Tubettajien vaikutusvalta kasvaa – tältä näyttää tubetuksen tulevaisuus

Kolmekymppiset perustavat pian sankoin joukoin omia YouTube-kanavia. Mitä muita uusia ilmiöitä tubetuksen tulevaisuus pitää sisällään?

kulttuuri
Tubettaja.
Maiju Voutilainen eli Mansikka on yksi Suomen suosituimmista tubettajista.Yle

YouTuben sisällöntuottajien verkoston United Screensin myyntijohtaja Satu Apukka veikkaa ainakin seuraavia:

1. Tubettajien suosio ja vaikutusvalta kasvavat

Jo vuonna 2014 Variety-lehden tutkimuksesta selvisi, että YouTube-tähdet ovat yhdysvaltalaisten teini-ikäisten keskuudessa tunnetumpia kuin perinteiset julkkikset. Ruotsalainen YouTube-tähti Felix Kjellberg (YouTube-nimeltään PewDePie) pääsi tänä vuonna Time-lehden sadan maailman vaikutusvaltaisimman ihmisen listalle.

25-vuotias Kjellberg on maailman eniten tienaava YouTube-tähti noin 10,5 miljoonan euron vuosituloilla. Vaikka suomalaiset tubettajat eivät vastaaviin summiin ole vielä päässeet, Suomessakin yhä useampi tienaa tubetuksella elantonsa.

Tubettajien suosion kasvu ei osoita laantumisen merkkejä. Yhtenä merkkinä siitä on Tubecon-tapahtuman laajeneminen tänä vuonna yksipäiväisestä kaksipäiväiseksi – viikonlopun aikana sinne odotetaan noin 13 000 kävijää.

2. Toiminta ammattimaistuu

Satu Apukan vetämän United Screensin kaltaiset toimistot keräävät YouTube-tähtiä "talleihinsa" samoin kuin levy-yhtiöt muusikoita. Toimistot hoitavat tubettajien sopimukset, tarjoavat heille apua sisällöntuotannossa sekä järjestävät heille kaupallisia mahdollisuuksia brändien kanssa. Suurin osa Suomen suosituimmista YouTube-tähdistä kuuluu jo johonkin verkostoon ja tulevaisuudessa niihin tulee liittymään yhä useampi.

Toimistojen kautta luodaan myös yhteisöllisyyttä tubettajien välille. Saman toimiston leivissä työskentelevät tubettajat kohtaavat toisiaan keskusteluryhmissä sekä netissä että kasvokkain, tekevät keskenään videoita ja vierailevat toistensa kanavilla.

Toimistot organisoivat myös seminaareja, joissa tubettajat tapaavat fanejaan ja toisiaan. Tällaisia ammattilaisseminaareja tullaan Satu Apukan veikkauksen mukaan järjestämään yhä enemmän.

United Screensin lisäksi suomalaisia YouTube-tähtien kattotoimistoja ovat muun muassa Töttöröö ja Splay.

3. Sisällöt monipuolistuvat

Vloggaus eli videobloggaus tai videopäiväkirjan pito on suomenkielisessä tubetuksessa vielä yliedustettuna, sanoo Satu Apukka. Tubetus kun voi olla paljon muutakin. Maailmalla suosittuja ovat muun muassa reaktiovideot, joissa kuvataan satunnaisten ihmisten reaktioita esimerkiksi heidän syödessään jotakin, katsoessaan jotakin videota tai kuunnellessaan jotakin kappaletta. Satu Apukka veikkaa, että vastaavat videot tulevat kasvattamaan suosiotaan Suomessakin.

Apukka kaipaisi Suomeen myös kotimaisia unboxing-videoita, joissa esitellään jonkin tuotepaketin sisältöä sekä juonnettuja makasiiniohjelmia, joita tehdään suoraan tubeyleisöille.

4. Tubettajat alkavat tehdä lyhytelokuvia ja sarjoja

Suomalaisten tubettajien kuvaus- ja editointitaitoja ei Satu Apukan mukaan vielä hyödynnetä tarpeeksi. Taidot riittäisivät muuhunkin kuin tyypillisten My Day (minun päiväni) -videoiden tekoon. Apukka uskoo, että tulevaisuudessa näemme esimerkiksi tubettajien tekemiä sarjoja ja lyhytelokuvia.

5. Tubettajista tulee mainoskasvoja

YouTube-tähdet ovat verbaalisesti lahjakkaita, tottuneita esiintyjiä ja luontevia kameran edessä. Satu Apukka uskoo, että tubettajia voisi hyödyntää tulevaisuudessa mainoskasvoinakin. Esimerkiksi YouTube-tähti Gigi Gorgeous on nykyään Yhdysvalloissa tunnettu mainoskasvo ja malli.

Apukan mielestä YouTuben videomainoksissa näkyy vielä paljon perinteisiä televisiomainoksia. Enemmän pitäisi tehdä paremmin kohdennettua ja nimenomaan YouTubeen sopivia mainoksia. Alustaan sopiva mainos kiinnostaa yleisöä enemmän, uskoo Apukka.