Teemu Selänteen kolarista alkoi ralliharjoitusten uusi aika – vakavat onnettomuudet nykyään harvinaisia

Ralliauto ja henkilöauto törmäsivät vakavin seurauksin lauantaina Miehikkälässä. Suljetulla tiealueella sattunut kolari vaati yhden kuolonuhrin, kuusi henkilöä loukkaantui vakavasti. Vastaavanlaiset onnettomuudet ovat harjoittelumääriin nähden harvinaisia.

urheilu
Ralliauto odottamassa lähtövuoro harjoituserikoiskokeelle
Mari Pekkanen / Yle

Ralliautoilla harjoitellaan Suomessa lähes joka viikko, kun olosuhteet ovat sen mukaiset. Käytännössä ainoastaan kelirikkoaikoina ei järjestetä ralleja tai harjoituksia. Tarkkoja lukumääriä on vaikea arvioida, sillä harjoituspätkiä ei tilastoida mihinkään. Rallikilpailut ja -harjoitukset järjestetään aina suljetuilla tiealueilla.

Luvan tien sulkemiseen myöntää kunnanhallitus tai poliisilaitos, jonka toimialueella ajoreitti sijaitsee. Käytännössä lähes kaikki luvat teiden sulkemiseen myöntää paikallinen poliisilaitos. Asianosaisia tiedotetaan ennen tieosuuden sulkemista ja sulkuaikana risteyksissä on henkilöitä, jotka estävät ulkopuolisten pääsyn tielle.

Laukaalaisen rallitapahtumia järjestävän RRteamin Tapio Riipinen on järjestänyt harjoituserikoiskokeita ja ajotilaisuuksia yli kymmenen vuoden ajan. Riipisen mukaan sulkutapahtumassa huolehditaan siitä, että ralliauton liikkuessa tieosuudella ei sulkujen välissä ole samaan aikaan muuta liikennettä.

– Jos muuta liikennettä tulee, pysäytetään tieosuudelle pyrkivä ajoneuvo sulkupisteelle ja odotetaan, että ralliauto tulee pois reitiltä. Ralliauton ajo keskeytetään ja muu liikenne päästetään ajamaan läpi tai ilmoittamaansa kohteeseen reitin varrella. Samalla vahditaan, että kyseinen ajoneuvo myös poistuu suljetulta tieosuudelta, ennen kuin harjoittelua tai rallia voidaan jatkaa, Riipinen kertoo.

Selänteen onnettomuus herätti monet miettimään ralliharjoittelun turvallisuutta.

Tapio Riipinen

Teitä suljetaan ralliharjoitustarkoituksissa viikoittain ympäri Suomea. Sen jälkeen kun tapahtumanjärjestäjä on saanut lupa-asiat kuntoon, on Riipisen mukaan hyvä ilmoittaa alueella tapahtuvasta harjoituksesta myös pelastusviranomaiselle.

– Paikalliselle aluehälytyskeskukselle on hyvä ilmoittaa siksi, jos harjoituksen vaikutusalueella tulee hälytyskeikka, on tieosuuden sulkeminen jo pelastusviranomaisten tiedossa, Riipinen perustelee.

Selänteen onnettomuus herätti

Teiden sulkemiseen alettiin kiinnittää enemmän huomiota vuonna 1999, kun ralliharjoitteluonnettomuus sai valtavan mediahuomion. Jääkiekkoilija Teemu Selänteen ajama ralliauto törmäsi silloisen kansanedustajan ja Jääkiekkoliiton puheenjohtajan Kalervo Kummolan henkilöautoon.

Kummola ja hänen kyydissään istunut kiekkoilija Raimo Helminen loukkaantuivat kolarissa. Harjoituspätkän sulkemisesta ei ollut ilmoitettu poliisille, joten Selänne sai sakot liikenteen vaarantamisesta. Tapio Riipisen mukaan onnettomuus vaikutti siihen, että harjoituspätkien turvallisuuteen alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota.

– Onnettomuus herätti monet miettimään ralliharjoittelun turvallisuutta, ja sulkumenettely yleistyi, Riipinen muistelee.

2010-luvulla kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta

Miehikkälässä tien sulkemisesta huolimatta samalle osuudelle pääsi henkilöauto, joka törmäsi ralliautoon. Henkilöautossa olleista viidestä ihmisestä neljä loukkaantui vakavasti ja yksi matkustajista kuoli. Myös ralliauton kuljettaja ja kartanlukija loukkaantuivat. Miehikkälän turman syistä ei ole vielä tarkempaa tietoa. Kaakkois-Suomen poliisi jatkaa onnettomuuden tutkintaa.

Näppituntumalla sanottuna nämä vakavat onnettomuudet ovat onneksi valtavan harvinaisia.

Tapio Riipinen

Edellinen kuolemaan johtanut ralliharjoitteluonnettomuus tapahtui toukokuussa 2013 Seinäjoella. Kaksi ralliautoa lähetettiin inhimillisen erehdyksen vuoksi yhtä aikaa matkaan suljetun tien molemmista päistä. Autot törmäsivät kapealla soratiellä sillä seurauksella, että kyydissä istunut henkilö kuoli ja kaksi loukkaantui vakavasti.

Vakavat onnettomuudet saavat rallikonkari Tapio Riipisen hiljaiseksi.

– En tiedä kuinka paljon sulkulupia myönnetään, mutta näppituntumalla sanottuna nämä vakavat onnettomuudet ovat onneksi valtavan harvinaisia, Riipinen päättää.