Iso kamera hidastaa tekemistä – Valo kuvaa harkinnalla

Perinteistä laakafilmiä käyttävä valokuvaus elää vaikka digikuvaamisen suosio on räjähtänyt edullisten kameroiden ja kännykkäkameroiden myötä. Edelleen löytyy harrastajia, jotka nauttivat kuvaamisen kiireettömyydestä ja kuvaamisen tuomasta harkinnan pakosta.

ilmiöt
Samuli Valo ja pressi-kamera
Samuli Valo ja pressi-kameraRaila Paavola / Yle

Samuli Valo on innostunut perinteisistä kameroista ja lukeutuu ison koon kameroiden harrastajakuntaan.

– Ehkä olen innostunut enemmän valokuvauksesta kuin isoista kameroista... tai ainakin haluaisin ajatella asiaa näin päin, myhäilee Valo.

– Kyllä tämä vaikeimman kautta tässä tehdään. Se on puolen tunnin prosessi, kun ottaa yhden kuvan, kuuden kuvan kanssa pimiössä menee puolitoista tuntia ja sitten ne pitäisi vielä vedostaakin.

Valon mielestä lopputulos ei digikuvasta juuri eroa. Joissakin erityisvedostustekniikoissa saattaa eroa olla näkyvissä, kuten todella vanhassa bromiöljymenetelmässä ja kumipainossa. Samuli Valon mukaan filmikameran edut digikameroihin ovat aika harvassa.

Hiljaa hyvä tulee

– Ei se lopputulos, vaan se tie, miten sinne kuljetaan. Prosessina tämä on mukava ja leppoinen. Tämä ei ole kiireisen miehen hommaa. Jokainen kuva ajatellaan alusta loppuun ennen kuin kuva otetaan.

Tämä ei ole kiireisen miehen hommaa.

– Ei ole mahdollista, että sinä ammut kolmesataa kuvaa yhdessä sessiossa, vaan se on enemmänkin viisi kuvaa tai vähän enemmän. Kaikki pitää miettiä hyvin etukäteen, että lopputuloksesta tulee oikeanlainen.

Valon mukaan harrastus on muuttanut myös digikuvaamista harkitsevampaan suuntaan – laukaisuja on vähemmän kuin pelkkää digikuvausta harrastavalla.

Valo on keskittynyt ison koon kameroihin, joka tarkoittaa, että filmin koko on vähintään 9 x 12 senttiä yksittäisessä otoksessa. Nämä ison koon kamerat mahdollistavat myös asioita, joihin normiharrastajan digikameroilla ei ole mahdollista päästä.

– Näissä pystyy tarkennustason pyörittämään vähän kieroon, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kuvassa nurmikon pinta on tarkka, mutta polven korkeudella olevat oksat jo täysin epätarkkoja.

Tällä voidaan Valon mukaan taidekuvauksessa toteuttaa hyvinkin hienoja asioita.

– Kyllähän tässä sitä täydellistä kuvaa tavoitellaan koko ajan. Ja ennen kaikkea sitä, että kuvassa olisi myös täydellinen sisältö. Kyllä se haastavaa on.

Valon kiinnostus menee taidekuvauksen puolelle. Lisäksi hän kuvaa muotokuvaa ja jonkin verran maisemaa.

Haasteita riittää

Valon eniten käyttämä ison koon kamera on ns. pressikamera. Se on tuttu monista viime vuosisadan alkupuolen elämää kuvaavista amerikkalaisista elokuvista. Lisäksi häneltä löytyy esimerkiksi 8x10" monorail-tyylinen studiokamera. Itse kameroiden hankinta ei ole kovin hintavaa, kertoo harrastaja.

– Minun filmikalustoni yhteenlaskettu hinta taitaa jäädä alle digikamerarungon hinnan. Tietenkin lisäksi tulevat filmit ja muut kehityskulut.

Turvatarkastus on tullut verrattain tutuksi näillä käsimatkatavaroilla.

Filmikuvaamiseen on tällä hetkellä Valon mukaan Suomessa vahva kiinnostus. Alan harrastajien tapaamisissa on aina uusia mukana. Harrastajien kokoontumisissa tehdään asioita hätäilemättä, ja varsinkin ulkomaanmatkoilla on yksi toistuva puheenaihe – pakkaaminen.

– Miten kaiken saa pakattua kunnolla, kuten filmit ja lasitavaran käsimatkatavaroihin rikkoontumatta. Turvatarkastus on tullut verrattain tutuksi näillä käsimatkatavaroilla.