Kesäsomettaja kalastaa tykkäyksiä – nuoret ideoivat itselleen unelmatyön

Somettamisesta on tullut nuorille uusi kesätyö. Joissakin organisaatioissa on jo oivallettu, että jos halutaan koukuttaa nuoria, kannattaa antaa vastuuta sosiaalisen median sisällöistä nuorille itselleen. Jos oikein hyvin käy, voivat nuoret somettajat onnistua ravistelemaan toimintatavatkin uusiksi.

ilmiöt
Jennika Heikka kuvaa rantamaisemaa.
Kesäsomettaja työssään.Anna Wikman / Yle

Vaasan kaupunki pyrkii tavoittamaan kesän aikana sosiaalisessa mediassa erityisesti nuorta väkeä. Uutta, vauhdikasta ilmettä kaupungin sosiaalisen median kanaville haetaan kesäsomettajien avulla.

– Pidän spontaanisuudesta ja rennosta meiningistä, joka tulee näkymään myös tekemissäni postauksissa, esittelee Facebookissa itsensä 17-vuotias parturikampaajaopiskelija Jennika Heikka. Hän on yksi kaupungin kahdeksasta kesäsomettajasta.

Jennikan samoin kuin muidenkin tehtävään valittujen nuorten pesti kestää kaksi viikkoa. Kun Jennika lopettaa, hän antaa kapulan seuraavalle somettajalle. Heinäkuun aikana tykitetään oikein kunnolla, silloin unelmatyössään puurtaa kaksi somettajaa yhtä aikaa.

Jennika Heikka
Jennika Heikka pääsi unelmatyöhönsä.Anna Wikman / Yle

Koukuttavaa sisältöä

– Ajatus on, että kesäsomettaja esittelee Vaasaa nuorten näkökulmasta. Pääasiassa laitetaan kuvia Instagramiin tapahtumista, maisemista ja nähtävyyksistä eli nuorille vähän vinkkejä siitä, mitä kaupungissa voi tehdä, kertoo Vaasan kaupungin viestintäsuunnittelija Tiina Salonen.

Salonen luottaa nuoriin. Kun he pääsevät itse ideoimaan postauksia sosiaaliseen mediaan, syntyy taatusti koukuttavaa sisältöä. Viestinnän ammattilaisten ja nuorten somettajien yhteistyö voi sekin tuottaa hyvää tulosta.

– Meillä on aivan varmasti mahdollisuus myös oppia toinen toisiltamme, toteaa Salonen.

Kesäsomettajan työnkin ovat nuoret itse keksineet. Kaupunki järjesti yhdeksäsluokkalaisille kilpailun, jossa nuoret ideoivat kesätyöpaikkoja, joita ei vielä ole olemassa, mutta jotka heidän mielestään ovat tärkeitä. Nuorten mielestä tärkeitä töitä olivat mm. vanhusten avustamiseen liittyvät tehtävät. Suurin kiinnostus kohdistuu kuitenkin sosiaaliseen mediaan.

Jennika Heikka kertoo, että kesäsomettajan homma on kuin tehty hänelle.

– Sen verran someaddikti olen, että piti oikein kahteen kertaan katsoa, mistä on kysymys, kun haettiin kesäsomettajaa, kertoo Jennika, jolla kaikki pinnalla olevat somekanavat ovat hallussa ja säännöllisesti käytössä. Jennikaa työ kiinnosti siksikin, että hän on harrastanut aktiivisesti valokuvausta.

Tykkäyksiä mukavasti

Ensimmäisen työviikkonsa aikana Jennika on käynyt kuvaamassa mm. kaupungin rantoja, koska tietää ne kaupunkilaisille tärkeiksi maisemiksi. Mielessään hän on pitänyt nuoret, jotka kaipaavat kesällä tekemistä.

– Kun nuorilla ei ole paljon rahaa käytettävissä, niin ajatuksena on ollut kertoa, mitä kaupungissa voi tehdä ilmaiseksi.

Vaasan kaupungin kesäsomettajat operoivat sekä Facebookissa (siirryt toiseen palveluun) että Instagramissa (siirryt toiseen palveluun). Jennika Heikka kertoo saaneensa postauksistaan hyvää palautetta. Tykkäyksiä on tullut mukavasti.

Tiina Salonen uskoo, että nuorten somettajien ansiosta kaupungin sosiaalisen median tileille tulee lisää seuraajia. Lisäksi hän toivoo, että nuoret innostuvat kommentoimaan kesäsomettajien postauksia ja sitä kautta myös vuorovaikutus lisääntyy.