Bestseller-kirjojen kansiin kohdistuu kovat paineet – "Olin kauhuissani, kun sain tehtäväkseni Tervon kirjan kannet"

Kirjojen kansikuvien merkitys on kasvanut, kun kirjamyynti laskee vuodesta toiseen. Kansigrafiikan on myytävä kirja lukijalle ja herätettävä tunteita.

kulttuuri
graafikon työasema
Kansien suunnittelussa on huomioitava myös kirjojen verkkokaupan vaatimukset.Jyrki Lyyikkä / Yle

Otavan graafikko Piia Aho viimeistelee syksyllä ilmestyvän_ Miehen ryhti _-romaanin kantta. Siinä sojottaa rivissä sinisiä lyijykyniä. Yksi kynistä on napsahtanut poikki. Petri Vartiaisen romaanissa käsitellään mieheyttä ja koulumaailma. Päähenkilö on opettaja.

– Kun sain toimeksiannon kirjan kansista, mieleen tuli kaikkia kliseitä koulumaailmasta. Pitkään yritin vääntää kansikuvaa koulunkellosta ja ajan kulumisesta. Mutta sitten välähti ajatus sinisistä lyijykynistä.

Petri Vartiaisen kirjan kannet syntyivät helposti. Aikaa idean kehittämiseen kului vain päivä tai pari.

– Hankin kaksikymmentä kynää. Pureskelin ja naarmutin niitä, jotta ne tulisivat käytetyn näköisiksi. Sitten kuvasin ne meidän studiossamme. Kansi miellytti heti sekä päägraafikkoa että kirjailijaa.

Otava, graafikko
Graafikko Piia Aho sommittelee tekstejä kirjan kanteen.Jyrki Lyyikkä / Yle

Kirjojen kansikuvien merkitys on kasvanut, kun kirjamyynnillä menee huonosti. Tarjontaa on paljon ja kirjan olisi houkuteltava lukija luokseen. Kannelta vaaditaan paljon, jotta kirja päätyisi kaupan hyllyltä ostajan käteen.

– Kannen on herätettävä tunteita. Pahin vaihtoehto on se, että kansi jättää kylmäksi, kertoo Otavan päägraafikko Anna Lehtonen.

Kansiin kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota

Kannen on paljastettava heti kättelyssä, mitä genreä kirja edustaa. Myös saman kirjailijan teokset ovat usein tunnistettavaa jatkumoa.

– Kansiin kiinnitetään enemmän huomiota nykyään. Tai ainakin niitä pohditaan paljon täällä kustantamossa. Paineet ovat kasvaneet, myöntää Lehtonen.

Otava, graafikko
Otavan päägraafikko Anna Lehtonen.Jyrki Lyyikkä / Yle

Suurimmat odotukset kohdistuvat potentiaalisten bestseller-kirjojen kansiin. Silloin kansia pohditaan isolla porukalla ja mukana on myös markkinointiosasto. Kun Otavan graafikko Jaakko Ollikainen sai kuulla, että hänen on suunniteltava Jari Tervon syksyllä ilmestyvän kirjan kannet, hän kauhistui.

– Pelkäsin, että tästä tulee sellainen juupas–eipäs-projekti. Kustantaja ei ole tyytyväinen eikä kirjailija ole tyytyväinen, ja sitten pitäisi tehdä kompromissi.

Kannet syntyivät kuitenkin kivuttomasti. Ollikaisen kuultua kirjan sisällöstä kansikuva alkoi heti hahmottua hänen päässään. Koska Tervon teksti on ryöppyävää, myös kansi on hyvin runsas.

– Mielestäni kannesta tuli sisällön näköinen. Siinä ei saa olla mitään nättiä, koska Tervon teksti ei ole nättiä.

Jari Tervon Matriarkka -kirjan kansi.
Otava

Tervo osallistui kannen suunnitteluun antamalla rakentavia kommentteja. Aina kirjailijat eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä tulevan kirjansa kansiin. Graafikon ja kirjailijan näkemykset eivät välttämättä kohtaa.

– Kirjailija näkee kannet yleensä, kun kirjoitustyö on vielä kesken. Silloin voi tulla hyvin vahva tunnereaktio. Usein kuitenkin seuraavana päivänä tulee viesti, että kansi on ihan ok, unohda eilinen, kertoo päägraafikko Anna Lehtonen.

Kirjailijat ovat vaatimattomia toiveissaan

Kotimaiset kirjailijat ovat hyvin hillittyjä kirjankansitoivomustensa suhteen. Vain harvat esittävät etukäteen toiveita ja silloinkin ne ovat tyyliltään "en pidä kirkkaan keltaisesta, toivottavasti kannessa ei ole paljon kyseistä väriä".

Graafikoilla on melko vapaat kädet kotimaisten kirjojen kansien kanssa. Joskus voi tulla toiveita tunnelmasta ja teknisestä toteutuksesta.

– RiikkaPulkkinen ehdotti syksyllä ilmestyvän kirjansa kansikuvaan enemmän valoisuutta. Muutin hiukan kuvaa ja täytyy sanoa, että Riikan pyynnön ansiosta siitä tuli paljon parempi, myöntää Lehtonen.

Riikka Pulkkisen kirja Paras mahdollinen maailma.
Kirjailija Riikka Pulkkinen pyysi kirjansa kanteen valoisampaa tunnelmaa.Jyrki Lyyikkä/Yle

Myös trendit heijastuvat kirjojen ulkonäköön. Joitain vuosia sitten vallalla oli minimalistinen tyyli. Nykyään suositaan runsaita ja värikkäitä kansia.

– Nyt on ollut vallalla käsintekemisen trendi. Kuvat piirretään ja myös teksti on usein käsinkirjoitettua, kertoo Anna Lehtonen Otavalta.

Kirjojen nettikauppa on myös vaikuttanut kirjojen kansiin. Postimerkin kokoisten kansikuvien on erotuttava verkkokaupan massasta. Siksi kansikuvat ovat muotoutuneet hieman julistemaisiksi.

– Itse mietin aika paljonkin suunnitteluvaiheessa sitä, miten kansi erottuisi nettikaupassa, sanoo graafikko Piia Aho.

Graafikoilta vaaditaan paljon, sillä heidän pitäisi löytää keskeneräisestä käsikirjoituksista ydin, josta kuva alkaa muokkaantua.

– Kansi on ikään kuin tiivistys kirjasta. Sen pitää kertoa sisällöstä ja herättää lukijan kiinnostus tekstiä kohtaan, summaa Anna Lehtonen.