Jenkkisaasteet ovat bisnesmahdollisuus suomalaisyrityksille

Piskuinen yritysdelegaatio markkinoi Suomen clean tech -osaamista Yhdysvaltoihin. Mutta ovatko tuotteet tarpeeksi vihreitä Kaliforniaan?

talous
Los Angeles - Long Beachin satama.
Los Angeles - Long Beachin satama on Yhdysvaltain suurin rahtisatama, jonka läpi kulkee vuosittain 500 miljardin dollarin arvosta tavaraa.Tomi Hinkkanen

Niin sanottuja Team Finland -matkoja on arvosteltu julkisuudessa eikä suomalaisyritysten clean tech -delegaation matka Yhdysvaltoihin ollut poikkeus. Matkaa pidettiin turhana ennen kuin se oli ehtinyt alkaakaan.

Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson on kuitenkin toista mieltä.

– Meillä on osaamista ja kokemusta siitä, miten yritykset toimivat yhdessä viranomaisten valtionhallintojen ja tiedeyhteisön kanssa. Ajatus siitä, että meillä on monta tasoa, joissa voidaan toimia yhtä aikaa yritysten hyväksi, on aika suomalainen keksintö. Se tuntuu käyvän kaupaksi myös täällä.

Suomalaisyritykset puskevat tuotteitaan muun muassa maailman suurimpiin kuuluvaan Los Angelesin satamaan, jossa etsitään vihreitä energiaratkaisuja kasvavan liikenteen tarpeisiin.

– Haluamme auttaa suomalaisia clean tech-alan yrityksiä näillä erittäin suurilla markkinoilla. Kalifornia on itse asiassa maailman seitsemänneksi suurin talous – ohitti juuri Brasilian, Suomen Los Angelesin pääkonsuli Juha Markkanen muistuttaa.

Miljardi-investoinnit satamassa

Los Angeles–Long Beachin satamakompleksi on Yhdysvaltain suurin rahtisatama. Sen läpi virtaa vuosittain kaksi ja puoli kertaa Suomen bruttokansantuotteen arvosta tavaraa. Aina vain suuremmiksi käyvät rahtialukset tuovat tavaraa Kiinasta ja muualta Kaukoidästä.

Port of LA:n ympäristöasioista vastaava johtaja Christopher Cannon kertoo, että jo kymmenen vuoden ajan satamaa ollaan kehitetty vihreään suuntaan.

– Prioriteettimme numero yksi on torjua ilmastonmuutosta, hän julistaa

Siksi rahti puretaan laivoista suoraan juniin ja kuljetetaan erityisesti niille suunniteltua rataa pitkin kaupungin keskustaan ja sieltä eri puolille maata. Se vähentää rekoista syntyviä päästöjä.

Seuraavan vuosikymmenen aikana satama aikoo investoida 2,6 miljardia dollaria infrastruktuurinsa uudistamiseen. Satamajohtajaa kiinnostavat suomalaisfirmojen ympäristöystävälliset ratkaisut, kuten polttokennoteknologia.

Saasteet kuriin

Konsulttiyritys Solved sai satamapomon huomion nasevalla nimellään ("ratkaistu").

– Digitaalisen asiantuntijapalvelun yhteiskehitysalustamme mahdollistaa sen, että asiakkaat saavat globaalisti parhaan huipputiimin käyttöönsä ratkomaan heidän ympäristö- ja energiahaasteitaan, yksi yhtiön perustajista Santtu Hulkkonen kertoo.

Opti Automation kehittää puolestaan energiapihiä järjestelmää, jolla huoneen lämpötilan voi säätää kännykällä kulloiseenkin tarpeeseen. LA:n satamassa suomalaistuotteesta voisi olla hyötyä esimerkiksi liikuntatilojen optimaalisessa lämmityksessä.

Myös Long Beachin pormestarin esikuntaan kuuluva johtaja Mark Taylor valisti suomalaisyrityksiä paikallisista bisnesmahdollisuuksista.

– Etelä-Kaliforniassa on huomattavia haasteita ilmansaasteen kanssa. Niinpä etsimme puhtaita kuljetusratkaisuja, etenkin Long Beachin satamassa. Polttokenno- ja sähköajoneuvoille sekä energian varastoinnille olisi täällä paljon käyttöä.

Tomi Hinkkanen, Los Angeles