1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Kaupat joutuivat ryöpytykseen uuden terveyslehden myynnistä – käytännöt mietitään uusiksi

Yleisön palautteeseen reagoidaan eri yrityksissä eri herkkyydellä. Vastikään monen kritisoima terveyslehti vedettiin nopeasti myynnistä S-ryhmän ja Keskon myyntipisteistä, mutta R-kioski myy lehteä yhä palautteista huolimatta. Tapaus sai kahden suurimman kauppaketjun miettimään lehtivalikoimakäytäntöjä uusiksi.

Kuva: Julia Sieppi / Yle

Kesäkuun alkupuolella kauppojen ja kioskien lehtihyllyihin ilmaantui terveyttä käsittelevä uutuuslehti, joka herätti asiakkaissa poikkeuksellisen paljon kritiikkiä. S-ryhmän koti- ja viihde -ryhmistä vastaava valikoimajohtaja Ville Vahla kertoo, että palaute oli voimakasta ja useimmissa vaadittiin kauppaa vastuuseen.

Lääkärien pimittämää terveystietoa lupaava ja ronskilla kannella varustettu julkaisu päätettiin vetää pikaisesti pois myynnistä. Vahlan mukaan lehti päätyi kauppojen valikoimaan virheen vuoksi.

– Lehtipisteestä tuli tieto uusista lehdistä eli käytännössä lyhyt yhteenveto, ja henkilö kenen kautta se on mennyt ei hoksannut sitä, Vahla kertoo.

– Sitten tuli kyllä myös kiitosta siitä, että reagoimme nopeasti, hän lisää.

Vahlan mukaan kaupalla on aina vastuu lehtivalikoimastaan, vaikka mukana olisikin ulkoinen toimija, kuten tässä tapauksessa Lehtipiste. Vahla on työskennellyt S-ryhmässä 13 vuotta, eikä vastaavaa tapausta ole ainakaan hänen uransa aikana sattunut.

Uutta terveyslehteä myytiin Viikon lehtenä Kajaanin R-kioskilla. Kuva: Julia Sieppi / Yle

Lehden poisvedon myötä S-ryhmässä aiotaankin miettiä koko lehtikäytäntöä uusiksi.

– Meidän on ehdottomasti tarkennettava prosessia. Keskustelua on jo käyty, ja valikointiprosessi tullaan viemään syvemmälle tasolle, jotta meillä on kaikki tarvittava tieto, ennen kuin tehdään päätöksiä lehtien myyntiin ottamisesta.

Voimakasta asiakaspalautetta tuli paljon sosiaalisen median välityksellä. Vahlan mielestä se on osoitus somen tehokkuudesta: viestit ja palautteet liikkuvat vikkelästi.

– Koen sen siinä mielessä erittäin hyvänä asiana, että ihmiset pystyivät antamaan palautteen välittömästi ja kun todettiin, että virhe on käynyt, myös toimenpiteet tehtiin nopeasti.

Erikoinen tapaus myös Keskossa

Porua aiheuttanut lehti vedettiin pian myynnistä myös Keskon toimipisteistä. Keskon ostopäällikkö Salla Tuurin mukaan lehdestä tuli poikkeuksellisen paljon huonoa palautetta.

– Kielteistä palautetta tuli niin paljon, että päätimme kunnioittaa asiakkaiden toiveita ja poistaa lehden myynnistä.

Aiemmin Keskon kaupoista on jouduttu vetämään tuote pois vain muutaman kerran. Kyse on yleensä ollut esimerkiksi virheellisestä reseptistä ruokalehdessä. Tuurin mukaan jatkossa Keskossa aiotaan tarkentaa käytäntöä, mitä lehtiä otetaan myyntiin ja mitä ei.

R-kioskeilla myydään sitä mikä myy

R-kioskeissa lehdet valitaan valikoimaan kioskeissa olevan tilan ja asiakkaiden toiveiden perusteella. Yksittäisen lehden etiikka tai asiavirheet eivät kuitenkaan R-Kioski Oy:n toimitusjohtaja Teemu Rissasen mukaan kuulu heille, kunhan julkaisu ei riko lakia tai viranomaisten ohjeistuksia.

Rissanen korostaa ihmisten valinnanvapautta.

Kielteistä palautetta tuli niin paljon, että päätimme kunnioittaa asiakkaiden toiveita ja poistaa lehden myynnistä.

Salla Tuuri

– Esimerkiksi tänä päivänä ostetaan paljon ruokaa mukaan. Ei ole meidän tehtävä valita, ottaako ihminen välipalaksi hodarin, jossa on makkara, vai ottaako hän salaatin.

R-kioskeilla kiisteltyä muualta poisvedettyä lehteä on myyty Viikon lehti -telineessä, jossa esitellään uutuuslehtiä. Rissasen mukaan lehdestä on tullut palautetta puolesta ja vastaan. Rissasen kertoo, että kyseinen julkaisu on valittu esille Viikon lehti -telineeseen yhteistyökumppani Lehtipisteen kanssa.

– Se on tiettyä kampanjointia, samalla tavalla kuten tällä hetkellä on virvoitusjuomakampanja.

Rissanen ei halua kommentoida, mikä määrä negatiivista palautetta vaadittaisiin, jotta jokin tuote poistettaisiin R-kioskien valikoimista.