Kaupan liitto: Hiusvärin myynti alle 16-vuotiaalle jokaisen kauppiaan omassa harkinnassa

Kaupan liitto jättää kauppiaiden omaan harkintaan hiusvärien myynnin nuorille. Osassa kampaamo- ja kotihiusväripakkauksia on merkintä, että ne eivät sovellu alle 16-vuotiaille. Kauppias voisi halutessaan jopa kieltäytyä myymästä tällaisia tuotteita nuorelle kuten esimerkiksi energiajuomien kohdalla.

terveys
Varoitusteksti hiusväripakkauksessa
Pekka Havukainen / Yle

Nuori ei nykyään välttämättä saa hiuksiaan värjättyä kampaamossa, mutta kaupasta hän voi yleensä edelleen ostaa hiusvärin. Jos nuori ostaa alle kotivärjäyspakkauksen, jota ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaalle, sen käytön katsotaan olevan kodin vastuulla.

Kaupan liitto ei suosita, että kauppiaat ryhtyisivät rajoittamaan alle 16-vuotiaille soveltumattomien hiusvärien myyntiä.

– Tällaiset ovat kaupan omia käytäntöjä, joita voi sopia. Siihen ei ole mitään estettä, eikä toisaalta velvoitetta. Tärkeää on tietysti, ettei asiakkaita tällaisessa tilanteessa kohdella syrjivästi, toteaa kemikaaliasiantuntija Terhi Kuljukka-Rabb Kaupan liitosta.

Tuotteiden sijoittelu myös kaupan oma asia

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston ryhmäpäällikkö Marilla Lahtinen Tukesin Kemikaalituotteet-ryhmästä ehdottaa, että alle 16-vuotiaille soveltumattomat hiusvärit voisi esimerkiksi laittaa erikseen esille kaupan hyllyssä. Kemikaaliasiantuntija Terhi Kuljukka-Rabbin mukaan kauppias päättää itse myös tuotteidensa esillepanosta.

– Jokainen kauppa ja kauppias päättää itse tuotteidensa sijoittelun. Kaupan liitto ei anna asiasta suositusta. Sille ei myöskään ole estettä, että alle 16-vuotiaille soveltumattomat hiusvärit olisivat erikseen esillä hyllyssä, toteaa Kuljukka-Rabb.

– Kaupassa tietysti halutaan tuoda tuotteet esille niin, että ostaja mahdollisimman vaivattomasti löytää juuri sellaiset tuotteet, mitä on etsimässä, sanoo Kuljukka-Rabb.

Pakkausmerkinnät kannattaa lukea huolella

Kosmetiikan ja kemikaalien pakkausmerkinnät kannattaa lukea huolella.

– Jokainen meistä on kuluttaja, ja voi peilata omaa käyttäytymistään. Kuluttajien huomiota on hyvä kiinnittää siihen, että pakkausmerkinnät todella ovat siellä, että niitä kannattaa lukea. Tietää, mitä valitsee, ja miten sitä tuotetta käyttää, muistuttaa Kuljukka-Rabb.

Valmistajan vastuulla on, että pakkauksesta löytyvät kaikki tarpeelliset merkinnät. Kauppias puolestaan katsoo vielä tuotteita hyllyyn laittaessaan, että merkinnät löytyvät pakkauksesta.