Koe uusi yle.fi

Selvitys: Autonrenkaiden kumipuru puhdistaa maatilan jätevedet tehokkaasti

Pilottihankkeessa rakennettiin maatilan kosteikolle pato kumirouheesta. Selvityksessä huomattiin, että kumi puhdistaa vettä tehokkaammin ja on muutenkin kiveä kätevämpi rakennusmateriaali. Ihmisten ennakkoluulojen pelätään kuitenkin jarruttavan kumipatojen yleistymistä.

Kotimaa
Autonrenkaista tehtyä mikrobien kasvualustaa
Pertti Huotari / Yle

Maatilat voivat saada apua valumavesien puhdistukseen yllättävästä materiaalista, autonrenkaista. Perinteisesti valumavesiä puhdistetaan rakentamalla kosteikkoja ja niihin patoja kivistä, sorasta ja hiekasta.

Padot kannattaisi mieluummin rakentaa autonrenkaista tehdystä kumirouheesta, selvisi viime vuonna päättyneessä hankkeessa. Pilotoinnin tekivät Suomen Rengaskierrätys ja ympäristöalan yritys Apila Group, jonka tarkoitus on pienentää ekologista jalanjälkeä.

Yritykset rakensivat Kiteen Kesälahdella sijaitsevan maatilan kosteikkoon padon verkkosäkeistä, jotka oli täytetty 10 cm x 10 cm kokoisilla autonrenkaan palasilla.

Pato maisemoitiin ohuella multakerroksella, ja padon läpi virtaavasta vedestä otettiin näytteitä säännöllisesti kahden vuoden ajan.

Kumirouhe monin tavoin miellyttävä materiaali

Pilottihankkeessa selvisi, että kumirouhe puhdistaa vettä paremmin kuin sorapato. Apila Groupin toimitusjohtaja ja kehityskemisti Mervi Matilainen sanoo, että kumipinnalla toimii minikokoinen jätevedenpuhdistamon prosessi.

Autonrenkailla on sellainen maine, että ihmiset saattavat miettiä, voiko tällaista laittaa veteen.

Mervi Matilainen

– Sinne muodostuu biofilmi eli mikrobikerros, jonka ansiosta esimerkiksi ammoniumtyppi muuttuu nitraattimuotoon. Tällöin kasvit voivat hyötykäyttää sitä.

Kumirouheella on Matilaisen mukaan myös muita etuja kiveen verrattuna. Kumi on esimerkiksi kevyt materiaalii kuljettaa paikalle ja rakentaa. Se ei jäädy talvella, joten vesi pääsee virtaamaan myös lumen alla. Keväällä se myös lämpenee kivipatoa nopeammin.

– Kasvillisuuskin alkaa kasvaa siinä vilkkaammin, jolloin myös ravinteiden sitoutuminen vedestä tehostuu, Matilainen sanoo.

Ennakkoluulot saattavat jarruttaa käyttöönottoa

Materiaalin erinomaisuudesta huolimatta Mervi Matilainen ei usko, että se päätyisi kauppojen hyllyyn tuotteeksi.

Kasvillisuuskin alkaa kasvaa siinä vilkkaammin, jolloin myös ravinteiden sitoutuminen vedestä tehostuu.

Mervi Matilainen

– Autonrenkailla on sellainen maine, että ihmiset saattavat miettiä, voiko tällaista laittaa veteen. Meidän hankkeessamme tuli ilmi, että kumista ei irronnut mitään epäpuhtauksia veteen.

Matilainen sanoo, että kumirouhetta tuotetaan Suomessa jo teollisesti, joten sitä löytyy hyvin. Hän kuitenkin suosittelee, että maatilat ostaisivat padon teknisen mitoituksen ja rakennesuunnittelun palveluna.

– Ei rouhetta voi vain kaataa luontokohteisiin. Se pitää eristää ympäristöstä siten, että mitään ei varmasti tapahdu. Se pitää suojata esimerkiksi auringon valolta ja pieniltä eläimiltä, että ne eivät mene jyrsimään kumin nurkkaa.