Lemmikki työpaikalla lisää hyvinvointia – toimistokoira Nella saa esiin nörttimiesten pehmeän puolen

Peliyhtiö Unity on ottanut hyvinvoinnista vastaavaksi johtajakseen Nella-pystykorvan. Lääketieteen tohtori toivoo, että lemmikkejä otettaisiin enemmänkin mukaan työpaikoille.

Aamu-tv
Vieraina Unityn toimitusjohtaja Jussi Laakkonen ja lääketieteen tohtori Heimo Langinvainio, joka on tutkinut koirien vaikutusta ihmisten hyvinvointiin.
Millainen vaikutus lemmikkieläimillä on työhyvinvointiin? Peliyhtiö Unity on huomannut positiivisen vaikutuksen ja ottanut hyvinvoinnista vastaavaksi johtajakseen Nella-koiran. Vieraina Unityn toimitusjohtaja Jussi Laakkonen ja lääketieteen tohtori Heimo Langinvainio, joka on tutkinut koirien vaikutusta ihmisten hyvinvointiin.

Nellalla on koiraksi poikkeuksellisen korkea-arvoinen titteli: VP of Wellness at Work eli hyvinvointijohtaja. Koira on työskennellyt tällä nimikkeellä peliyhtiö Unitylla jo neljä vuotta.

Nellan työsuhde alkoi sattumalta, kun koiran omistaja, Unitylla työskentelevä Juho Mäkinen otti sen kerran mukanaan töihin.

– Niin moni tykkäsi Nellasta, että aloin tuoda sitä päivittäin mukanani konttorille, Mäkinen kertoo Ylen aamu-tv:n haastattelussa.

Nykyään Nella viettää Unityn toimistolla keskimäärin 6–7 tuntia päivässä. Aamupäivisin se on vilkas, mutta rauhoittuu päivän mittaan. Iltapäivä menee yleensä työpöydän alla makoillessa.

Koira saa nörttimiehet lepertelemään

Koiran läsnäololla on ollut positiivinen vaikutus työyhteisön ilmapiiriin, kertoo Unityn toimitusjohtaja Jussi Laakkonen.

– Koiraa rapsuttamalla työntekijät pääsevät hetkeksi irti työstä ja kohtaavat jonkun, jolle antaa hellyyttä. Nörttimiehet ovat uskaltautuneet lepertelemään.

Kohtaamiset koiran kanssa ovat Laakkosen mukaan helpottaneet kohtaamisia ja madaltaneet raja-aitoja myös ihmisten välillä.

Lääketieteen tohtori Heimo Langinvainio ei epäile Luukkosen sanoja, sillä hän on tutkinut koirien vaikutusta ihmisten kokemuksiin. Koirien on muun muassa tutkittu laukaisevan ihmisten jännitystä uusissa tilanteissa. Näin on myös Unitylla.

– Vierailijatkin rentoutuvat heti, kun kohtaavat toimistolla ensimmäiseksi jotain pehmoista ja mukavaa. Keskustelu lähtee siitä hyvin liikkeelle, Laakkonen kertoo.

Heimo Langinvainion mukaan moni suomalainen työpaikka on kommunikaatioköyhä – varsinkin emotionaalisesti.

– Töissä oleminen on Suomessa perinteisesti ollut tiukasti älyllis-kognitiivista ja tiedollisesti orientoitunutta. Tällaiseen kulttuuriin minkäänlainen heittäytyminen ja leikillisyys eivät ole sopineet.

– Harvemmin työhön liittyvissä yhteyksissä kuulee esimerkiksi tätä hellyys-sanaa.

Langinvainiosta vaikuttaa siltä, että Nella-koira on tuonut positiivisia asioita Unityn työporukkaan.

– Heidän työyhteisönsä näyttäisi sallivan laajemman tunnekirjon kuin perinteiset nörttialat yleensä.

Heimo Langinvainio soisi, että lemmikkien tuomisesta työpaikoille tulisi buumi – kunhan työntekijöiden pelot tai allergiat eivät ole esteenä.

Kukaan Unityn työntekijöistä ei pelkää koiria. Pari allergista Unitylla on, mutta se ei ole ollut ongelma, sillä toimisto on kaksikerroksinen.

– Tällainen on tietysti helpompaa järjestää Unityn kaltaisessa pienessä start-up-firmassa kuin isossa yrityksessä, Juho Mäkinen myöntää.

Hyvä ilmapiiri on rekrytointivaltti

Jussi Laakkosen mukaan Nella työskentelee toimistokoirana ennen kaikkea yrityksen nykyisiä työntekijöitä varten. Samalla sen olemassaolo kuitenkin kertoo jotain yrityksen hengestä myös mahdollisille uusille työntekijöille.

Viihtyvyyteen ja hyvinvointiin panostaminen työpaikoilla liittyy parhaillaan käynnissä olevaan työn murrokseen.

– Uusi sukupolvi, milleniaalit, haluavat työpaikoiltaan kokemuksellisuutta. Työ ei ole heille irrallinen osa elämää, vaan siltä haetaan samanlaisia kokemuksia kuin vapaa-ajalta, Juho Mäkinen sanoo.

Tällaisia kokemuksia ovat Mäkisen mukaan esimerkiksi yhteisöllisyys, lämpö, vastaanottavuus ja emotionaalinen kommunikaatio. Tälle sukupolvelle toimisto, jossa pääsee rapsuttamaan koiraa, on houkuttelevampi työpaikka kuin kuivan asiallinen toimisto.