1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Autti, Rovaniemi

Rovaniemen Auttiin saadaan vihdoinkin kalatie

Auttin kalaveden osakaskunta on jo usean vuoden ajan yrittänyt saada kalaportaita alueelleen. Nyt rakennustyöt ovat vihdoin alkaneet. Yksityisen kalatien piti valmistua jo viime syksynä. Mutkia matkaan toi joidenkin paikallisten vastustus. Lisäksi Lapin ely-keskuksen oli puututtava välillä rakennustöihin. Näillä näkymin Auttissa pitäisi olla kalaportaat heinäkuun lopulla, kerrotaan osakaskunnasta.

Autti, Rovaniemi
Auttin kalatien kohtalo vielä avoimena.
Auttin kalatien kohtalo vielä avoimena.Raimo Torikka / Yle

Kalatie Rovaniemen Auttin kylän kohdalle on ollut haaveissa jo monta vuotta. Auttin kalaveden osakaskunta saikin marraskuussa 2014 Pohjois-Suomen aluehallintoviraston siunauksen kalaportaiden rakentamiselle.

Työt aloitettiin viime kesänä, mutta uomaa kaivettiin väärään kohtaan ja Lapin ely-keskus joutui keskeyttämään touhun. Lisäksi osa maanomistajista vastusti kalatiehanketta.

Nyt osakaskunta on tarkentanut suunnitelmiaan ja tammikuussa ely-keskus päätti, että rakentaminen voi jatkua. Työt aloitettiin 23. toukokuuta.

– Meillä on lainvoimaiset luvat, jotka ovat toteutuksen alla tällä hetkellä. Meillä on rahoitus ja urakoitsijat kunnossa, sanoo Auttin kalaveden osakaskunnan puheenjohtaja Timo Harju-Autti.

Kalatie rakennetaan Kemijoen vanhassa uomassa olevan kauneuspadon eteläpuolelle. Portaat ohittavat kauneuspadon läheisen kallion kautta, Harju-Autti kertoo.

Aiemmin kalaportaiden piti olla noin 160 metriä pitkät. Pituus putosi puoleen, noin 80 metriin.

– Me teimme sitten viime kesän kokemusten perusteella uudet suunnitelmat, joissa mitoitusta hieman pienennettiin. Kumminkin vähän veden aikana joudumme koko ajan pitämään huolen siitä, että emme alita sitä alivesikorkeutta, mikä on Kemijoki Oy:lle määrätty. Jos me alitamme sen, kaikki sanktiot, jotka Kemijoki Oy:lle tulevat, tulevat meille.

Uuden kalatien portaissa on 21 kynnystä, nousu on kaikkiaan 3,6 metriä.

Ely-keskus ja Kemijoki Oy maksavat rakennustyöt

Kalaportaita vastustaneiden maanomistajien kanssa ei ole päästy sopuun.

– Ei me olla päästy sopimukseen. Avi on katsonut, että tämä täyttää kalatien vaatimukset, eikä siinä ole haittaa kahdelle maanomistajalle lähellä.

Osakaskunta joutui hakemaan tieoikeutta kalaportaille johtavalle reitille.

– Se vanha tie, mikä on 1870-luvulta johtanut meidän maille. Siihen vahvistettiin tieoikeus, kertoo Timo Harju-Autti.

Timo Harju-Auttin mukaan kalatien rakentaminen ja suunnittelu maksaa yhteensä noin 150 000–170 000 euroa. Lapin Ely-keskus ja Kemijoki Oy maksavat puoliksi rakentamiskustannukset, noin 120 000 euroa.

Suunnitteluvaiheen kuluista on taas vastannut osakaskunta. Nyt rahaa on mennyt noin 40 000 euroa, Harju-Autti sanoo.

Kalatie mahdollistaa kalojen nousemisen Pirttikosken maisema-altaaseen sekä Auttijokeen Vanttauksen ja Pirttikosken voimalaitoksien väliseltä Kemijoelta. Kalatien on tarkoitus sopia kaikille joessa liikkuville vaelluskaloille.

Kalatien on perusteltu toimivan osana Keski-Kemijoen vaelluskalojen merellistä yhteyttä.

Lue seuraavaksi