YleXPop toi Lahdelle laajasti näkyvyyttä: "Meidän markkinointieurot eivät riitä tällaisen spektaakkelin rakentamiseen"

15-vuotisen historiansa suurimman yleisön kerännyt musiikkitapahtuma oli viikonlopun puhutuimpia aiheita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Seudun markkinointiyhtiö Lahti Region pitää tapahtuman tuomaa näkyvyyttä erittäin tärkeänä seudun matkailulle.

viihde
YleXPop Lahden torilla.
Mika Moksu / Yle

Lahden torille kerääntyi viikonloppuna tuhansittain nuorisoa YleXPop -tapahtumaan. 15 vuotta järjestetty ilmastapahtuma onnistui houkuttelemaan paikalle ennätysyleisön, jopa 14 000 kävijää.

Tapahtuma kiertää paikkakunnalta toiselle parin vuoden välein. Sen järjestämisestä käydään kovaa kilpailua kaupunkien kesken. Lahteen tapahtumaa haki Lahden seudun markkinointiyhtiö Lahti Region. Suuri suosio oli yllätys.

– Se oli positiivinen yllätys. Omat odotukseni olivat ehkä kuuden ja kahdeksan tuhannen kävijän välillä, sanoo Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman.

Arvokasta mainosta matkailulle

Tapahtuman ympärillä on tehty markkinointityötä koko vuoden ajan. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa Lahti on nostettu esiin eri tavoin. Huipentuma on luonnollisesti itse tapahtumaviikonloppu. Esimerkiksi yhteisöpalvelu Twitterissä tapahtuma oli koko viikonlopun suostuimpien keskusteluaiheiden joukossa. Näkyvyys on alueen matkailulle erittäin tärkeää.

Valtakunnallisella näkyvyydellä Lahti sai varmasti miljoonia kontakteja.

Raija Forsman

– Valtakunnallisella näkyvyydellä Lahti sai varmasti miljoonia kontakteja. Meidän markkinointieurot eivät riitä tällaisen spektaakkelin rakentamiseen. Tämähän ei maksanut kaupungille tai Lahti Regionille yhtään mitään, vaan tapahtuma oli YleX:n rahoittama ja järjestämä, Forsman korostaa.

Kävijöitä maakunnan ulkopuolelta

Tahtuman tuoma näkyvyys helpottaa jatkossa muidenkin lahtelaistapahtumien markkinointia. Nyt saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää esimerkiksi ensi vuoden hiihtolajien MM-kisoja markkinoitaessa. Käytännön hyötyjä nähtiin jo nyt.

Näkyvyys vaikutti jo ihan konkreettisesti esimerkiksi matkailuvuorokausiin.

Raija Forsman

– Kaupunkiin saapui väkeä junilla muilta paikkakunnilta ja hotelleissa yöpyi Antti Tuiskun faneja, joten näkyvyys vaikutti jo ihan konkreettisesti esimerkiksi matkailuvuorokausiin, Forsman muistuttaa.

YleXPop järjestetään Lahdessa myös ensi vuonna.