaa sovittajaa kuin Steven Spielberg, joka on ohjannut osan historian parhaista lastenelokuvista.

– Uskon, että salaisuus on siinä, ettei lapsia pidä puhutella alentavasti. Heitä ei pidä kohdella lapsina, vaan vähän vanhempina. Sellaisina, joiden kanssa voi keskustella, ohjaaja sanoo.

Ison kiltin jätin pääosassa on orpotyttö Sofie (Ruby Barnhill), joka kidnapataan jättiläisten maailmaan. Siellä hän joutuu vastakkain ihmislapsia herkkuna pitävien ilkeiden jättien kanssa. Spielberg kertoo pitävänsä Sofiessa nimenomaan sisukkuudesta.

– Hän panee hanttiin ja antaa hyvän haasteen kymmenmetriselle jätille jo ennen kuin edes tietää tämän olevan ystävällinen. Pidän sellaisesta vireydestä. Se tuo minulle mieleen 1930-luvun näyttelijättäret, jotka olivat vahvoja itsenäisiä naisia, Spielberg luonnehtii.

Orpotyttö Sofie
DreamWorks

Elokuvan nimiosassa on kiltti jättiläinen, joka muista jäteistä poiketen syö mieluummin lemuavia perskurkkana-vihanneksia kuin ihmisparsoiksi kutsumiaan lapsia. Tietokonegrafiikalla luotua jättiä esittää Mark Rylance, joka voitti helmikuussa parhaan miessivuosan Oscar-palkinnon. Palkinto tuli Spielbergin edellisestä elokuvastaVakoojien silta.

– Ihminen voi olla jättiläinen muutenkin kuin kooltaan. Steven on jättiläinen tarinankertojana. Uskon, että hänet muistetaan vielä pitkään. Samalla tavalla kuin Euripides muistetaan nyt, vielä kaksi tuhatta vuotta myöhemmin, Rylance sanoo.

Rylancen mukaan Spielbergin tarinat toimivat, koska ne kertovat perustavalla tavalla siitä, mitä on olla ihminen.

Tappajahai kertoo meren pelosta ja E.T. siitä toivosta, että maailmankaikkeudessa on elämää, joka on kiltti ja pitää meistä. Isossa kiltissä jätissä ytimessä on toive siitä, että luonnossa on ikivanha voima, joka rakastaa meitä eikä syö meitä huonon käytöksemme takia.

Alkemiaa ja taikuutta

Tappajahain aloittamasta jättielokuvien buumista alkaen Spielbergin ura on ollut yksi elokuvateollisuuden suurimmista menestystarinoista. Hänen vaikutusvaltaansa on kuvattu muun muassa kysymällä kuinka moni pohtii hetken ennen kuin uskaltautuu mereen uimaan.

Yli 40 vuoden ajan Spielberg on ollut myös auktoriteetti elokuvan teknologiaa koskevissa kysymyksissä. Tämänhetkistä tilannetta hän pitää kiinnostavana.

Steven Spielberg
Steven SpielbergYle

– Tällä hetkellä virtuaalitodellisuus ja niin sanottu lisätty todellisuus ovat kaksi asiaa, joita tutkitaan niin elokuvan kuin vaikkapa urheilun saralla. VR-lasien tekijöiden täytyy seuraavaksi keksiä, kuka tarjoaa sisällöt heidän laitteisiinsa. Se voi avata kokonaisen uuden maailman elokuvayleisöille, ja minusta se olisi hyvä asia.

Spielbergin tuotantoa katsoessa tulee väkisin mieleen, että moni ohjaaja olisi ylpeä pienemmästäkin määrästä kaupallisia hittejä ja taiteellisia mestariteoksia. Ohjaaja itse kuitenkin tunnustaa, että hänen 30 pitkän elokuvansa joukkoon mahtuu myös huteja.

– Olen tehnyt useamman elokuvan, joka ei onnistunut niin kuin kuvittelin. En halua kertoa niiden nimiä, yleisö varmaan tietää ne ilmankin. Se on aina pettymys, mutta olen oppinut niistä paljon. Yksi asia, jonka olen oppinut on, että elokuvien tekeminen ei ole tiedettä. Välineemme ovat tieteen tulosta, mutta tarinan kertominen on alkemiaa ja taikuutta.

Elävän elokuvalegendan mukaan elokuvien tärkein tekijä on tarina, joka kerrotaan yhdessä.

– Minä olen tarinankertoja, mutta yhdessä Melissa Mathesonin ja Roald Dahlin kanssa meitä on jo kolme tarinankertojaa. Myös näyttelijät ovat kertojia, samoin kuin kaikki, jotka tulevat katsomaan elokuvan. Elokuvamme tulee osaksi heidän tarinaansa ja muistuttaa heidän lapsuudestaan, suruistaan ja iloistaan. Elokuva on kuin meidän kaikkien suuri yhteinen nuotiotarina.

Iso Kiltti Jätti
DreamWorks