1. yle.fi
  2. Uutiset

Moni hotelli ei vartioi säilöön jätettyjä matkatavaroita – "Asiakas ottaa riskin"

Hotelleilla on kirjavat käytännöt asiakkaidensa matkatavaroiden säilytyksessä. Edes lukollinen säilytyshuone ei ole tae turvallisuudesta.

Kotimaan uutiset
YLE / Arttu Horttanainen

Kouvolan Sokos Hotel Vaakunassa asiakkaiden matkatavaroiden säilytystilana toimii lukollinen huone.

– Se on aika vähäisessä käytössä, mutta sinne asiakkaalla on mahdollisuus jättää tavaransa säilytykseen kirjautuessaan ulos hotellista, kertoo vuoropäällikkö Päivi Kanerva.

Tavarasäilytys toimii samalla kaavalla monissa muissakin hotelleissa. Harva tulee ajatelleeksi, että lukko ei ole tae tavaroiden turvallisuudesta. Vaakunassakin tavarat ovat säilössä asiakkaan omalla vastuulla.

– Vastaanotosta tulee tietysti aina joku mukaan, kun tavaraa jätetään säilöön tai haetaan sieltä. Henkilöpapereita emme kuitenkaan ole laukkujen hakijoilta kysyneet, Kanerva sanoo.

Kanervan mukaan sekaannukset matkatavarasäilytyksessä ovat erittäin harvinaisia.

Ei omia säilytystiloja

Hotelleilla on kirjavat käytännöt asiakkaidensa matkatavaroiden säilytyksessä.

Joissakin hotelleissa ei ole tavaroille omaa säilytystilaa lainkaan. Esimerkiksi Kotkan Cumuluksessa asiakkaat voivat jättää matkatavaransa toimistotilaan.

Henkilöpapereita emme ole laukkujen hakijoilta kysyneet.

Päivi Kanerva

Hotellista kerrotaan, että tavaroita pidetään jatkuvasti silmällä. Arvokkaampaa tavaraa on joskus laitettu turvallisempaan paikkaan piiloon. Käytäntöjä sovelletaan tarpeen mukaan.

Myöskään hotelli Sommelossa Kouvolan Kuusankoskella ei ole matkatavaroille lukollista säilytystilaa. Laukun omistaja jättää huoneensa numeron tai nimensä vastaanottoon.

Hotellin vastaanotosta kerrotaan, että henkilökunta myös muistaa ja tunnistaa laukkujen oikeat omistajat.

Asiakkaalle kerrottava riskeistä

Hotelleilla ei ole yhtenäistä ohjeistusta siitä, miten matkatavaroiden säilytys tulisi järjestää.

– Vartioimattomat säilytystilat ovat uskoakseni vähemmistössä. Ongelmia ei ole tullut meidän tietoomme, kertoo Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Hotellin velvollisuus on kuitenkin ilmoittaa asiakkaalle, onko vartiointia järjestetty vai ei.

– Jos tavarat jätetään vartioituun paikkaan, ne ovat hotellin vastuulla. Jos vartiointia ei luvata, ei ole samanlaista vastuuta. Asiakkaalle on kerrottava, miten asia on. Hän ottaa riskin, tai sitten ei.

Jos vartiointia ei luvata, tavaroista ei ole samanlaista vastuuta.

Veli-Matti Aittoniemi

Toukokuussa Iltalehti (siirryt toiseen palveluun) uutisoi tapauksesta, jossa hotelliasiakkaiden matkatavarat olivat kadonneet tavarasäilöstä. MaRa ei kuitenkaan koe tarpeelliseksi kiinnittää tavarasäilytyksen järjestämiseen enempää huomiota.

– Se menee hotelleissa yleisten periaatteiden mukaan. Meille ei ole kantautunut tietoa ongelmista, joten ei myöskään ole ollut tarvetta laatia ohjeita, Aittoniemi linjaa.

Lue seuraavaksi