Miljardimetron viimeisin viivästys näyttää yllättäneen kaikki – nyt järjestetään kiivaasti korvaavia busseja

Länsimetron viivästyminen vaikuttaa tulleen lähes kaikille yllätyksenä. Huhuja oli liikkunut, mutta vielä toukokuun lopulla länsimetron suunnalta kaiken vakuutettiin olevan aikataulussa. Nyt HSL alkaa järjestää korvaavia busseja, jotta länsimetron varrella asuvat pääsevät liikkumaan myös elokuun puolivälin jälkeen.

Kotimaa
M300 metrojunan käytävä.
Petteri Juuti / Yle

Perjantaina ilmoitettu länsimetron myöhästyminen näyttää tulleen yllätyksenä lähes kaikille.

– Huhuja on liikkunut pidemmän aikaa, mutta kun on koko ajan vakuuteltu, että metro on aikataulussa, niin olihan se yllätys, sanoo Espoon valtuuston puheenjohtaja Maria Guzenina.

Guzenina vaatii, että viivästyksestä on saatava täysi selvitys. Länsimetron kustannukset ovat matkan varrella nousseet ja uusi viivästys uhkaa taas lisätä kustannuksia.

– Espoossa alkavat kehysneuvottelut tiistaina ja keskiviikkona eli katsotaan, millaista liikkumavaraa syksyn budjettineuvotteluissa on. Tässä taas selkeästi ollaan tilanteessa, jossa rahaa menee johonkin muuhun kuin ihmisten tärkeisiin palveluihin ja vaikkapa homekoulujen korjaamiseen.

15. elokuuta alkaen piti avautua kahdeksan uutta asemaa Helsingin Ruohonlahden ja Espoon Matinkylän välille. Osuuden kustannusarvio on lähes 1,1 miljardia euroa, josta Espoo maksaa suurimman osan.

Espoon valtuustolla on kokous maanantai-iltana. Guzenina kertoo, että valtuusto saa ennen kokousta tilannekatsauksen metroasiasta. HSL:n hallitus puolestaan kokoontuu tiistaina, ja perjantain metroyllätys laittanee esityslistan uusiksi.

Viivästysilmoitus nimittäin tuli myös HSL:n hallitukselle yllätyksenä.

– Tämä on monella tapaa käsittämätön juttu. Yksi käsittämättömyys on tiedotus eli miten se on pelannut Länsimetro Oy:n suunnalta HSL:lle, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.

– Eihän tiedotus ole pelannut, jos me saamme tässä vaiheessa tiedon siitä (länsimetron viivästymisestä), kun tähän asti meille on vakuuteltu, että 15. elokuuta liikenne alkaa ja nyt sanotaan, että tulee useamman kuukauden viivästyminen. Tässä on esimerkiksi sellainen tilanne, että meillä on ollut kaikki mainoskampanjat päällä länsimetron avautumisen osalta, Rautava jatkaa.

Tavallisia espoolaisia ja helsinkiläisiä koskettaa tiedotusongelmia enemmän metrosotkun konkreettinen puoli: milloin liikenne oikein alkaa ja miten elokuun puolivälistä eteenpäin pääsee liikkumaan?

– Meillä on kaikki fokus siinä, että saamme järjestettyä reitit Lauttasaaresta ja Espoosta Helsingin keskustaan, Rautava sanoo.

Myös Guzenina painottaa, että korvaavista bussiyhteyksistä on huolehdittava, koska muuten elokuussa voi olla edessä pahakin kaaos liikenteessä.