1. yle.fi
  2. Uutiset

Unohda kesäauto – Nyt olisi myynnissä todellinen erikoisuus: kesäsuihkuhävittäjä

MiG-23 rynnäkkökone kiisi aikoinaan Afganistanin taivaalla tiedustelukoneena. Suomeen venäläinen voimanpesä päätyi 17 vuotta sitten. MiG-23 on maailman nopein yksimoottorikone.

liikenne
Kuvakaappaus nettikone.com -nettisivustolta.
Kuvakaappaus nettikone.com -nettisivustolta.Nettikone / Yle Uutisgrafiikka

Myydään MiG-23 MLD rynnäkkökone. Vuosimalli 1981, käyttötunteja 853, väri vihreä. Hinta 120 000 euroa.

Kyllä, ilmoitus seisoo Nettikoneen myyntipalstalla. Sulavaa hävittäjää on kuvattu kuin autoa ikään; oikealta, vasemmalta, edestä. Hävittäjän omistaja vastaa puhelimeen, Mikael Oja on tietysti huoltamassa hävittäjäänsä.

– Tällä on venäläinen sielu. MiG on raju laite, tehty koviin oloihin ja hyvistä raaka-aineista, Oja kuvailee myytävää MiGiä.

MiG on raju laite, tehty koviin oloihin ja hyvistä raaka-aineista

Mikael Oja

Oja osti nyt myyntiin tulleen hävittäjän 17 vuotta sitten Venäjältä. Kone on kiitänyt Afganistanin taivaalla tiedustelulentoja 80-luvulla. Kunto on erinomainen, mittarivarustus täydellinen, tutkalaitteisto paikallaan ja moottori lähes uusi.

– Ei ole ruosteessa, kaikki mutterit lähtevät auki. Hyvän kunnon salaisuus on huolto, hoito ja huolenpito. Moottorilla on lennetty vain tunti ja 40 minuuttia, Oja sanoo.

MiG-23 on maailman nopein yksimoottorikone. Ojan mukaan Suomen ilmavoimien Hornet jää venäläiselle voimanpesälle heittämällä. Siinä on myös huipputekniikkaa.

– Koneeseen on asennettu digikamera jo vuonna 1982.

Omistaminen vaikeaa

Vaikka MiG on nyt kaupan Suomessa, ei sille ole täällä markkinoita. Ulkomaiset keräilijät ovat jo kyselleet konetta. Nyt myynnissä oleva hävittäjä on kunnossa, mutta sillä ei voi, eikä saa lentää.

– Jos tällainen kone on yksityisomistuksessa, sitä ei saa käyttää alkuperäiseen eikä poliittiseen tarkoitukseen, Oja korostaa.

Ojan mukaan hänen tyyppisiään sotakoneiden keräilijöitä on Suomessa vain kourallinen. He eivät halua pitää ääntä harrastuksestaan.

– Tämmöinen vanheneva porukkahan tämä on. Omistamiseen liittyvä byrokratia on hankalaa, Oja sanoo.

Ojan mukaan harvinainen harrastus on antanut paljon.

Kyllä tässä sotakoneiden salaisuudet ovat paljastuneet, mutta niistä ei puhuta mitään.

Mikael Oja

– Ainakin vaimo on tiennyt koko ajan missä olen, hallilla ruuvaamassa koneita.

Vieläkin antoisampaa on ollut oppia tuntemaan huippuunsa viritettyjen hävittäjien anatomiaa.

– Kyllä tässä sotakoneiden salaisuudet ovat paljastuneet, mutta niistä ei puhuta mitään, Oja naurahtaa luurin toisessa päässä.

Lue seuraavaksi