Perheenyhdistämistä helpottava uudistus jäihin – “Viime kädessä tämä on poliittinen päätös”

Uudistus olisi mahdollistanut perheenyhdistämishakemuksen vireillepanon netissä. Sähköistä palvelua ei kuitenkaan tällä tietoa oteta käyttöön, koska sen pelätään lisäävän perheenyhdistämishakemuksia ja siten Suomen edustustojen työtaakkaa.

turvapaikanhakijat
Kuva 4
Perheenyhdistämishakemus pannaan vireille lähimmässä Suomen suurlähetystössä.Stina Tuominen / Yle

Perheenyhdistämishakemuksen vireillepano etänä olisi helpottanut tuntuvasti Suomeen paenneiden perheenyhdistämishankkeita. Uudistus oli määrä ottaa käyttöön keväällä, mutta projekti on jäädytetty.

– Teknisesti tämä olisi jo käyttöönotettavissa, mutta jostain syystä asiaa on lykätty, kommentoi maahanmuuttoviraston maahanmuuttoyksikön tulosalueen johtaja Olli Koskipirtti.

Ulkoministeriön tietohallintojohtaja Ari Uusikartano tarjoaa syyn: Sähköinen hakemuspalvelu olisi moninkertaistanut käynnistettyjen perheenyhdistämisprosessien määrän.

Tätä ei haluta ulkoministeriössä, sillä hakemusten vastaanotto ja Suomeen mielivien perheenjäsenten haastattelu tehdään ulkoministeriön alaisissa Suomen suurlähetystöissä.

– Ei ole tarkoitus tehdä tästä tarkoituksella hankalaa. Mutta meillä ei ole resursseja hoitaa hakemuksia paikan päällä. Edustustoista on ajettu kymmenesosa alas ja henkilöstöä vähennetty merkittävästi, Uusikartano sanoo.

Uusi este uudistuksen tiellä on se, että perheenyhdistämishakemuksen vireillepanosta tehtiin toukokuussa maksullista ja maksua ei ole mahdollista hoitaa kuin paikan päällä edustustossa.

Ulko- ja sisäministeriö aikovat käydä perheenyhdistämisiin liittyviä tiukennuksia ja uudistuksia yhdessä läpi, jotta jonkinlainen ratkaisu löytyy. Aikataulusta ei ole tietoa.

Kysymys on jälleen kerran rahasta

Koska Suomen edustustoissa ei nytkään ole tarpeeksi työvoimaa, sähköinen palvelu ei siten nopeuttaisi perheenyhdistämisprosessejakaan, Uusikartano muistuttaa.

– Totta kai halutaan asiakasta palvella mutta jos ei pystytä palvelemaan niin se on toinen juttu. Jos poistamme jonkun pullonkaulan se voi muodostua muualle. On myös kohtuutonta, että ihmiset joutuvat odottelemaan prosessin käynnistymistä pitkään.

Sähköinen vireillepano ei olisi myöskään poistanut tarvetta asioida edustustossa kokonaan, sillä niissä on joka tapauksessa käytävä haastattelussa.

Sähköinen palvelu olisi kuitenkin helpottanut etenkin kriisimaista Suomeen pyrkivien perheiden tuskaa. Tällä hetkellä perheenjäsenensä luo pyrkivän pitää matkustaa Suomen edustustoon pelkän hakemuksen vireillepanon vuoksi. Edustustoja ei ole kriisimaissa, joten irakilaisten ja syyrialaisten pitää matkustaa Suomen lähetystöön Turkin Ankaraan ja afganistanilaisten Intiaan New Delhiin.

Jos perheenyhdistämisprosessin voisi käynnistää etänä, se säästäisi perheenjäsenet yhdeltä mahdollisesti hengenvaaralliselta matkalta. Tällä hetkellä hakemusten jättäjillä ei välttämättä ole muuta mahdollisuutta kuin jäädä Turkkiin tai Intiaan odottamaan kutsua haastatteluun.

Eivätkö suurlähetystöjen kasvavat jonot ole pienempi paha kuin perheiden ahdinko?

– Viime kädessä tämä on poliittinen päätös, Uusikartano sanoo.