Paperikartalla navigointi onnistuu yhä harvemmalta veneilijältä

Veneisiin viime vuosina tulvinut uusi tekniikka on rapauttanut perinteisiä merimiestaitoja. Moni veneilijä hätääntyy, jos veneen sähköiset laitteet lakkaavat toimimasta.

Kotimaa
Kurssilla tehdään tehtäviä.
Sekä sisävesiltä että mereltä löytyy veneilijöitä, jotka eivät ole opetelleet kunnolla lukemaan merikarttaa, tai heillä ei ehkä ole sitä veneessään lainkaan. Anna Wikman / Yle

Merivartija Kimmo Oikaraisen ohjaama partiovene lähtee valvomaan vesiliikennettä Porvoon uudelta kelluvalta merivartioasemalta.

Porvoon Hamarin kylästä liikkeelle lähteneet Stig ja Carola Öhman ovat matkalla venekerhonsa saareen Pellinkiin, kun merivartija Patrik Neem näyttää pysähtymismerkkiä. Ylimerivartija Henri Henttinen tarkistaa veneen ja kipparin kunnon. Veneestä löytyvät pelastusliivit ja huollettu sammutin. Myös alkometri näyttää nollaa.

Pelastusliivit löytyvät monesti muualta veneestä esimerkiksi lukitusta laatikosta, eivätkä veneilijöiden päältä. Vielä useammalta veneilijältä on jäänyt sammuttimen vuosihuolto tekemättä tai se puuttuu kokonaan.

Mökille pienellä avoveneellä matkaavalta porvoolaismieheltä sammutinta ei veneestä kuumeisesta etsinnästä huolimatta löydy. Siitä rapsahtaa 70 euron rikesakko.

Sähköiset merikartat syrjäyttäneet paperiset

Nykyään vesiliikennettä valvovia viranomaisia huolestuttaa veneilijöiden perinteisten merimiestaitojen katoaminen. Esimerkiksi helppokäyttöiset sähköiset karttanäytöt ja navigointilaitteet ovat yleistyneet veneissä vauhdilla.

– Ehkä tämä uusi digisukupolvi on sitten sellaista, joka helposti lähtee tällaisiin oikoteihin. Uutta teknologiaa on helposti saatavilla jopa kännykkään, ja sitä on helppo käyttää, Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja Ismo Siikaluoma sanoo.

– Perinteinen navigointitaito merikartalla ja ympäristöä tarkkailemalla on päässyt unohtumaan ja luottamus näihin apuvälineisiin on kova. Nehän tuovat turvallisuutta, jos niitä osataan käyttää oikein, mutta sitten kun sähköt katoavat tai tulee muuten ongelmia, niin ei enää osatakaan liikkua merellä.

Siikaluoma toivoo, että ihmiset opettelisivat veneilemään myös perinteisin menetelmin ja aina silloin tällöin harjoittelisivat veneilyä ilman sähköisiä apuvälineitä.

Stig ja Carola Öhman.
Merivartiosto pysäytti porvoolaiset Carola ja Stig Öhmanin rutiinitarkastusta varten. Kaikki oli kunnossa ja pariskunta pääsi jatkamaan matkaansa venekerhonsa saareen Pellinkiin.Yle

Nopea vene ja puutteelliset taidot vaarallinen yhdistelmä

Veneestä putoaminen ilman pelastusliiviä on edellen huviveneilijöiden yleisin vaaratilanne. Myös huono sää luo uhkaavia tilanteita, etenkin jos se pääsee yllättämään veneilijän.

Puutteelliset merimiestaidot korostuvat, kun veneiden nopeudet kasvavat.

– Yhteentörmäykset, karilleajot ja pohjakosketukset aiheuttavat varmasti ne vaarallisimmat tilanteet, Porvoon ja Helsingin merivartioasemien päällikkö Lars Blomqvist sanoo.

Oman ja muiden vesilläliikkujien turvallisuuden vaarantavat ruorijuopot, joiden määrä on pysynyt samalla tasolla jo pitkään.

– Sehän on se meidän vanha tarina, että jos lepuuttajat ovat jääneet ulos, niin silloin tiedetään, että asioita ei ole ennen lähtöä tarkastettu kunnolla, ja on syytä jotain epäillä.