Slushin pikkuveli Arctic15 kerää ennätysmäärän sijoittajia Kaapelitehtaalle

Kasvuyritystapahtuma Arctic15:n järjestäjät uskovat, että Suomessa on tilaa Slushin lisäksi toiselle startup-yrityksiin keskittyvällä tapahtumalla. Tänä vuonna paikalle odotetaan lähes 2000 kävijää.

talous
Arctic15 tapahtuma.
Dmitri Korobtsov / arctic15

Kasvuyritystapahtuma Slush ei ole ainoa tilaisuus, joka houkuttelee ulkomaisia sijoittajia Suomeen. Torstaina virallisesti alkava kaksipäiväinen Arctic15-tapahtuma vetää Helsingin Kaapelitehtaalle satoja sijoittajia.

– Viime vuonna meillä oli 150 ja nyt paikalle tulee 220 sijoittajaa. Käytännössä olemme saaneet kaikki suurimmat eurooppalaiset sijoittajat houkuteltua Suomeen, Arctic15:n tapahtumajohtaja Jan Ameri sanoo.

Paikalle tulee esimerkiksi riskirahoitussijoittaja Tim Draper, joka ensimmäisten joukoissa sijoitti esimerkiksi Skypen, Hotmailin ja Teslan kaltaisiin yrityksiin. Draper myös puhuu tapahtumassa.

Kahden päivän aikana järjestäjät odottavat noin 1500 vierasta ja jo tänään keskiviikkona järjestettävään Nordic Health Investment Dayhin 400 kävijää.

Nordic Health Investment Day –tapahtumassa ulkomaisille sijoittajille esitellään muun muassa suomalaisia terveysalan yrityksiä. Samalla Kaapelitehtaalla pidetään puheita, opitaan uutta työryhmissä ja esitellään yrityksiä sijoittajille.

Samanlaista ohjelmaa on tarjolla myös muina päivinä, vaikka kasvuyritysten kirjo lavenee terveysalan yrityksistä.

Suomessa tilaa toiselle kasvuyritystapahtumalle

Euroopan suurimmaksi kasvuyritystapahtumaksi tituleerattu Slush järjestetään perinteisesti marraskuussa Messukeskuksessa. Arctic15:n järjestäjien mukaan Suomeen mahtuu myös toinen kasvuyritystapahtuma, joka järjestetään kesäkuun alussa.

– Slush tuo koko maailman Suomeen. Emme halua toista Slushia, sillä he tekevät oman hommansa todella hyvin, Ameri sanoo.

Amerin mukaan heidän tapahtumassaan keskitytään enemmän liiketoiminnan tekemiseen. Paikalla on lähes ainoastaan kasvuyrityksiä, jotka ovat sopineet jo 2000 tapaamista sijoittajien kanssa.

Vertailukohdaksi voi ottaa viime vuoden Slushin, jossa tapaamisia järjestyi yhteensä 4000. Tosin Messukeskuksessa vieraita oli viime vuonna yli seitsenkertainen määrä verrattuna Arctic15 ja Slushissa oli paikalla paljon muitakin yrityksiä kuin startupeja.

– Meillä on reilu parisataa sijoittajaa ja hieman alle 400 startupia. Tämä suhde on lähes optimaalinen.

Ameri pitää positiivisena, että Suomeen on rantautunut kaksi merkittävää kasvuyritystapahtumaa. Tämä madaltaa suomalaisyritysten kynnystä kansainvälisen sijoittajan luo.

Sijoittajia Amerin mukaan Suomessa ja Pohjoismaissa vetävät puoleensa menestystarinat kuten ruotsalainen nettipuhelinyhtiö Skype ja suomalainen peliyhtiö Supercell.

– Sijoittajat tietävät, että työvoima on täällä todella laadukasta. Koodarit ovat parempia kuin Yhdysvalloissa. Ja valuaatiot ovat kohtuullisia.

Valuaatio tarkoittaa kasvuyrityksen arvonmääritystä. Amerin mukaan sijoittaja pääsee kiinni kasvuyritykseen Pohjoismaissa huokeammalla kuin Yhdysvalloissa.

Arctic15 pyrkiikin profiloitumaan tapahtumana, jossa pohjoismaiset ja baltialaiset kasvuyritykset pääsevät esittelemään osaamistaan.