Sumuverhoja ja kirkkaita valotauluja – digitaalisuus luo uudet keinot tienvarsimainoksille

Tienvarsimainonta on muuttunut viime vuosina. Nykyisin tiellä liikkujat voivat nähdä isoja digitaalisia mainostauluja. Ne eivät ole kuitenkaan kokonaan syrjäyttäneet perinteistä tienvarsi- ja katumainontaa. Myös liikkeiden ja liikepaikkojen valomainoksiin uudella tekniikalla on ollut vähäinen vaikutus.

tekniikka
Valomainos tien varressa.
Tienvarrella sijaitsevaan digitaaliseen valomainostauluun voi mainoksien ilmestymisajankohdan määritellä tarkkaan.Niko Mannonen / Yle

KajaaniTienvarsilla olevat digitaaliset valomainostaulut välkkyvät kirkkaana ja niihin sijoitettujen mainosten ilmestymisajankohtaa voidaan säädellä hyvinkin tarkkaan. Vaikka uutta teknologiaa on hyödynnetty tienvarsimainoksissa, niin muutokset mainoskyltteihin eivät ole niin isoja kuin moni saattaisi ajatella.

– Maailmalta olen saanut monenlaista näkemystä sekä kokemusta. Digitaalisuus tulee kovaa vauhtia, mutta se ei kuitenkaan syrjäytä perinteistä mainontaa vaan tukee sitä, kertoo kajaanilaisen valomainoksiin erikoistuneen Imagonin hallituksen puheenjohtaja Mika Okkonen.

Kokeiluja tehdään hyvin paljon ja monipuolisesti.

Mika Okkonen

Imagon valmistaa vuodessa yli 5 000 led-valomainosta, mutta uudet tienvarsilla kirkkaasti palavat digitaaliset näyttötaulut eivät ole heidän vahvuusaluettaan. Kuitenkin niiden kehittyminen herättää ajatuksia.

– Digitaaliset näyttötaulut tienvarsimainonnassa ovat tehokas tapa mainostaa ja kohdentaa niitä oikeille ryhmille oikeaan aikaan. Näyttölaitteiden hinnat ovat myös pudonneet ja mahdollistaneet niiden lisääntymisen, sanoo Okkonen.

Kokeiluja ja uutta teknologiaa

Erilaisten mainoslaitteiden ja valomainosten uusia innovaatioita kokeillaan koko ajan. Tällä tavalla pyritään löytämään uudenlaisia mahdollisuuksia toteuttaa mainontaa.

– Kokeiluja tehdään hyvin paljon ja monipuolisesti, koska suunnittelu- ja mainostoimistot kokeilevat uusia asioita asiakkaille. Esimerkiksi kaikenlaisia sumuverhoja on kokeiltu ja niihin mainosten näyttämistä, kertoo Okkonen.

Imagonin hallituksen puheenjohtaja Mika Okkonen
Imagonin Mika Okkonen uskoo perinteisten valomainosten säilymiseen.Niko Mannonen / Yle

Vaikka tekniikka kehittyy melkoista vauhtia, niin liikkeiden ja liikepaikkojen perinteisiin valomainoksiin vaikutukset ovat olleet vähäisiä.

– Perinteisten valomainosten rinnalle esimerkiksi näyteikkunoiden taakse on tullut näyttölaitteita, joissa voidaan mainostaa nopeasti erikoistarjouksia tai muuten vain rakentaa yrityksen brändiä. Valomainoksien määrä on hieman pienentynyt, koska joissakin tapauksissa niitä on voitu korvata digitaalisella ja vaihtuvalla medialla, kertoo Okkonen.

Vaikka digitaalisuus lisääntyy entisestään, silti Okkonen uskoo edelleen valomainosten tulevaisuuteen. Toki tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa.

– Voi että, tulevaisuuden kun tietäisi, niin osaisi pelata korttinsa oikein. Uskon, että erikoistoteutetuilla valomainoksilla on sijansa liikepaikkamainonnassa, sanoo hallituksen puheenjohtaja Mika Okkonen valomainoksiin erikoistuneesta Imagonista.