Alakoululaiset opettelivat yrittäjyyskasvatusta – syntyi pelejä asuntomessujen lapsiparkkiin

Seinäjoen Alakylän koulussa on ideoitu uusia pelejä osana yrittäjyyskasvatusta. 5A-luokka kehitti liikunnallisen lautapelin ja digitaalisen muistipelin. Koululaisten yhteistyökumppanina toimii asuntomessut, jonka lapsiparkissa pelejä pelataan koko kesän ajan. Apua pelien toteuttamiseen koululaiset saivat ammattikoulun opiskelijoilta ja opettajilta.

pelit
Alakylän koululaiset pelaavat liikunnalllista lautapeliä.
Olli Koski/Yle

Asuntomessujen lapsiparkkiin hoitoon tulevat tenavat pääsevät kesällä pelaamaan lasten tekemiä pelejä. Seinäjokelaisen Alakylän koulun viidesluokkalaiset kehittivät vuoden aikana näitä lautapelejä osana yrittäjyyskasvatuksen opintoja. Nyt pelit ovat valmiita ja niitä on testattu useaan kertaan.

Tyttö tekee kuperkeikan luokkahuoneessa.
Liikunnallisessa lautapelissä pitää tehdä muun muassa kuperkeikkoja.Olli Koski / Yle

– Pelissä pyöräytetään noppaa. Jos tulee ykkönen tai kutonen, niin saa nostaa kortin. Kortissa on tehtävä, joka pitää sitten suorittaa ja kortin saa sen jälkeen pelilaudalleen, kertovat Alakoulun 5A-luokkalaiset yhdestä suusta.

Pelikortti.
Olli Koski/Yle

– Se, jolla on kasassa on kuusi korttia voittaa, jatkavat oppilaat.

Tehtävänä pelissä on kuperkeikkoja, vaaka-asentoja, konkkaamista ja monenlaisia liikuntaan liittyviä liikkeitä. Lähistöllä pelataan myös toista peliä, joka hieman poikkeaa liikunnallisesta lautapelistä. Toinen oppilaiden kehittämä peli on digitaalinen Seinäjoki-aiheinen muistipeli, jota pelataan tabletilla tai tietokoneella.

– Nämä pelit on koottu monesta ideasta. Aika monella oli ajatus liikuntapohjaisesta pelistä. Yhteistyöllä me saatiin aikaiseksi muutama yhteinen peli, kertovat oppilaat.

Ammattikoululaiset apuna

Alakoululaisten digitaalisen muistipelin toteuttivat koulutuskeskus Sedun datanomiopiskelijat ja liikunnallisen lautapelin saatettiin lopulliseen muotoon graafisen suunnittelun puolella.

Pojat pelaavat kehittämäänsä muistipeliä tabletilla.
Pojat pelaavat kehittämäänsä muistipeliä tabletilla.Olli Koski/Yle

Alakoululaiset joutuivat itsenäisesti kertomaan ideansa ammattikoulun opettajille, jotka valitsivat toteuttamiskelpoiset ideat.

– Oppilaiden ryhmätyötaidon kehittyivät valtavasti. Lisäksi oppilaat saivat rohkeutta esiintymistaitoihin, koska ideoita piti esitellä ammattikoulun opettajille. Rohkeus ja luotto omiin kykyihin ovat kasvaneet huimasti, kertoo Alakylän koulun opettaja Henna Kangas.