1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Rovaniemeläinen mönkijä-tiimi kolmanneksi Venäjän hurjassa Off Road -kilpailussa

Venäjällä ajettava Ladoga Trophy on yksi vaativimmista Off Road -kilpailuista maailmassa. Siihen osallistui tänä vuonna 250 joukkuetta, useissa eri sarjoissa. Ladoga järjestettiin tänä vuonna 20. kertaa.

ilmiöt
Sami Päivike, ladoga Trophy 2016
Rovaniemeläinen Sami Päivike (vas) sijoittui kolmanneksi Ladoga Trophy 2016 -kilpailun ATV special -sarjassa.Ladoga Trophy

Rovaniemelinen Wild Nordic Finland-team ajoi kolmannelle sijalle Venäjän Ladoga Trophy kilpailun ATV special luokassa. Suomalaistiimi ajoi Rovaniemellä kehitetyillä kuusipyöräisillä mönkijöillä Can Am Outlandereilla. Kuusipyöräinen mönkijä on BRP Finland Oy:n tuote.

Suomalaistiimissä ajoivat rovaniemeläinen Sami Päivike ja Arto Jauhiainen.

– Yhteistyö BRP Finlandin kanssa on tosiaan tuottanut menestystä - olipa kyse sitten moottorikelkoista tai mönkijöistä - kestävyys, laatu ja toimintavarmuus äärioloissa on herättänyt kiinnostusta kansainvälisesti, kertoo Päivike.

Kahdettakymmenettä juhlavuottaan viettävä Ladoga Trophy (siirryt toiseen palveluun) kestää kahdeksan päivää ja sen kokonaispituus on 1200 kilometriä.

Jalka poikki

Aivan ongelmitta ei Ladoga Trophy Lapin miehiltä sujunut. Kolmannen päivän, yli 125 kilometriä pitkän erikoiskokeen alkupäässä Arto Jauhiainen ajautui ajolinjassa syvään kuraränniin jonka seurauksena hänen vasen jalkansa jäi mönkijän alle. Jalan sääri- ja pohjeluu katkesivat. Jauhiainen toimitettiin hoitoon Suomeen.

Päivikkeen mukaan onni onnettomuudessa oli, että se sattui erikoiskokeella, josta ei ollut kuin puolisen tuntia ensiapuun ja jatkokuljetukseen.

– Lastoitimme Arton jalan pahvilla ja roudarinteipillä ja ajoin hänet mönkkärin lavalla ensiapuun, Päivike kertoo.

Kisaorganisaation johdon luvalla joukkue sai luvan jatkaa kisaa, joten Päivike jatkoi kisaa yksin.

Maasto-olosuhteiltaan Ladoga Trophy on äärimmäisen haasteellinen ja suurin osa erikoiskokeista on lähes mahdotonta selvittää yksittäisenä kuljettajana.

Suomalaistiimi ajoi Rovaniemellä kehitetyillä kuusipyöräisillä mönkijöillä Can Am Outlandereilla
Suomalaistiimi ajoi Rovaniemellä kehitetyillä kuusipyöräisillä mönkijöillä Can Am OutlandereillaSami Päivike

– Ajatus meillä oli, että kuusipyöräisellä se voisi olla mahdollista - tosin ajolinjat ja suunnistus täytyy yksin toteuttaa vähän toisin, virheisiin ei noissa paikoissa ole varaa, Päivike kertoo.

250 joukkuetta

Kilpailuun osallistui kaikkiaan 250 joukkuetta, joissa jokaisessa oli vähintään 2 kilpailijaa. Kaikkiaan mukana oli Sami Päivikkeen arvion mukaan noin 2000 ihmistä, joista osa huoltojoukkoja ja kilpailijoiden perheitä.

Ladoga Trophy 2016
Ladoga Trophy 2016 starttasi Pietarin kirkon edestä.Ladoga Trophy

Suomesta oli mukana kaikkiaan neljä joukkuetta, joista yksi proto -luokassa, yksi enduro-luokassa, yksi ATV Open -luokassa ja Päivike/Jauhiainen-tiimi ATV Special -luokassa.

Seuraava kohde rovaniemeläiselle Sami Päivikkeelle on Kuolan niemimaa, jossa kilpaillaan Arctic Trophy -kisaa elokuun lopussa. Kilpailussa ajetaan Off Road-ajoneuvoilla Kantalahdesta Muurmanskiin.

Itse kilpailuun Sami Päivike, puhumattakaan Arto Jauhiaisesta jonka toipuminen kestänee vielä jonkin aikaa, ei aio osallistua, mutta sitä edeltävään, uusia mahdollisia kisamaastoja katsastavaan noin kymmenen kuljettajan ammattilaiskatselmukseen Sami Päivike sanoo lähtevänsä elokuun puolivälissä.

Lue seuraavaksi