Hittimeemi on someajan toivottu vahinkolapsi – "Tekeminen on hoksausbisnestä"

Vaikka moni saattaa haaveilla somesisällöstä, joka leviäisi vauhdilla, menestysreseptiä ei ole kellään. Tarjonnan huima määrä tekee kilpailusta tiukkaa ja onni suosii harvaa. Mutta joskus somehitti syntyy ihan vahingossa.

internet
Meemi Patrik Laineesta.
Kuvakaappaus Yle Kioskin Instagram-tililtä.

Kun Leena Liukkonen istahti juomaan kahvia ja lukemaan Helsingin Sanomia, hittimeemin tekeminen ei ollut mielessä. Sääsivuilla eteen osunut infografiikka nauratti Liukkosta. Grafiikassa auringon laskuaika Utsjoella ilmoitettiin kellon ajan sijaan päivämäärällä. Nopeasti napattu kuva, lataus Facebookiin ja meemin ainekset olivat kasassa.

Kun aamukahvi oli loppunut, jakoja oli kertynyt yli kolmesataa. Tarkoituksena oli tehdä päivitys, joka naurattaisi kaveriakin. Ei päivitystä joka lähtisi jakoon. Tähän mennessä päivitys on saanut huomiota yli 2800 jaon ja 3800 tykkäyksen verran.

Someareenoille uutta sisältöä tuottavat niin ammattilaiset kuin ummikot, joten kilpailu huomiosta on tiukkaa. Useimmiten somesisältö jää kiinnostamaan lähintä tuttavapiiriä. Joskus niin on tarkoituskin, mutta toisinaan sisällön halutaan lähtevän lentoon.

Liukkosen hitti oli vahinko, mutta miten sellainen tehtäisiin tarkoituksella?

Leena Liukkosen Facebook-päivitys. Kuva Helsingin Sanomien infografiiksta.
Leena Liukkonen

Somesisällössä tulee olla twistiä

Vaikka menestyksekkään somesisällön viisasten kiveä ei ole kellään, Yle Kioskin tuottaja Antti Hirvosella on ideoita siitä, mistä kivi koostuu.

– Somen tekeminen on hoksausbisnestä, tiivistää Hirvonen.

Hoksaamisen lisäksi huumori on somemenestyksen ytimessä. Huumoria joko on tai ei ole. Sitä on Hirvosen mukaan vaikea pakottaa. Myös ajoituksen tulee olla kultaa. Tosin sitä milloin tähdet ovat kohdillaan, on vaikea ennustaa.

Se miten tarina kerrotaan ratkaisee pelin.

Leena Liukkonen

– Tunteelliset tarinat ja epäkohdat, joihin ihmiset arjessaan törmäävät, vaikuttavat olevan sellaista sisältöä, jota ihmiset mielellään jakavat toisilleen, Hirvonen kertoo.

Kun asia on kohdallaan, sisällön teknisellä laadulla ei välttämättä ole suurta merkitystä. Esimerkiksi Leena Liukkosen päivitykseen kuva on otettu nopeasti puhelimella. Heikko laatu ei ollut este somejaoille.

Jos sisällölleen kaipaa jakoja, sitä kannattaa räätälöidä eri palveluihin istuvaksi.

– Esimerkiksi kuvat, videot ja suorat lähetykset vetävät Facebookissa. Jo palvelun algoritmi eli laskentakaava tukee niitä, Hirvonen sanoo.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Lopun punchline osui ja upposi

Leena Liukkosen päivitys oli onnenkantamoinen. Vaikka yksinkertaisen päivityksen suosio tuli yllätyksenä, Liukkonen uskoo ymmärtävänsä, mikä siinä kiehtoo.

– Kuva osuu moneen asiaan. Se on hauska ja lopussa on yllätävä puchline. Luulen, että vakavien uutisten rinnalle kaivataan positiivista sisältöä, Liukkonen sanoo.

Liukkonen on työskennellyt pitkään viestintäalalla ja osana työtään yrittänyt löytää viraalin sisällön salaisuutta. Vaikka Liukkonen sai maistaa siitä palasen, löytöä hän ei usko vieläkään tehneensä.

– Nämä ovat hauskoja sattumuksia. Periaatteessa kaikilla on käytössään samat raaka-aineet, mutta se miten tarina kerrotaan ratkaisee pelin, Liukkonen summaa.