Yli tuhat puuvenettä rakentanut Vilho Vanhatupa murehtii, kun työlle ei ole jatkajaa

Lasikuituveneiden suosio on vähentänyt perinteisten puuveneiden kysyntää. Tekijöitä on enää harvassa, sillä käsityötä on vaikea saada kannattamaan. 45 vuotta veneitä rakentanut Vilho Vanhatupa murehtii puuveneperinteen katoamista.

Kotimaa
Vilho Vanhatupa soutaa Lappajärvellä tekemällään veneellä.
Vilho Vanhatupa soutaa Lappajärvellä tekemällään veneellä.Antti Kettumäki / Yle

Vilho Vanhatupa on rakentanut puuveneitä 45 vuotta ja erilaisia veneitä on valmistunut hänen käsissään yli 1000 kappaletta. Eniten työn alla on ollut soutuveneitä, mutta myös suurempia paatteja. Eläkepäivillään Vanhatupa tekee talven aikana 15-20 venettä, jotka hän myy varastostaan suoraan ostajille. Lasikuituveneet ovat kuitenkin vähentäneet puuveneiden kysyntää.

– Veneen tekeminen vaatii paljon käsitöitä, eikä rakentamista voi koneellistaa niin kuin lasikuituveneen. Tekijöiden määrä on vähentynyt ja ala näyttää siltä, että veneillä on vaikeaa itseään elättää. Ei minullakaan ole tälle jatkajaa, kun päätän lopettaa kokonaan, sanoo Vilho Vanhatupa.

Ammattilainen saa rakennettua veneen muutamassa päivässä ja harrastajalta menee samaan huomattavasti kauemmin.

– Minulla menee 3-4 työpäivää, aloittelijalla saattaa mennä viikosta kahteen, mutta jokainen osaa tälläisen tehdä.

Moni saattaa vierastaa huoltamista, mutta puuvene on helppohoitoinen

Vilho Vanhatupa

Vanhatupa onkin huolissaan perinteen katoamisesta. Käsityötekijöiden määrä on vähentynyt, mutta hän arvioi, että sellaisia henkilöitä on enemmän jotka tekevät harrastuksena yksi tai kaksi venettä vuodessa.

– Olen huolissani siitä, jos perinne katoaa kokonaan. Puuvene tulee olemaan aina hyvä käytössä.

Vakaampi aalloilla

Viisimetrinen soutuvene painaa noin 80 kiloa ja Vanhatupa liikuttaa venettä näppärästi varastosta peräkärryille. Pohjanmaalla tehdään ulkoreunoiltaan korkeampia veneitä kuin esimerkiksi Savossa. Venemallit poikkeavat hieman myös muualla maassa.

Valmis vene.
Valmis vene.Antti Kettumäki / Yle

– Puinen on vakaampi kuin lasikuituinen, koska se painaa hieman enemmän ja eronhan huomaa, jos kokeilee molempia rinnakkain. Keikkumista ehkäiseen puuveneen ulkopinnan terävemmät saumat, kun taas lasikuituvalmisteisessa pinta on liukas ja saumat ovat aina pyöreämpiä.

Vanhatupa rakentaa veneet koivupintaisesta vanerista, koska havuvanerin valmistus on lopetettu. Koivu on materiaalina kuitenkin hyvä, koska se kestää kolhuja paremmin.

Pintaan laitetaan edelleen tervaa, mutta siihen on sekoitettu pellavaöljyä.

– Se on kaikista paras. Sitä ei koskaan tarvitse rapsia pois ja syksyllä riittää pesu ja uuden seoksen laittaminen pintaan. Moni saattaa vierastaa huoltamista, mutta puuvene on helppohoitoinen. Pitäähän lasikuituvenekin huoltaa ja pestä. Kun veneen säilyttää kuivassa paikassa talvella eli vaikka katoksessa, niin vene kestää 20-30 vuotta. Missään nimessä puuvenettä ei saa laittaa pressun allle, koska se lahoaa varmasti.