"Todistuksia on turha verrata keskenään" – ekaluokkalaiselle riittää, että osaa lukea ja laskea

Koulutaivalta aloittavien oppilaiden tietojen ja taitojen kirjo voi olla suuri. Opettajan tehtävänä on varmistaa, että luku- ja laskutaito karttuu, vaikka samassa luokassa osa lukee ja laskee sujuvasti, kun toiset vasta opettelevat aakkosia ja numeroita.

matematiikka
Rouhialan 1A, Mikkeli
Rouhialan 1A, Mikkeli

Lukemista, matikkaa, kirjoittamista. Siinä vastauksia, kun utelee ensimmäisen luokan oppilailta kouluvuoden tärkeimpiä oppeja. Koulussa opituista taidoista on myös hyötyä, sen ovat huomanneet Mikkelin Rouhialan 1A-luokan oppilaat Emilia Moilanen ja Jasperi Parkkinen.

­ – En osannut lukea ennen kouluun tuloa, mutta nyt lukeminen sujuu jo suhteellisen hyvin. Matikasta on hyötyä, kun teen laskuja pikkusiskolle, kertoo Jasperi innoissaan.

­ – Osaan lukea aika hyvin kirjoja, ja nyt luen hauskaa Punahilkka­-kirjaa. Tosin aluksi luulin, että se on Punavilkka. Kun osaa lukea, voi lukea pikkuveljelle ja ­siskolle iltasatuja. Jos sitten saa omia lapsia, niille voi lukea kirjoja, pohtii Emilia.

Into ja oppimisen ilo korvaavat puuttuvia taitoja

Pohdittavaa ensimmäisen luokan opettajalle aiheuttaa se, että koulun aloittavien oppilaiden taidot voivat aluksi olla hyvin erilaisia. Rouhialan koulussa on kaksi ensimmäistä luokkaa, ja 1A-luokan opettaja Satu Lantta myöntää haasteita olevan.

­ – Omalla luokalla suunnilleen puolet osasi lukea kouluun tullessaan, viisi ehkä erittäin sujuvasti. Joukossa oli muutama, joka osasi vain jonkun kirjaimen. Kirjo oli siis aika laaja.

Mikkelin Rouhialan ensimmisen luokan oppilaat jonottavat pääsyä sisälle.
Mikkelin Rouhialan koulussa jonotetaan viimeisiä kertoja ennen kesälomaa.Sari Selin / Yle

Kun lukemisen ja laskemisen oppeja on ammennettu kotona eri tahtiin, miten päästään hyviin oppimistuloksiin? Luokanopettaja Satu Lantta uskoo eriyttämisen kirivän eroja kiinni.

­ – Me koitetaan eriyttää koulun opetusta niin, että oppilaiden apuna on erityisopettaja ja koulunkäynnin ohjaaja. Esimerkiksi rinnakkaisluokan kanssa on aluksi perustettu lukuryhmiä oppimisen avuksi. Kevätjuhlaan mennessä lukeminen sujuu jo paremmin.

Kielikylpyjä ja elämänoppeja

Nyt kouluissa ollaan murrosvaiheessa, sillä uusi opetussuunnitelma tulee voimaan syksyllä. Alkuopetuksessa muutos ei Lantan mielestä ole hirveän suuri, sillä ekaluokkalaisten on edelleen tarkoitus oppia lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan ainakin jollakin tavalla ensimmäisenä kouluvuonna.

Mitä muita taitoja ekaluokkalaisen olisi osattava ensimmäisen kouluvuoden jälkeen? Luokanopettaja Satu Lantta luettelee esimerkkejä elämässä ja koulumaailmassa tarvittavista taidoista.

Tavoitteena on, että todistus olisi oppilaalle mahdollisimman kannustava

luokanopettaja Satu Lantta

­– Kuinka olla koululainen? Miten oppia lukemaan? Miten käyttää lukutaitoaan? Miten kohdata toinen isossa ryhmässä, missä on vain yksi aikuinen? Nämä ovat niitä perusjuttuja, jotka eivät muutu opetussuunnitelmaa uudistettaessa.

– Matematiikassa ykkösluokkalaisen on hallittava peruslaskutoimituksista yhteen­ ja vähennyslaskut. Nyt ensimmäisenä vuonna luvuissa on ehditty sataan asti, mutta tulevaisuudessa riittää lukujen opettelu pariinkymmeneen. Ja ensi syksynä alkaa toisella luokalla uuden opetussuunnitelman mukaan englannin kielikylpy, Lantta toteaa.

­Matikka ja äikkä siisti juttu

Koululaitos on turhaan huolissaan matematiikan vähäisestä kiinnostuksesta, jos Mikkelin Rouhialan ekaluokkalaisten innostus matematiikkaan saadaan säilymään koulutaipaleen loppusuoralle saakka.

Matematiikka on Paavo Laurikaisen, Juho Tonterin, Joel Suomisen ja Milla Hyyryläisen mieliaineiden listalla. Paavo ja Joel ovat innoissaan miinuslaskujen oppimisesta, mutta Milla ja Juho ovat innokkaita kirjoittajia.

Polkupyöriä koulun pihalla.
Polkupyörät pääsevät myös kesälaitumelle Rouhialan koulussa.Sari Sellin / Yle

­ – Kirjoittaminen on mukavaa, kun siinä tarvitsee vain kynää ja kumia. Aion myös kesälomalla harjoitella matematiikkaa ja laskea laskuja juoksun ja suunnistuksen lisäksi, lupaa urheilusta innostunut Juho.

– Lempiaineeni on äikkä, kun siinä saa kirjoittaa ja lukea. Virkkeiden lisäksi kirjeiden kirjoitus onnistuu. Kirjeen voisi lähettää vaikka mummolle, sillä kesällä menen mummun ja vaarin kesäpaikkaan Hirvensalmelle uimaan, kertoo Milla.

Todistus ei ole vertailua varten

Viikonloppuna myös Rouhialan vanhassa koulussa juhlitaan kesän alkamista ja lukuvuoden päättymistä. Emilia, Milla, Jasperi, Paavo, Juho ja Joel saavat käteensä todistuksen ensimmäisestä kouluvuodesta. Siinä on sanallisesti ja rastein arvioitu oppilaan oppimista, työskentelytapoja ja käyttäytymistä syksystä kevääseen.

Luokanopettaja Satu Lantalla on tärkeä viesti todistusta tutkaileville vanhemmille.

­– Todistuksia ei sitten kannata vertailla, sillä ensimmäisen luokan syksyllä lähdetään niin yksilölliseltä oppimistasolta. Nyt arvioidaan oppilaan omaa tasoa kriteereihin, mitä ensimmäiselle luokalle on asetettu. Me ollaan ekaluokan toisen opettajan kanssa pyritty siihen, että todistus olisi oppilaalle mahdollisimman kannustava, painottaa Lantta.