Pop up -sairaala, poppifestari, kilvanajoa fillareilla ja traktoreilla – Jyväskylän MM-ralli tuottaa monenlaista tohinaa

Heinäkuun lopun MM-ralli Jyväskylässä pursuaa monenlaisia oheisilmiöitä ja –tapahtumia. Rally Zone -festivaali tuo kaupunkiin muun muassa Kolmannen Naisen, Saimaan, Pandoran ja Solid Basen. Autojen lisäksi kisaillaan traktoreilla, polkupyörillä ja elektronisilla peleillä. Pop up -hotellia ei ehditty pystyttää rallimatkaajille, mutta pop up -sairaala nousee Lutakkoon.

urheilu
Kuvassa Pauli Hanhiniemi esiintymässä Kolmannen Naisen keikalla 2014.
Pauli Hanhiniemi esiintymässä Kolmannen Naisen keikalla 2014.Anssi Leppänen / Yle

Rallireitti palaa noin 40 vuoden tauon jälkeen Äänekoskelle. Sen kunniaksi maailman parhaat rallikuskit ajavat rallia edeltävänä päivänä eli keskiviikkona 27. heinäkuuta kilpaa järeillä traktoreilla Valtran tehtaan radalla.

Torstaina ennen Harjun kaupunkierikoiskoetta AKK Sports Oy ja Jyväskylän Pyöräilyseura järjestävät Harjun Ajot fillareilla.

– Kutsukilpailussa on noin 50 polkijaa ja he täräyttävät Harjun erikoiskokeen läpi ennen autoja. Kun kisaa ruvettiin lanseeraamaan, niin paikalliset aktiivit riensivät heti ajolinjoja kokeilemaan, kertoo MM-rallin promoottori Jani Backman.

Auto Jyväskylän Harjulla.
Harjun rinteillä ajetaan kilpaa autojen ohella myös polkupyörillä.Matti Myller / Yle

Korkokenkäpasseja cityrallaajille

Lipunmyynti MM-ralliin on jo käynnissä ja tällä kertaa uutinen ei olekaan rallipassin hinnan kallistuminen vaan uusien lippukonseptien tulo. Nuorille 12-17 –vuotiaille rallifaneille kokeiltiin jo viime vuonna niin sanottua Rookie Passia. Ne loppuivat viime kesänä kesken.

– Rookieta on nyt tilattu sen verran, että pitäisi riittää. Sen lisäksi meillä on kokonaan uusi lipputyyppi, kaupunkikuluttajalle suunnattu rallin citypassi. Se mahdollistaa Harjun erikoiskokeen molempina iltoina ja Paviljongin huoltoparkkialueen, kertoo Backman ja ei pane pahakseen urbaanille citypassille keksittyä apunimeä ”korkokenkäpassi”.

Pop-up hotellille ei löytynyt paikkaa Jyväskylästä

MM-ralli täyttää Jyvässeudun majapaikat erittäin tehokkaasti ja hotellit täyttyvät ensimmäisenä. Jyväskylään suunnitelltiin 100-150 henkilöä majoittavaa pop-up hotellia, mutta tälle kesälle se ei vielä onnistunut.

Pop-up hotelleja on jo ollut maailman festivaaleilla, muun muassa suositullaGlastonburyn festivaaleilla (siirryt toiseen palveluun)Englannissa.

Vanajanlinna on rekisteröinyt popup hotellin Suomeen.

Suomessa Vanajanlinna Oy on ehtinyt jo rekisteröidä pop-up hotellit nimiinsä. Toimitusjohtaja Pekka Vihma kertoo, että tiukan aikataulun vuoksi tänä kesänäpop-up hotelleja (siirryt toiseen palveluun)pilotoidaan Lahden Summer Up -festivaaleilla ja Pori Jazzissa.

– Jyväskylässä tutkittiin useita vaihtoehtoja. Valitettavasti Neste Ralliin emme ehtineet pop-up hotellia toteuttaa. Ensi vuonna on vuorossa myös Lahden MM-kisat ja Neste Ralli sekä monet muut paikkakunnat, lupaa Vihma.

FIA määrää "sairaalan" rallikeskukseen

Harva tietää, että rallinjärjestäjät joutuvat kansainvälisen lajiliiton FIAn määräyksestä rakentamaan pikkuruisen pop-up -sairaalan kisakeskukseen. Jyväskylässä viisipaikkainen minisairaala pystytetään messu- ja kongressikeskus Paviljonkiin. Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kumppaneineen on keksinyt sille osuvan nimenkin.

– Me kutsutaan sitä Paviljongin yliopistolliseksi keskussairaalaksi. Meillä on siellä ensiapupiste, jossa pystytään tiimien ja miksei myöskin ralliyleisön pienempiä vaivoja paikkailemaan ilman, että tarvitsee poistua alueelta ja lähteä käymään Kyllön mäellä. FIA:n sääntöjen mukaan tällainen pitää tehdä. Me päästään aika kevyellä verrattuna formuloihin tai rallicrossiin. Ratalajeissa nämä ovat hieman raskaampia yksiköitä. Mutta kyllä se teettää meillä paljon töitä ja aiheuttaa aika isoja kustannuksiakin, kertoo Tarkiainen.

Mikroautoja nuorille ja virtuaalirallia

Suomi täyttää ensi vuonna komeasti sata vuotta ja totta kai se näkyy myös moottoriurheilussa. AKK on haastanut yritykset mukaan hankkimaan suomalaisille nuorille sata kartingautoa. Tällä hetkellä on jo 20 kartingautoa hankittuna.

– Me halutaan juhlistaa lentäviä suomalaisia, jotka ovat ajaneet tätä maata ja Jyväskylää maailman kartalle. Samalla pyritään siihen, että meillä tulevaisuudessakin on huippukuskeja. Sata karttia on tarkoitus luovuttaa paikallisille seuroille ympäri Suomea, kertoo Jani Backman.

Suomi on maailmalla tunnettu peliteollisuuden saavutuksista. Totta kai rallin MM-sarjassa voi ajaa kilpaa kotisohvalla erilaisilla pelikonsoleilla tai tietokoneella. Uutta lajia kutsutaan eMotorsportsiksi.

– Kaikki, joilla on Play Station pelikonsoli tai tietokone, voivat WRC5-pelillä ajaa rallin MM-sarjaa virtuaalisti. Kisa etenee samassa rytmissä kuin oikeiden autojen WRC-sarja ja rallipelin voittaja on selvillä samaan aikaan kun rallin maailmanmestari, kiteyttää Backman.

Sataman ja Lutakon aukion suurimpiin tapahtumiin lukeutuu Neste Oil Rallin keskus heinä-elokuun vaihteessa.
Ralli täyttää heinäkuun lopulla koko Lutakon.Arvo Vuorela / Yle

Messuhalleista lisätilaa rallille Lutakossa

Kaiken tuotekehittelyn ja oheistapahtumien hulinassa on syytä pitää silmällä myös varsinaista päätapahtumaa eli rallin MM-sarjan nelipäiväistä osakilpailua. Sen hermokeskus sijaitsee messu- ja kongressikeskus Paviljongissa, Lutakossa. Entisen vaneritehtaan maille on reipasta tahtia noussut uusia kaupunginosa, josta puuttuu vielä kymmenkunta kerrostaloa.

Lutakon sorakenttien vähentyessä MM-rallin huoltoparkki joutuu etsimään korvaavaa tilaa myös messuhallien sisälle. Kaupunginjohtaja Timo Koivisto näkee, että Lutakon aukion ja tapahtumaprosessien kuntoon laittamisen myötä Jyväskylässä on erinomaiset puitteet isoille tapahtumille.

– Ilman muuta ralli mahtuu Paviljongin alueelle ja siinä tulee säilymään kilpailukeskus ja huoltoparkki. Piha-alueet vähän vähenee ja sisätiloja on otettu käyttöön. Ehkä joudutaan joitakin korvaavia alueita joillekin toiminnoille hakemaan muualta, mutta keskeiset toiminnot säilyvät Lutakossa, vakuuttaa Koivisto.

– Me on laskettu, että 80-100 kilpailijakuntaa saadaan aika helposti mahtumaan, kun käytetään myös valtavia messuhalleja. Siinä samallahan poistuvat kaikki sääongelmatkin, tuumii MM-rallin kilpailujohtaja Kai Tarkiainen.