Penkkiurheilija, näin torjut ruhosi rasittumista

Tänä kesänä riittää pitkiä urheilulähetyksiä valvottavaksi, ja kotikatsoja saattaa kasvaa kiinni sohvaansa. Olon tukkoisuutta ja kisaväsymystä voi torjua helpoin konstein.

urheilu
Sohvaperuna.
Katso videolta, miten voit lojua sohvalla rasittamatta itseäsi liikaa.

1. Vaihda asentoa usein

Vältä selkärangan ja kaulan kiertymistä eli pidä istumasuuntasi televisiota kohti, muuten voit saada lihaskramppeja tai -kipuja. Vältä myös leuan nostamista ylöspäin, kuten helposti käy, jos tv-ruutu on sijoitettu liian korkealle.

Älä jämähdä paikoillesi tunneiksi vaan vaihtele asentoa ja nouse seisomaan puolen tunnin välein. Katsele vaikka osa lähetyksestä seisaaltaan.

2. Käytä tukityynyä

Selän pyöristymistä pitäisi röhnöttäjän välttää ja selän luonnollisen notkon tulisi säilyä. Tässä auttaa tukityyny, jonka saat tehtyä esimerkiksi kiertämällä tavallisen ohuen tyynyn rullalle.

Aseta pötkylä ristiselkäsi ja sohvan selkänojan väliin. Istu takapuoli kiinni selkänojassa ja jalkapohjat tukevasti maassa.

3. Jaloittele

Nouse liikuskelemaan, jotta verenkierto palautuu ja selkärangan välilevyihin kohdistunut paine hellittää edes hetkellisesti.

4. Tuuleta kädet ylhäällä

Voittaja-asennossa hihkuessa rintakehä aukeaa lysyssä istumisen jälkeen. Käsien nostaminen myös alentaa stressihormonia, vaikka tätä vaikutusta tuskin muun jännityksen keskellä huomaakaan.

5. Vahdi valaistusta

Mikäli kesäillan urheilujuhla ajoittuu kovin hämäriin hetkiin, pidä kotona päällä myös muita valonlähteitä kuin televisio. Pimeän keskellä kirkas ruutu ärsyttää näköjärjestelmää, ja välkkyvä kuva voi toisilla laukaista jopa migreenikohtauksen.

6. Tabletti sopivalle tasolle

Osa penkkiurheilijoista jännittää kisansa tabletin ruudulta. Mikäli laite on katselijan sylissä, niskan kuormitus kasvaa miltei nelinkertaiseksi. Ruutua kannattaa pidellä suunnilleen suun korkeudella kädet tuettuna, jotta kaularanka pääsee vähemmällä.

Katselun lomassa suuntaa katseesi välillä kauas, jotta silmä saa tarkentaa myös muualle kuin vain lähietäisyydelle.

7. Muista nukkua

Kansainväliset lähetykset eivät suomalaisten leporytmiä kunnioita, sillä kisojen kanssa menee helposti kukkumiseksi. Eikä älylaitteiden sinivalo helpota asiaa.

Epäsäännöllinen ja vähäinen altistaa kuitenkin selkä- ja niskakivuille, joten illan jännitysnäytelmän päätyttyä on viisainta painua pehkuihin - vaikka pienen venyttelyhetken jälkeen.

Juttua varten on haastateltu terveystieteiden maisteri, fysioterapeutti Linnéa von Hedenbergiä Selkäliitosta ja silmätautiopin professori, ylilääkäri Eija Vestiä Turun yliopistosta.