Jatkuvassa vaihtamisessa ei ole järkeä – älypuhelinten markkinakasvu hyytyy

Tutkimuslaitos Gartner ennustaa, että maailman älypuhelinmarkkinat eivät saavuta tänä vuonna enää kaksinumeroisia kasvulukuja. Kalleimpien puhelimien elinkaari on pidentynyt, koska kuluttaja ei näe jatkuvassa vaihtamisessa järkeä.

talous
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Tutkimuslaitos Gartner ennustaa maailmanlaajuisen älypuhelinten myynnin kasvavan tänä vuonna enää seitsemän prosenttia. Laitteita myytäisiin arvion mukaan puolitoista miljardia kappaletta.

Puhelimia menee tänäkin vuonna entistä enemmän kaupaksi, mutta kyseessä on ensimmäinen kerta vuosiin, kun kasvuprosentti jäisi yksinumeroiseksi.

Viime vuonna kasvua myytyjen laitteiden määrässä kertyi vielä 14,4 prosenttia. Hurjimmillaan kasvu on vuonna 2010. Silloin älypuhelimia myytiin 73 prosenttia edellistä vuotta enemmän, tosin tuolloin kokonaismyyntimäärät olivat vain pieni osa nykyisestä.

Gartnerin tutkimusjohtaja Roberta Cozza sanoo Yle Uutisille, että kasvun hiipuminen johtuu kalleimpien laitteiden markkinoiden "kyllästymisestä". Suurella osalla kuluttajista on jo hyvä älypuhelin, eikä uuden ostamisesta odoteta koituvan merkittävää iloa.

– Tästä eteenpäin kasvua syntyy vain kehittyvillä markkinoilla, kuten Intiassa tai Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, joilla suuri osa kuluttajista vielä käyttää peruspuhelimia ja voivat vaihtaa älypuhelimeen, Cozza toteaa.

Suurimmat kasvunäkymät halventuville älypuhelimille ovat Gartnerin mukaan Intiassa, jossa yli 60 prosenttia viime vuonna myydyistä puhelimista oli peruspuhelimia.

Pelkkä laite ei tyydytä kuluttajan vaatimuksia

Älypuhelimien elinkaari on pidentynyt parista vuodesta noin kahteen ja puoleen, Gartnerin Cozza sanoo. Operaattorit tarjoavat entistä harvemmin sopimuksia, joihin sisältyy puhelimen vaihto kahden vuoden välein.

Kuluttajien on myös entistä vaikeampi nähdä, mitä hyötyä uudesta puhelimesta olisi.

– Parempi käyttäjäkokemus ei enää ole niinkään laitteesta kiinni. Vanhat puhelimet ovat erittäin hyviä nykyisin, tutkimusjohtaja Gozza toteaa.

Hänen mukaansa kehittyneillä älypuhelinmarkkinoilla voi tulevaisuudessa pärjätä vain, jos osaa tarjota kuluttajille entistä laajemman ja paremmin yksilöitä myös paikallisesti puhuttelevan kokemuksen.

Siihen liittyvät puhelinlaitteen lisäksi ohjelmistot, sovellukset, paikallistetut palvelut sekä laitteen yhteensopivuus muun tekniikan kanssa. Tämän laitevalmistajat voivat saavuttaa vain jatkuvan kehitystyön ja paikallisten kumppaneiden avulla, Gartnerin Roberta Cozza sanoo.

– Kyse on siitä, miten älykkäästi puhelin auttaa arjen toiminnoissa. Minkälainen ekosysteemi sen ympärillä toimii, miten se voisi olla yhteydessä vaikkapa kuluttajan autoon? Itse älypuhelin on edelleen tärkeä, mutta vain osa kokonaisuutta, Cozza ennustaa.

"En ole varma, mitä Nokia enää kuluttajalle merkitsee"

Koska älypuhelinmarkkina on laskevien kasvulukujen valossa entistä tukkoisempi, tulee uusilla tai uusvanhoilla yrittäjillä olemaan vaikeaa.

Nokia ilmoitti toukokuussa, että suomalainen HMD-yhtiö alkaa myydä Nokia-merkkisiä Android-puhelimia ja -tabletteja.

Gartnerin Cozza toteaa, että Nokia on ollut ja on paikoin edelleen vahva ja tunnettu brändi. Markkina on kuitenkin äärimmäisen kilpailtu ja muuttuu nopeasti.

– En ole varma, mitä Nokia-brändi enää tänä päivänä kertoo kuluttajalle. Ympäristö on hyvin erilainen kuin silloin kun Nokia lopetti.

Esimerkiksi Intiassa on Micromaxin ja Intexin kaltaisia vahvoja paikallisia toimijoita, joten pitkälle edenneitä kilpailijoita uusilla Nokia-puhelimilla riittää. Cozzan mukaan HMD:n pitäisi pystyä kehittämään tuotettaan merkittävästi, pelkkä Nokia-nimi ei laitteita kanna.

– Heidän pitää varmistua siitä, että laadusta pidetään myös HMD-partnerin kanssa kiinni. Mutta pelkkä laite ei riitä, tarvitaan muutakin. Jos he osaavat rakentaa uutta Androidin päälle, ehkäpä paikallisella tavalla, heillä voi olla joitain mahdollisuuksia, Gartnerin tutkimusjohtaja sanoo.