1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Perunaa nyysitään ovelasti kaupoista – "Vahinkoja sattuu"

Ruokakaupan vihannesvaa'alla rehellisyys punnitaan. Esimerkiksi kotimainen varhaisperuna muuttuu pussissa helposti ulkomaiseksi, joka on huomattavasti halvempaa. Keskon mukaan näpistelyä ilmenee kaikissa tuotteissa, jotka asiakkaat punnitsevat itse.

Kotimaan uutiset
Perunoita kaupan vihannestiskillä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Jotkut perunanviljelijät ovat törmänneet ikävään ilmiöön kesän kynnyksellä. Perunoita myyvistä kaupoista on kantautunut tieto, että osa asiakkaista on ostanut kalliimpaa varhaisperunaa halvemman, ulkomaisen perunan hinnalla.

Käytännössä asiakkaat ovat valinneet hedelmä- ja vihannesosaston vaa'alla perunapussiinsa väärän, halvemman hintatarran.

Ilmiö tunnistetaan myös kaupan puolella. K-supermarket Sipatista Kouvolasta kerrotaan, että vilppiä tapahtuu ja tapauksia tulee ilmi silloin tällöin.

– Uusien perunoiden sesongin alussa houkutus voi olla suuri, kun hintaero ulkomaisen ja kotimaisen perunan välillä on iso. Kotimainen peruna voi muuttua pussissa tanskalaiseksi, toteaa kauppias Rolf Suomalainen.

Kaupan tappio

Perunan lisäksi esimerkiksi luomubanaania on viety kassalle tavallisen, luomua halvemman banaanin hintatarralla varustettuna.

Uusien perunoiden sesongin alussa houkutus voi olla suuri.

Rolf Suomalainen

Myös kotimaisia tomaatteja on ostettu ulkomaisen hinnalla. Hedelmä- ja vihannesosastojen myyjien tehtävä on valvoa asiakkaiden käyttäytymistä puntarilla.

– Myös kassoilla pyritään tarkistamaan, että hedelmä- ja vihannespusseissa on oikeat tarrat. Kiireessä kaikkea ei käytännössä ehditä valvoa, Suomalainen toteaa.

Hävikki menee kauppiaan tappioksi kuten muutkin varkaudet. Rolf Suomalainen ei pidä ongelmaa omassa kaupassaan kovin suurena.

– Enemmän hävikkiä tulee hedelmien ja vihannesten nahistumisesta. Mutta varkaus tai näpistys se on joka tapauksessa.

Yksi sudenkuoppa ovat itsepalvelukassat, joilla asiakkaat saavat maksaa ostoksensa melko lailla vailla valvontaa.

– Itsepalvelukassoilla rehellisyys punnitaan. Meillä niitä ei onneksi vielä ole.

Valtaosa rehellisiä

Puntarihuijareita liikkuu ympäri maata.

Tunnistamme ongelman, tätä tapahtuu jonkin verran kaupoissa.

Satu Pusa

– Tunnistamme ongelman, tätä tapahtuu jonkin verran kaupoissa. Tarkkoja lukuja emme kuitenkaan voi kertoa, sanoo viestintäpäällikkö Satu Pusa Keskon päivittäistavarakaupan viestinnästä.

Tapauksia on tullut ilmi lähes poikkeuksetta kaikissa tuotteissa, jotka asiakkaat punnitsevat itse. Punnituskäytännön muuttamista Keskossa ei kuitenkaan koeta tarpeelliseksi.

– Valtaosa asiakkaistamme on rehellisiä ihmisiä.

"Pieni asia"

S-ryhmän kaupoissa myydään ruotsalaista ja suomalaista varhaisperunaa. S-ryhmä pitää yksittäisinä niitä tapauksia, joissa kotimaista perunaa on myyty halvempaan hintaan asiakkaan näppäilyvirheen takia.

– Meillä käy päivittäin miljoona asiakasta, ja aina sattuu vahinkoja. Vain harva tekee vilppiä tietoisesti, sanoo suunnittelujohtaja, Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Tapauksia on tullut muidenkin hedelmä- ja vihannesosaston tuotteiden kohdalla ilmi harvakseltaan.

– Kassalla on joskus huomattu, että asiakkaalle on vahingossa tullut väärä koodi. En pidä tätä isona ongelmana.

Vain harva tekee vilppiä tietoisesti.

Mika Lyytikäinen

Lyytikäinen pitää tapauksia nimenomaan vahinkoina.

– Luotan suomalaisiin. Hedelmien ja vihannesten ostomääriin verrattuna kyse on aika pienestä asiasta.

Lue seuraavaksi