1. yle.fi
  2. Uutiset

Tunnin juna hiertää rantaradan varrella – "Huoli nykyisestä ratayhteydestä on suuri"

Tunnin juna Helsingistä Turkuun herättää huolta nykyisen rantaradan varrella. Kunnat pelkäävät, että uusi oikorata näivettää entisen ratayhteyden kokonaan. Liikennevirasto aloittelee oikoradan suunnittelua, mutta radan rakentamisesta ei ole tehty päätöksiä.

Kotimaan uutiset
Karjaa sijaitsee Turun ja Helsingin välisen rantaradan puolivälissä.
Yle

RaaseporiLiikenne- ja viestintäministeriö lakkautti Helsingin ja Karjaan väliä kulkeneen Y-junavuoron pääsiäisenä. Pari viikkoa myöhemmin hallitus myönsi 40 miljoonaa euroa kokonaan uuden ratayhteyden suunnitteluun. Nykyisen rantaradan varrella hämmästellään asetelmaa.

– Nyt jos puhutaan rantaradasta verrattuna johonkin uuteen rataan, tunnin junaan, jonka lähtö- ja loppupiste on sama, niin me kyseenalaistetaan tarve rakentaa uusi rata. Me emme tietenkään vastusta mitään uutta kehitystä, vaan jos asetetaan olemassa oleva rata ja uusi suunniteltu rata vastakkain, niin tämä herättää kyllä paljon kysymyksiä tänä päivänä, Raaseporin tekninen johtaja Jan Gröndahl puuskahtaa.

Tunnin junasta saattaa tulla Noin tunnin juna

Kuntien mukaan jo pelkästään Tunnin junan suunnittelurahalla kunnostaisi nykyistä ratayhteyttä pitkät pätkät. Rantaradan perusparannus voisi lyhentää nykyistä Helsingin ja Turun välistä vajaan kahden tunnin junamatkaa 40 minuuttia.

Kunnissa epäillään myös, että oikoradalla tavoiteltu tunnin matka-aika ei toteudu, jos juna pysähtyy Lohjalla ja Salossa.

– Tarkoitus on päästä sinne tunnin tietämille, onko se sitten tasan tunti vai mikä se on, niin selviää suunnittelun edetessä. Tarkoitus on nimenomaan luoda nopea junayhteys, johon myös Lohja ja Salo saadaan kytkettyä. Näin muodostuu iso työssäkäyntialue ja sitä kautta saadaan vaikutuksia aluetalouteen ja -rakenteeseen. Näitä vaikutuksia ei saada aikaan, jos tehdään pelkkä Helsingin ja Turun välinen umpikäytävä, Liikenneviraston Suunnittelu ja hankkeet -toimialan ylijohtaja Rami Metsäpelto korostaa.

Oikorata voi toteutua aikaisintaan ensi vuosikymmenellä

Tunnin junaa varten rakennettavan oikoradan suunnittelurahoitus vaatii vielä eduskunnan hyväksynnän ja sama koskee myös itse toteuttamista. Vuosikausia kestävä rakentaminen voi käynnistyä aikaisintaan ensi vuosikymmenellä.

Metsäpelto muistuttaa, että rantarata on ja pysyy, vaikka uusi oikorata tulisikin.

– Kun kaukojunaliikenne siirtyy rantaradalta pois, niin se mahdollistaa kyllä paikallisjunatarjonnan lisäämisen, mutta se, että minkälaista liikennettä siellä on, riippuu toki myös kysynnästä. On myös täysin mahdollista, että tavaraliikenne jää rantaradalle.

Tämäkään ei lohduta rantaradan kuntia.

– Huoli nykyisestä ratayhteydestä on suuri, koska Länsi-Uudenmaan joukkoliikennejärjestelmä on kärsinyt viimeisen vuoden aikana suuren kolauksen. Samaan aikaan, kun tehdään päätöksiä uuden radan rakentamisesta, niin rantaradan liikennettä ajetaan alas. Eihän nämä väitteet [rantaradan paikallisliikenteen kehittämisestä] pidä ollenkaan paikkaansa, Raaseporin tekninen johtaja Jan Gröndahl puhisee.

Liikennevirasto patistaa kuntia aktiivisuuteen

Oikoradan rakentaminen voi maksaa tämän hetkisen arvion mukaan noin kaksi miljardia euroa, mutta summa tarkentuu yleissuunnittelun aikana.

Liikenneviraston Suunnittelu ja hankkeet -toimialan ylijohtaja Rami Metsäpelto patistaa mahdollisen uuden radan varrella sijaitsevia kuntia aktiivisuuteen jo nyt.

– Keskeistä on asemien ja niiden ympäristön kehittäminen, toimivat ja sujuvat liityntäyhteydet sekä asemanseutujen, maankäytön ja palveluiden kehittäminen niin, että saadaan kaikki se hyöty irti, mitä ratainvestoinnilla tavoitellaan.

Lue seuraavaksi