Israelilaisnuori: "Olen kateellinen suomalaislapsille heidän kouluistaan"

Tulevaisuuden koulu mietityttää koulukonferenssissa, jossa pohditaan keinoja eri maiden koulujärjestelmien kehittämiseen. Nuoret ympäri maailman vaikuttuivat suomalaisesta opetuksesta ja haluavat viedä oppeja mukanaan palatessaan kotimaihinsa.

Kotimaa
Nesyah Eshed ja Lena Kraus
Susanna Vilpponen / Yle

Lapset ja nuoret ovat pohtineet tämän viikon Mikkelissä, kuinka tehdä koulusta parempi paikka. Kansainvälinen IDEC2016-konferenssi tuo koulutuksesta kiinnostuneille mahdollisuuden kehittää koulua yhteisönä yhdessä.

Huippuasiantuntijoiden lisäksi konferenssiin sankoin joukoin osallistuvat nuoret ovat järjestäneet viikon aikana työpajoja esitellen esimerkiksi kotimaansa koulutusta tai perehtyen muuten teemaan liittyviin kysymyksiin.

– Olen järjestänyt useita työpajoja ja tuntuu, että viemme asioita eteenpäin. Uskon, että olemme menossa kohti jaetumpaa ja verkostoineempaa tulevaisuutta, saksalainen Lena Katrin Kraus kertoo.

Työpajoissa ei kuitenkaan pelkästään kuunnella pajan pitäjää, vaan se on paikka ennen kaikkea jakamiselle.

– Osallistuin esimerkiksi työpajaan, joka käsitteli demokraattista koulutusta Sri Lankassa ja kuinka voimme auttaa siinä, israelilainen Nesyah Eshed sanoo.

Toiminnan lisäksi konferenssi tuo nuoret yhteen ympäri maailmaa. Osallistujat korostavat ystävyyssuhteiden luomisen tärkeyttä. Osa tapaa toisiaan vuosi toisensa jälkeen osallistuessaan ICED-konferenssiin, joka järjestetään vuosittain eri maissa.

Etelä-Koreasta saapuneet Park Hyun Sung ja Kang Heeju ovat saaneet uusi kavereita melkein maapallon jokaiselta laidalta.

– Konferenssin yhtenä tarkoituksena on saada uusia ystäviä ympäri maailmaa, korealaiset sanovat.

”Kun olen suomalaisessa koulussa, haluaisin vain jäädä sinne”

Puhuttu suomalainen koulujärjestelmä saa kiitosta nuorilta osallistujilta. He ovat tutustuneet eri kouluihin ja kuva on ollut positiivinen.

– Huomasin vasta nyt, että missä minä käyn koulua, ne näyttävät sairaaloilta. Kun olen suomalaisessa koulussa, haluaisin vain jäädä sinne, koska siellä on värit, kirjat ja kaikki mitä oppiva lapsi voi haluta. Olen kateellinen suomalaislapsille siitä, että he saavat kasvaa sellaisessa ympäristössä, koska se on jotain mitä minä olisin rakastanut, Eshed sanoo.

Myös Lena Katrin Kraus kehaisee suomalaista koulua.

– Minusta suomalainen koulu yksilöi lapset hyvin. Myös opettajien koulutus on hyvä ja mielenkiintoinen. Nämä asiat tekevät minusta hyvin toiveikkaan.

Omiin kotimaihinsa Kraus ja Eshed aikovat viedä paljon tietoa mukanaan.

Suomesta haluaisin ottaa oikeastaan kaiken mukaani. Täällä opettajat todella haluavat opettaa, kun taas Israelissa sitä tehdään hyvän palkan vuoksi. Suomessa opettajilla on intohimo auttaa.

Kraus haluaisi ylipäätään puuttua ajattelumalliin, jossa oppilaat karsinoidaan massaksi.

– Ajattelutapa siitä, että lapsi on pieni outo olento, johon laitetaan tietoa tulisi muuttaa ja ajatella heitä kaikkia hyvin erilaisina yksilöinä, joilla on eri tarpeita. Se ratkaisisi monia ongelmia, Kraus uskoo.