Sydänpotilas hengenvaarassa teho-osastolla – kirurgia ei voitu Soneran heikon mobiiliverkon takia tavoittaa HUS:ssa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri vaihtoi mobiililiittymänsä keväällä Soneraan. Vanhan 2G-verkon heikon signaalin takia sairaalassa on toistuvasti oltu potilasturvallisuutta vaarantavissa tilanteissa, koska yhteydenotot eivät ole menneet läpi.

Kotimaa
Meilahden tornisairaala Helsingissä.
Meilahden tornisairaalan teho-osastolla on ollut vaikeuksia tavoittaa tarvittavaa henkilökuntaa heikon verkon takia.Tuomas Keränen / Yle

Toukokuun lopussa kriittisessä tilassa Meilahden tornisairaalan teho-osastolla M1 maannut potilas ei saanut tarvitsemaansa apua niin pian kuin olisi tarvinnut, sillä sairaalan mobiiliverkko ei toiminut, kertoo Svenska Yle.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo, että kyse oli sydänpotilaasta, joka olisi tarvinnut nopeasti päivystävän sydänkirurgin apua.

Koska puhelimet olivat verkon katvealueella, kesti yli kymmenen minuuttia ennen kuin henkilökunnan onnistui saada yhteys päivystävään sydänkirurgiin.

Ylilääkäri ei kerro, miten sydänpotilaalle kävi, kun apua jouduttiin odottamaan kriittisen pitkään.

– En voi kommentoida yksittäisiä tapauksia, Mäkijärvi sanoo.

Hän lisää kuitenkin, että se on hengenvaarallista joutua odottamaan oikeanlaista apua tällaisessa tilanteessa.

Kymmeniä ongelmatilanteita

Sairaanhoitopiiri vaihtoi operaattorin Elisasta Soneraan toukokuussa, mikä johti useisiin ongelmiin viime kuukauden aikana. Sonera asensi samanaikaisesti uutta tukiasemaa HUS:lle. Uusi mobiiliverkko ei kuitenkaan ollut tarpeeksi kattava Helsingin suurten sairaalarakennusten tarpeisiin.

Meilahden sairaala-alueellalla on kohtia, joissa on ollut vaikeuksia ottaa yhteyttä verkkoon.

– Yksi alueista on ollut teho-osasto Meilahden tornisairaalassa. Joissakin kohdissa Töölön sairaalassa on ollut samanlaisia ongelmia, Mäkijärvi kertoo.

On vielä epäselvää, kuinka monen potilaan hoitoa katvealue on koetellut. Sairaanhoitopiiri pitää asiasta sisäisen kokouksen perjantaina. Kokouksen tarkoituksena on saada kattava kokonaiskuva tilanteesta.

– Kolmen viikon aikana toukokuussa raportoitiin kymmenistä ongelmatilanteista, Mäkijärvi sanoo.

Ongelmat ovat voineet olla esimerkiksi sellaisia, että lääkärin saaminen paikalle on viivästynyt. Toisinaan puhelimet ovat toimineet ja sitten yllättäen taas eivät. Valvova viranomainen Valvira ja Viestintävirasto selvittävät sotkua.

–Se on kovin vakava asia aina, jos on tällaisilla kriittisillä asiakkailla jotain ongelmia verkkojen ja palvelujen kanssa. Kaikkemme teemme, että sellaisia ei esiintyisi tulevaisuudessa, kommentoi erityisasiantuntija Heidi Kivekäs Viestintävirastosta.

Myös Soneran viestintäjohtaja suhtautuu HUS:n mobiiliverkko-ongelmiin vakavasti.

– Tämä on todella vakava asia, Asiakkaiden pitäisi voida olla tyytyväisiä palveluihimme koko ajan. En ole itse tyytyväinen meihin ja siihen, ettemme voineet toteuttaa tätä projektia paremmin, sanoo viestintäjohtaja Tatu Tuominen.

Vanhat puhelimet haavoittuvia

Huono signaalivoimakkuus tai katvealue koski ainoastaan vanhempaa 2G-mobiiliverkkoa.

Ongelmana on se, että HUS:ssa on edelleen käytössä monia vanhoja kännyköitä.

– Meillä on Husissa useita tuhansia niin sanottuja 2G-puhelimia, jotka ovat huokeita peruspuhelimia, mutta osoittautuivat tässä vaihdon yhteydessä haavoittuviksi. Mäkijärvi sanoo.

Ensiavuksi Sonera lähetti sairaanhoitopiirin käyttöön 400 kappaletta 3G-verkkoa tulevaa kännykkää.

Puhelimet otettiin käyttöön osastoilla, joissa on erityisen tärkeää, että pystytään soittamaan. Samanaikaisesti Sonera yrittää ratkaista 2G-verkkoon liittyviä ongelmia.

Tällä hetkellä puhelut onnistuvat sataprosenttisesti, mutta niiden laadussa on edelleen parantamisen varaa. Taustalla voi esimerkiksi kuulua toisinaan metallinen ääni, joka voi aiheuttaa ongelmia puheen ymmärtämisessä.

Ongelmia ennenkin

Ongelma ei ole sama, jonka kanssa Sonera painiskeli aiemmin tänä vuonna esimerkiksi Kuopion, Mikkelin ja Kymenlaakson sairaanhoitopiirien alueella.

– Talven ongelmat olivat kokonaan toinen asia. Nyt kysymys on vanhan systeemin vaihtamisesta uuteen HUS:n sisällä, viestintäjohtaja Tuominen sanoo.

Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo, että mobiiliverkossa on ollut ongelmia myös edellisen palveluntarjoajan Elisan kanssa.

– Täytyy sanoa, että kuuluvuusalue ja käytettävyys ei ollut sataprosenttinen edellisenkään operaattorin kanssa, Mäkijärvi sanoo.

HUS:sta luvataan, että sairaanhoitopiiri hankkii useampia kännyköitä, jotka tukevat viranomaisverkko Virveä, jolloin käytössä on vaihtoehtoinen systeemi erityisen tärkeitä tapauksia varten.