Vegaanisesta ruuasta tuli kauppojen myyntihitti: pienen porukan puuhastelusta massojen trendiksi

Kasvisruoka kiinnostaa yhä useampia. Kaurakermat, soijavalmisteet, tofut, pavut, hedelmät ja vihannekset ovat nyt ruokakauppojen kuumimpia kasvutarinoita. Sekasyöjätkin ovat kiinnostuneita kasvisruuasta.

terveys
Vegaanisia juustokkeita kaupan hyllyssä
Pekka Havukainen / Yle

Kasvikset ja vegaaniset tuotteet kasvattavat suosiotaan ruokapöydissä. Vielä vuosi sitten kasviperäiset elintarvikkeet olivat päivittäistavarakaupoille marginaalinen tuoteryhmä, mutta viimeisen vuoden aikana vegaanisuudesta on tullut yksi voimakkaimmin kasvavista trendeistä. Vegaanisilla ruuilla tarkoitetaan tuotteita, joissa ei ole lainkaan eläinperäisiä raaka-aineita.

Keskon kaupoissa vegaanisten tuotteiden myynti on kasvanut vuoden aikana 25 prosenttia. Maitotuotteiden korvikkeita, kuten juustokkeita ja maidottomia jugurtteja ja rahkoja myydään nyt yli kolmanneksen enemmän kuin vuosi sitten. Myös esimerkiksi kasvissyöjän proteiininlähdettä eli papuja myydään nyt 16 prosenttia enemmän kuin ennen. Hedelmien ja kasvisten myynti on ollut selvästi muuta myynninkehitystä parempaa.

S-ryhmän kaupoissa kehitys on saman suuntaista: papuja myydään 10 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, maidottomia juustoja, maitoja ja kermoja viidenneksen aiempaa enemmän. Esimerkiksi vegaanisia pakasteita, kuten soijapyöryköitä mydään niinikään viidennes enemmän kuin vuosi sitten.

Grafiikka kasvisperäisten tuotteiden myynnistä
Antti Karhunen / Yle

– Nämä massatiedot ovat syöneet sisäänsä monia yksittäisten tuotteiden kasvutarinoita. Aiemmin kasvispohjaiset tuotteet on jossain määrin mielletty pienemmän asiakasryhmän tuotteiksi. Viime aikoina tilanne on kuitenkin muuttunut, S-ryhmän marketkaupan viestintäpäällikkö Outi Hohti kertoo.

Vegaani saa syötävää maakuntien marketeistakin

Kasvissyönti ei ole enää ainoastaan pääkaupunkiseudun muoti-ilmiö, vaan vegaaniset tuotteet ovat rantautuneet myös maakuntien markettien hyllyille. Mikkelin Citymarketissä myyntiin otettiin kokeilumielessä vegaanisia juustokkeita, kuten sinihome- ja fetajuustoketta ja laaja valikoima maidottomia tuorejuustoja ja maidottomia jugurtteja.

– Kyllä se ihan tietoinen valinta on. Olemme kuunnelleet kuluttajia, ja kyllä se (kasvissyönti) trendi on ollut tänä päivänä. Kasviperäisten tuotteiden myynti on oikeastaan ollut päivittäistavarakaupassa suurin, mikä on kasvanut nyt tässä viimeisen vuoden aikana. Siellä on tietyissä tuotteissa ihan huikeita kasvuja, Mikkelin Citymarketin kauppias Marko Miettinen sanoo.

Viimeisin hitti on kaikkien huulilla viime aikoina ollut nyhtökaura, mutta K-kaupoissa esimerkiksi kaurakerman myynti on kasvanut yli 40 prosenttia viimeisen vuoden aikana.

– Tuotteet ovat menneet hyvin kaupaksi eli kyllä ne ovat pysyvästi tulleet meille, Miettinen toteaa.

Taustalla eläinten hyvinvointi, ympäristö ja oma terveys

Kasvisruoka ei ole enää vain vannoutuneiden eläinsuojelijoiden juttu vaan se kiinnostaa lähes kaikkia. Miettinen kertoo, että kasvisruokaa ostavat etenkin lapsiperheet, mutta asiakaskuntaan mahtuu kaikenikäisiä kasvissyöjiä ja myös sekasyöjiä.

Kasvissyöjän ostoslista jääkaapin ovessa
Kasvissyönnistä kiinnostuneen Hanna Ahlströmin ostoslista.Pekka Havukainen / Yle

Vaikka liha ja maito maistuisivatkin, ovat sekasyöjät alkaneet pitää kasvisruokapäiviä.

– Minulla on vegaaniviikkoja. Mieheni haluaa syödä lihaa, mutta minä pidän vegaaniviikoistani kiinni ja raikastun ja tervehdyn, mikkeliläinen Hanna Ahlström kertoo.

Ahlström pyrkii syömään vain kasvisperäistä ruokaa, ja aikoo ryhtyä vielä kokonaan vegaaniksi.

– Eettisyys on se pääsana. Kasvissyönti ei vahingoita ketään. Ehkä eläinrakkaus on minulla suurin syy, miksi kasvissyönti kiinnostaa, mutta myös ekologisuus ja terveellisyys.